ضدعفونی کننده های بی کیفیت جمع میشوند

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، از برنامه وزارت بهداشت برای جمع آوری مواد ضدعفونی کننده بی کیفیت از بازار داخلی خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر مهدی پیرصالحی در پنجمین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون که در مرکز همایش های رازی برگزار می شود، گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی نظارت بر سلامت و کیفیت مواد ضدعفونی کننده و گندزدا، برنامه‌های خود را برای نظارت بر کیفیت این مواد چه تولید داخل و چه وارداتی، افزایش داده است.

وی افزود:‌ اگر بتوانیم موادی با کیفیت و با روش‌های بهینه مصرف را در اختیار بیمارستان‌ها بگذاریم، شاهد کاهش عفونت‌های بیمارستانی و به تبع آن کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور خواهیم بود.

پیرصالحی با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌ها در ایران بیش از استاندارد جهانی است، گفت:‌ این در حالی است که کلیت مصرف دارو در کشور ما از استانداردهای جهانی پایین‌تر است اما در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف بالایی داریم.

وی ادامه داد: از سال جدید برای کنترل کیفیت این مواد، مطالعات pms را در دستور کار قرار داریم. در سال‌های گذشته برای حوزه غذا و دارو مطالعات pmqc در سطح بازار انجام می‌شد؛ بطوریکه این مواد را از سطح عرضه جمع‌آوری کرده و مورد مطالعه قرار می‌دادیم و هر کدام که کیفیت لازم در سطح عرضه را نداشتند، از بازار جمع‌آوری می‌شدند، اما در آن زمان این فرایند برای ضد عفونی‌کننده‌ها انجام نمی‌شد که امسال مورد نظر قرار گرفته است.

پیرصالحی با بیان اینکه اکنون بیش از ۸۰ مورد از این مواد از سطح عرضه و مصرف جمع آوری شده تا مورد ارزیابی قرار گیرند، گفت: هر کدام که کیفیت لازم را نداشته باشند از سطح بازار جمع آوری می‌شوند. همچنین برنامه بهبود روش‌های مصرف در اداره ملزومات دارویی در حال تدوین است و امیدواریم بتوانیم برای روش‌های مصرف پروتکلی را تدوین کنیم تا نظارت بهتری در بازار داشته باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: خوشبختانه شرکت‌های بسیاری توانسته‌اند مواد ضد عفونی کننده با کیفیت بالا را در کشور تولید کنند.

پیرصالحی تاکید کرد: در حال حاضر برای ورود هر دارویی اعم از تولیدی یا وارداتی به بازار ایران در سازمان غذا و دارو بررسی‌های لازم انجام می‌گیرد و با استانداردهای جهانی نیز مقایسه می‌شود. همچنین خود نمونه محصول نیز باید در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو مورد مطالعه و تایید قرار گیرد تا بتواند وارد بازار شود.

وی به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: ما ملزم هستیم که بر اساس اقتصاد مقاومتی از تولید کنندگان حمایت کرده و به سمت استفاده بیشتر از دارو و مواد ضد عفونی کننده داخلی رویم. به این منظور از ابتدای امسال محدودیت‌هایی را برای واردات ایجاد کردیم تا بتوان هر کالای وارداتی که مشابه تولید داخل دارد از تولید داخل آن حمایت کنیم و برای رقبای خارجی چه از نظر فنی و چه تعرفه‌ای محدودیت ایجاد شود.

پیرصالحی افزود: متاسفانه تعرفه‌ واردات برای این اقلام امروز پایین است و باید تعرفه محصولات وارداتی ما افزایش یابد تا بتوانیم به تولید کننده داخلی کمک کنیم. امیدوارم در سال‌های آینده ایران جزو صادر کنندگان دارو و مواد ضدعفونی کننده باشد.

منبع: مهر
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار