آینه تمام نمای دور نخست سوپرلیگ

خوزستان پیشاهنگ بسکتبال ایران/ شهرداری اراک خالق تنها برد سه رقمی

دور نخست سوپرلیگ بسکتبال ایران در حالی به پایان رسید که تیم‌های خوزستانی پالایش نفت آبادان و پتروشیمی بندرامام همراه شیمیدر، سه‌گانه 16 امتیازی‌های صدرجدول را تشکیل دادند.

گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان – دور نخست رقابت‌های بسکتبال سوپرلیگ ایران  در حالی با صدرنشینی پالایش نفت آبادان به پایان رسید که تیم‌های پتروشیمی بندرامام و شیمیدر تهران هم با 16 امتیازی و هم امتیاز این تیم شدند اما به دلیل قانون بازی رو در رو و از آنجا که نفتی‌ها در بازی‌های مستقیم، برابر این دو تیم به برتری رسیدند، نفت به عنوان قهرمان دور نخست سوپرلیگ بسکتبال رسید. 

نفت قطب جدید بسکتبال ایران
شاید پس از نمایش ضعیف نفت در هفته نخست سوپرلیگ و شکست این تیم برابر دانشگاه آن هم با نتیجه سنگین 87 بر 54، کسی شانسی برای آبادانی‌ها در ادامه متصور نبود اما شاگردان حماد سامری، جوان ‌ترین سرمربی سوپرلیگ هفته به هفته و بازی به بازی بهتر ظاهر شدند و غیر از شکست گرگان  و برابر شهرداری، همه تیم‌ها را از دم تیغ خود گذراندند، تا بسکتبال ایران قطب تازه‌ای به خود ببیند. حضور سه هفته‌ای سیریل آوره نیجریه‌ای در آبادان و کنار گذاشتن این بازیکن و آمدن میلیان پوپویچ صرب به نفت از اخبار جالب توجه این تیم بود. نفتی‌ها در هفته هفتم و در گرگان با حواشی زیادی روبرو شدند، تا جایی که پای نیروی انتظامی و کلانتری هم به میان آمد. 

پتروشیمی برنده نبردهای کرکری
پتروشیمی بندرامام هم مانند نفت، در هفته اول سوپرلیگ غافلگیر شد. ملی‌پوشان پرشمار پالایش نفت که مانند سرمربی این تیم، مهران شاهین‌طبع نتوانسته بودند تمام و کمال در تمرینات پش فصل تیم خود حضور یابند، مقابل تیم پرانگیزه ثامن مشهد کم آوردند و در عین بدشانسی 78 بر 77 مقابل مهمان خود بازنده شدند. پترو هم مانند دیگر تیم خوزستانی آرام آرام به هماهنگی رسید. این تیم در هفته دوم برابر شیمیدر در تهران و در جنگ بین مهرامی‌های پیشین به پیروزی رسید. ماهشهری‌ها در دیدار مهم دیگر و در هفته هشتم، جایی که مهران شاهین‌طبع و مصطفی هاشمی به هم رسیده‌ بودند، دانشگاه آزاد را هم 75 بر 65 به زانو درآوردند. این تیم پس از هفته نخست تنها در دربی خوزستان و مقابل پیشاهنگ فعلی سوپرلیگ شکست خورد تا در پایان دور نخست، تیم دوم جدول محسوب شود. 

شیمیدر، مدعی بدون بازیکن خارجی
پس از انصراف مهرام از حضور در سوپرلیگ، پایتخت‌نشینان باید امیدهای خود را در تلاش دانشگاهی‌ها جستجو می‌کردند اما شیمیدر با حضور پرقدرت خود، جانشین شایسته‌ای برای مهرام بود و به این ترتیب بازهم تهران صاحب دو تیم مطرح شد. شیمیدر مقتدرانه سوپرلیگ را آغاز کرد و در گرگان، جایی که قلتگاه تیم‌های بزرگ بسکتبال ایران به شمار می‌آید 78 بر 62 شهرداری این شهر را مغلوب کرد. شیمیدر پس از این دیدار در هفته‌های دوم و نهم به ترتیب، مغلوب پتروشیمی و نفت شد تا با شکست از این دو مدعی و در حالی که با آنها هم‌امتیاز بود، در پایان دور نخست در رتبه سوم قرار گرفت. شیمیدر هرچند در میانه راه با شایعه حضور درک با ئرمن، سرمربی تیم ملی روی نیمک این تیم خبرساز شد اما به هرحال جواد رحمتی‌پور در سمت خود ابقا شد تا شیمیدری‌ها بدون بازیکن خارجی از مدعیان سوپرلیگ باشند. 

