یاسوج ؛

کمبود اعتبار عملیات اجرایی سد تنگ سرخ یاسوج را کند کرده است

مشاور مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمبود اعتبار موجب کندی عملیات اجرایی سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ابوالقاسم محمدزاده افزود: 120 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه مصوب شده که تنها 18 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: عملیات ساخت سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد در سال 90 شروع شد اما به دلیل کمبود اعتبار تنها هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مشاور مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سد خاکی تنگ سرخ از نوع سنگ ریزه با هسته رسی در منطقه تنگ سرخ بویراحمد و بر روی رودخانه بشار احداث می شود.

وی بیان کرد: سد تنگ سرخ 66 متر ارتفاع، 917 متر طول، عرض تاج 10 متر و با حجم مخزن در رقوم نرمال بهره برداری 125 میلیون متر مکعب در سال و حجم تنظیم مخزن آبگیری سالانه 200 میلیون متر مکعب در جاده قدیم یاسوج به شیراز در حال احداث است.

وی با بیان اینکه حجم آب اختصاص یافته به سد تنگ سرخ 190 میلیون مترمکعب است ،اظهار داشت: از این میزان 25 میلیون متر مکعب برای آب آشامیدنی شهر یاسوج، 42 میلیون متر مکعب برای تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد ، 17 میلیون متر مکعب برای تامین آب صنعتی یاسوج، 72 میلیون متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی شهرستان شیراز و 33 میلیون متر مکعب برای مصارف زیست محیطی رودخانه بشار در نظر گرفته شده است.

محمدزاده با اشاره به اهمیت تکمیل این سد برای تامین آب شهرهای شمالی کهگیلویه و بویراحمد خواستار تلاش متولیان برای اختصاص اعتبار این پروژه مهم شد.

کهگیلویه و بویراحمد با در اختیار داشتن 10 درصد از روان آب های کشور و با بارش باران میانگین سالانه بیش از 700 میلیمتر با کمبود آب برای مصارف صنعت، کشاورزی و آشامیدنی روبه روست.

آب های روان کهگیلویه و بویراحمد قبل از استفاده از این استان خارج می شود.

کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 200 هزار هکتار آن به صورت دیم آبیاری می شود.

این استان با 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام /ز
برچسب ها: اعتبار ، سد ، تنگ سرخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.