تلنگر(18)

ضررهایی که قابل جبران نیست/نظارتی که آتش بر جان پرورش دهندگان انداخت

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و صادرات آبزیان گفت:تشخیص بیماری لکه سفید بر عهده سازمان دامپزشکی کشور بوده که به سبب استفاده از کیت های غیر استاندارد ضرر چند میلیاردی را به تولید کنندگان کشور وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالها از آسودگی خاطر پرورش دهندگان میگوی استان های خوزستان و بوشهر ازشیوع بیماری لکه سفید در مزارع می گذرد در حالیکه امسال مجددا این بیماری گریبانشان را گرفت و زحمتشان را نابود کرد.

برهمین اساس برای یافتن عامل اصلی بیماری بین پرورش دهندگان و سازمان دامپزشکی اختلاف نظراتی به وجود آمده،چرا که پرورش دهندگان مسئولان سازمان دامپزشکی کشور را مقصر اصلی این ماجرا می دانند.

لازم به ذکر است که برخی مسئولین براساس بررسی و آزمایش های انجام شده که نتایج آن را یکی از آزمایشگاه های انگلستان منتشر کرده، عامل اصلی شیوع این بیماری را غذای آلوده می دانند که بدون نظارت سازمان دامپزشکی به کشور واردشده و پرورش دهندگان از آن استفاده کردند.

**ضرر چند میلیاردی به تولیدکنندگان  میگو


مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان میزان خسارت وارد شده به تولید میگوی استان های خوزستان را 60 درصد و بوشهر را 20 درصد اعلام کرده و از طرفی اظهار کرده که تشخیص بیماری بر عهده سازمان دامپزشکی کشور بوده که به سبب استفاده از کیت های غیر استاندارد ضرر چند میلیاردی را به تولیدکنندگان کشور وارد و انگیزه انها را برای تولید سال آینده از بین برده است.

اما در این میان خبرهایی از مدیر کل بهداشت و ابزیان سازمان دامپزشکی به گوش می رسد که بیماری لکه سفید با توجه به اتمام برداشت میگوهای پرورشی در استان های خوزستان و بوشهر وجود ندارد و از سویی این بیماری از سال 81 در مزارع پرورشی کم و زیاد وجود داشته و تنها در استان بوشهر طی سال های اخیر شاهد آن نبوده ایم.

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: سال گذشته میزان کل تولید میگوی پرورشی در کشور حدود 16 هزارتن بوده، واز طرفی امسال با توجه به اینکه استان بوشهر بیشترین تولید میگو در کشوررا به خود اختصاص داده و بر اساس برنامه تولید پیش بینی شده بود که از استان بوشهر امسال بین 12 تا 14 هزارتن میگو برداشت شود اما متاسفانه با اتمام فصل برداشت این میزان به حدود 6 الی 7 هزارتن رسیده است.

وی افزود: پیش بینی برداشت تولید کل میگو در کشور 20 هزارتن برآورد شده بود که با شیوع بیماری لکه سفید در مزارع این میزان .... به 10 الی 11 هزارتن خواهد رسد.

قاسمی در ادامه گفت: میگو یکی از کالاهای صادرات محور است که هر ساله بیش از 90 درصد میگوی پرورشی به بازارهای هدف صادر میشود که در سال جاری با کاهش میزان برداشت میتوان گفت که به طور متوسط بین 60 تا 70 میلیون دلار پرورش دهندگان دچار زیان شدند.

وی بیان کرد: بیماری لکه سفید مهم ترین بیماری میگوهای پرورشی است که از 10 سال گذشته تا کنون در مزارع میگو کم و زیاد وجود داشته، اما سازمان دامپزشکی در مرحله لاروین موظف است که لاروهای وارده به مزارع میگو را از نظر بیماری لکه سفید تست و آزمایش کند که از طرفی براساس اطلاعات به دست آمده دامپزشکی از کیت های غیر استاندارد استفاده کرده که همین امرامسال موجب آلودگی بیماری در مزارع شده است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان تصریح کرد: بیماری همراه موجود زنده است اما کنترل، پیشگیری و آموزش اصلاح روش های تولید به تولیدکنندگان از وظایف سازمان دامپزشکی و شیلات است و در سال جاری مقصراصلی عامل شیوع این بیماری سازمان دامپزشکی کشوربوده و اگر بخواهیم به دنبال منشا بیرونی باشیم تنها این کار فرار به جلو است.

با توجه به اینکه بیماری لکه سفید در مزارع به سبب استفاده از کیت های آلوده سازمان دامپزشکی در مرحله لاروین حجم عظیمی از تولید کالای صادرات محور کشور را از بین برده است.
 
بدیهی است که تشخیص نادرست لاروهای آلوده از سالم از سوی سازمان دامپزشکی اهمیت این موضوع را بیش از پیش تشدید کرده چرا که این امرامسال خسارت 180 میلیارد تومانی را به پرورش دهندگان میگو وارد کرده که باید در این خصوص به تولیدکنندگان پاسخگو باشند و این درحالیست که سازمان دامپزشکی زیر بار این مسئولیت نمی رود. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۹ آذر ۱۳۹۴
حضور متخصصین با تجربه راهگشا است
آخرین اخبار