شهرداری گرگان در قلعه عقاب‌ها
کسی فکرش را هم نمی‌کرد پس از رفتن اسدالله کبیر و تغییر چندباره سرمربی شهرداری گرگان، این تیم دست کم در دور نخست چهره مدعی داشته باشد اما شاگردان محمدمهدی ایزدپناه با حضور رایان ریچاردز، بازیکن انگلیسی- جامائیکایی فصل پیش دانشگاه بازی‌های خوبی را پشت سر گذاشتند. شهرداری‌چی‌ها پس از شکست در هفته نخست برابر شیمیدر، هفته سوم هم برابر پتروشیمی در ماهشهر تسلیم شدند اما پس از آن و شکست عجیب و غریب برابر نیروی زمینی قعرنشین، در گرگان و خارج از گرگان همه رقیبان خود را شکست دادند تا با 15 امتیاز، سایه به سایه صدرنشینان را تعقیب کنند. به هرحال این تیم در دور نخست  5 بازی در سالن امام خمینی (ره) برگزار کرد و شکست دانشگاه آزاد و پالایش نفت از کارهای بزرگ گرگانی‌ها در این سالن بود. باید منتظر ماند و دید آیا درخشش گرگانی‌ها در دور دوم هم تداوم دارد یا این تیم در 5 بازی خارج از گرگان روزگار سختی پیش رو خود می‌بیند. 

شهرداری اراک و تنها برد سه رقمی 
شاگردان محمد کسایی‌پور، پس از پیروزی نه چندان قاطع هفته نخست با نتیجه 68 بر 60 برابر آینده‌سازان، هفته دوم به تهران آمدند تا برابر نیروی زمینی به میدان بروند. شهرداری‌چی‌های اراک در این دیدار با درخشش اصغر کاردوست و حامد آفاق به برتری 102 بر 51 رسیدند تا تنها برد سه رقمی دور نخست سوپرلیگ بسکتبال را رقم بزنند.  پس از این دو بازی اراکی‌ها عملکرد پرنوسانی داشتند. آنها در هفته سوم، با یک شوت تسلیم پالایش نفت در اراک شدند تا 81 بر 79 نخستین باخت را در کارنامه خود ببیند. پس از آن هم شهرداری اراک یک بار دیگر طعم بدشانسی را چشید تا این بار در هفته هفتم و در سالن اندیشه شهرک بعثت مقابل پتروشیمی بندرامام با اختلاف یک امتیاز 78 بر 77 بازنده شود. اراکی‌ها اما در هفته پایانی دور نخست به یک پیروزی ارزشمند در حکیمیه دست یافتند و با شکست دانشگاه آزاد، رتبه پنجم را از این تیم گرفتند. به نظر می‌رسد شهرداری‌چی‌های اراک روی دیدارهای پلی‌آف متمرکز شده‌اند اما با توجه به سرمایه‌گذاری این تیم، رتبه پنجم نمی‌تواند برای آنها چندان رضایت‌بخش باشد.   

در انتظار صمد
تصمیم حراست دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال در جلوگیری از ورود خانم‌های خبرنگار به سالن حکیمیه و برخورد نامناسب مسئولان حراست این سالن با یکی از خبرنگاران در پایان دیدار این تیم برابر شیمیدر، باعث شد اهالی رسانه‌ دلی خوشی از میزبانی این تیم نداشته باشند. غیر از این موضوع مصطفی هاشمی و شاگردانش عملکرد چندان مطلوبی در دور نخست سوپرلیگ نداشتند. آنها پس از پیروزی مقابل پالایش نفت آبادان در هفته نخست، مقابل همه مدعیان شکست خوردند. باخت به پتروشیمی بندرامام، شیمیدر و شهرداری گرگان، زمانی تلخ‌تر شد که این تیم آخرین بازی خود را هم در حکیمیه، 73 بر 69به شهرداری اراک واگذار کرد. دانشگاه به این ترتیب در پایان دور نخست، جایگاه ششم را به خود اختصاص داد تا هاشمی و شاگردانش چشم به ادامه بازی‌ها داشته باشند. حضور صمد نیکخواه بهرامی، بهترین پست 3 آسیا در ادامه راه می‌تواند درصد  عمده‌ای از مشکلات دانشگاهی‌ها را حل کند و به این تیم بازهم چهره مدعی ببخشد. 

شگفتی‌سازی ناتمام ثامن مشهد
مهدی صاحبیان، پس از حضور کمرنگ تیمش در رقابت‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال فصل گذشته، سوپرلیگ را با پیروزی درخشان در ماهشهر، برابر پتروشیمی بندرامام آغاز کرد. شکست در هفته دوم در آبادان و برابر پالایش نفت، خیلی زود طعم شیرین پیروزی روز نخست را به کام مهشدی‌ها تلخ کرد. ثامن با دو برد پیاپی درخانه برابر شهرداری تبریز و آینده‌سازان میهن اصفهان، تا پایان هفته چهارم یکی از صدرنشیان و مدعیان به حساب می‌آمد اما پس از این هفته، روند نزولی شاگردان صاحبیان آغاز شد. دو شکست نزدیک، ابتدا برابر شهرداری اراک در اراک و سپس برابر دانشگاه آزاد در مشهد، ثامن را از صدر جدول دور کرد. پیروزی مقابل نیروی زمینی در هفته هفتم، آخرین برد ثامنی‌ها بود. این تیم با هفته هشتم مقابل شهرداری گرگان متحمل یک شکست خانگی دیگر شد و در هفته نهم هم در حالی که در اکثر زمان بازی، از شیمیدر در تالار بسکتبال آزادی پیش بود، در کوارتر آخر مقابل شاگردان جواد رحمتی‌پور کم آورد تا با شکست 83 بر 70 در آن بازی به رتبه هفتم سقوط کند. 

شهرداری تبریز و 7 شکست پیاپی
قرعه مناسب تبریزی‌ها در ابتدای سوپرلیگ، باعث شد شاگردان بهزاد افرادی با دو پیروزی پیاپی نزدیک مقابل نیروی زمینی و آینده‌سازان اصفهان، شروع بسیار خوبی را در این رقابت‌ها تجربه کند. از هفته دوم به بعد اما شهرداری‌چی‌های تبریز روی نوار ناکامی گام برداشتند.       ثامن مشهد، دانشگاه آزاد، پتروشيمي بندرامام، شهرداري گرگان، شيميدر، شهرداري اراک و پالايش نفت آبادان هفت شکست پياپي به بهزاد افرادي و شاگردانش تحميل کردند تا شهرداري تبريز از اين حيث با رکورد آينده‌سازان ميهن برابري کند و با 11 امتياز در رتبه هشتم جدول قرار بگيرد. شهرداري‌چي‌ها فقط آينده‌سازان اصفهان و نيروي زميني، دوتيمي را که در هفته‌هاي اول و دوم موفق به شکست‌شان شدند، پايين‌تر از خود مي‌بينند. شاگردان افرادي در هفته نهم، نمايش قابل قبولي مقابل صدرنشين داشتند اما او نبرد تيمش را با آباداني‌ها، به جدالي نابرابر تشبيه کرد. تشبيهي که با نگاهي به بضاعت دو تيم، پربيراه هم از آب درنمي‌آيد. به هرحال تبريزي‌ها، همانطور که در فوتبال و واليبال از تيم‌هاي خود انتظارات زيادي دارند، دوست ندارند تيم بسکتبال شهرشان هم شکست‌هاي متعددي تجربه کند. اين موضوع کار افرادي را دشوارتر مي‌‌کند. 

امید دادفرنیا به آینده
بالاخره اصفهانی‌ها پس از مدت‌ها کش و قوس و با پیگیری‌های محسن صادق‌زاده، رئیس هیات بسکتبال این استان، دقیقه 90 آینده‌سازان میهن را برای حضور در سوپرلیگ بسکتبال بستند. تیمی بدون بازیکن خارجی و بدون سهمیه ملی. شاید تنها صرف حضور در سوپرلیگ، بسکتبال دوستان حاشیه زاینده‌رود را قانع می‌کرد اما شکست‌های پیاپی آینده‌سازان، عملاً موضوعات دیگری را در جلسات هیات مدیره این تیم مطرح کرد. به یقین نتایج این تیم نمی‌توانست، علاقه‌مندان بسکتبال نصف جهان را راضی کند. آینده‌سازان پس از 7 هفته ناکامی، برابر نیروی زمینی قرار گرفتند. تیمی که به نظر می‌رسید با حضور محمدرضا اسلامی دگرگون شده است و برای پیروزی به اصفهان می‌آید. در میدان اما نتیجه دیگری رقم خورد و اصفهانی‌ها با برتری 66 بر 58 دوباره متولد شدند. همین برتری باعث شد، آینده‌سازان در پایان دور نخست، خود را از قعر نجات دهد و حالا امیدهای امید دادفرنیا به آینده تیمش پررنگ‌تر شده است. آینده سازان در هفته نهم هم مقابل شهرداری در گرگان مغلوب شد اما بدون شک، اصفهانی‌ها برای کسب نتایج بهتر در دور دوم، به تکاپو افتاده‌اند. شاید حضور بازیکنان خارجی با کیفیت، بتواند نویدبخش نتایج خوبی در ادامه راه سوپرلیگ برای آینده‌سازان باشد. 

لشگر شکست خورده
نیروی زمینی با جمعی از بازیکنان جوان که برای گذراندن دوران خدمت سربازی به این تیم آمده بودند، برای حضور در سوپرلیگ آماده شد. حضور بازیکنانی مانند صالح فروتن، دانیال دانش‌دوست، حسین رحمتی، وحید دلیرزهان، حامد بیگی و قاسم شافی و دیگر بازیکنان جوان این تیم به نیروی زمینی چهره خاصی بخشید و باعث حضور پشتوانه‌های آینده نزدیک بسکتبال ایران در رقابت‌های سوپرلیگ شد. نیروی زمینی سوپرلیگ را خوب شروع نکرد و روند متزلزلی در ادامه داشت تا بالاخره سعید خانی در پایان چهارمین بازی این تیم که با چهارمین شکست نیروی زمینی توام بود، جای خود را به محمدرضا اسلامی، سرمربی فصل پیش فولاد هفت‌الماس قزوین داد. البته اسلامی پیش از حضورش در نیروی زمینی، بازی‌های این تیم را از نزدیک تماشا می‌کرد و به نظر نمی‌رسید این عزل و نصب تصمیمی ناگهانی باشد. به هرحال اسلامی، نیروی زمینی را تحویل گرفت و 24 ساعت پس از انتصابش روی نیمکت این تیم مقابل شهرداری گرگان نشست. دیداری که با شوک عجیب نیروی زمینی به سوپرلیگ توام شد. شاگردان اسلامی در آن دیدار، 57 بر 55 شهرداری گرگان را شکست دادند تا ضمن کسب نخستین برد خود، یکی از شگفتی‌های سوپرلیگ را رقم بزنند. نیروی زمینی هفته پنجم هم در آبادان نمایشی درخشان برابر پالایش نفت داشت و 68 بر 62 مغلوب شاگردان سامری شد تا همه نگاه‌ها متوجه اسلامی و تیمش شوند اما با شکست مقابل ثامن مشهد، روند نزولی نیروی زمینی دوباره از سرگرفته شد. این تیم در هفته هشتم هم در اصفهان مغلوب تیم قعرنشین آینده‌سازان میهن شد تا مجدداً در قعر جدول جا خوش کند. هرچند اسلامی مدت زیادی نیست که سکان هدایت نیروی زمینی را در دست گرفته اما بدون شک او روزهای سختی را در ادامه پیش رو دارد. 

یاسر سماوات

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار