تجلیل از شهلا ریاحی؛ بانوی فیلمساز سال‌های دور سینمای ایران

مراسم تجلیل از شهلا ریاحی از سوی نیکی کریمی در پردیس چهارسو با حضور برخی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم تجلیل از شهلا ریاحی از سوی نیکی کریمی در پردیس چهارسو برگزار شد.

ابتدای مراسم حاضرین شاهد نمایش بخش‌هایی از فیلمی به کارگردانی شهلا ریاحی بودند که حدود 60 سال پیش ساخته شده است.

بعد از پخش فیلم زهرا مشتاق منتقد سینما و عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان گفت: افرادی مانند شهلا ریاحی زاده شده‌اند که در دنیای هنر خودنمایی کنند و ما از دیدن آن‌ها لذت ببریم، دیالوگ‌های شیرینی که توسط این بازیگر سرشناس گفته می‌شد همیشه در ذهن و روح ما باقی خواهد ماند.

وی افزود: باید دید ریاحی چطور توانسته 60 سال پیش در سینمای مردسالار آن زمان فیلم بسازد و به فکر کارگردانی بیفتد؟! این مهم را باید قدر دانست و از آن استفاده کرد.

در ادامه حبیب اسماعیلی که همکاری‌هایی با شهلا ریاحی در سینمای ایران داشته است، عنوان کرد: امشب یکی از شب‌های فراموش‌نشدنی در زندگی من است. از خانم کریمی تشکر می‌کنم که این مراسم راه‌اندازی کردند. چقدر خوب است که در زمان زنده بودن به یاد هم باشیم.

وی افزود: من در دو فیلم سینمایی با ریاحی همکاری کردم. یکی از آن فیلم «می‌خواهم زنده بمانم» بود و دیگری فیلم «بدل» که با هم، همبازی بودیم و شیرین‌ترین لحظات زندگی‌ام را در آن فیلم گذراندم.

وی ادامه داد: شهلا ریاحی هنرمندی منضبط و خستگی‌ناپذیر بود و در کار خستگی را از تن همه عوامل بیرون می‌کرد. نکته جالب این جا است که چطور این زن حدود 60 سال پیش فیلم‌سازی را آغاز کرد که این مقوله باعث شد، راه برای بسیاری از بازیگران و کارگردانان زن ما باز شود.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: ریاحی با مقاومت و در آن شرایط سخت و تنگ‌نظری‌های موجود توانست، سری بین سرها درآورد و خود را در وادی سینما مطرح کند.

پانته‌آ بهرام بازیگر سینما که در این مراسم حضور داشت، عنوان کرد: ساخت فرهنگ یک کشور سال‌ها زمان می‌برد؛ چون مهم‌ترین پایه هر مملکت تمدن آن است که ما به تمدنمان افتخار می‌کنیم. اما متأسفانه خراب کردن آن به خصوص در عصر جدید بسیار ساده شده است؛ چرا که در یک روز و یک دقیقه می‌توان فرهنگ یک جامعه و کشور را خراب کرد. این را به عنوان مقدمه عرض کردم که ریاحی جسارت پیدا کرد، در جامعه مردانه آن زمان ما پشت دوربین بایستد و فرماندهی ساخت یک فیلم را به عهده بگیرد.

وی افزود: درست است که فیلم‌سازی از طرف ریاحی ادامه پیدا نکرد؛ اما سنگ بنایی قدرتمند برای کارگردانان زن امروز سینمای امروز ما شد که امثال آن خانم نیکی کریمی هستند.

این بازیگر خاطر نشان کرد: به هر حال خوشحالم که در این جمع حضور دارم و از کریمی تشکر می‌کنم که این مراسم را راه انداخت؛ چرا که اساس سینما بر پایه حضور پیشکسوتان بنا می‌شود، باید قدر آن‌ها را دانست و امیدوارم خدا آن‌ها را حفظ کند.

در ادامه نیکی کریمی عنوان کرد: از شهلا ریاحی به خاطر حضورشان تشکر می‌کنم؛ چرا که بر سر من منت گذاشتند. این هنرمند فقط به خاطر من در این مراسم حضور پیدا نکرد، بلکه به خاطر مردم، فرهنگ، هنر، باهم بودن و ترویج معرفت و انسانیت آمدند و می‌گویند که برای ماندگاری باید تمام این موارد را مد نظر قرار داد.

وی افزود: ریاحی دل شیر داشت که در آن زمان کارگردانی را آغاز کرد و این امر مهم را در سینمای ایران به ثبت رساند و نشان داد که خانم‌ها نیز می‌توانند فیلم بسازند. از شما حاضرین محترم می‌خواهم به پاس یک عمر زحمات این هنرمند بایستید و او را تشویق کنید.

در ادامه برنامه لوح تقدیری از طرف نیکی کریمی و یک هدیه نفیس به ریاحی تقدیم شد. شهلا ریاحی روی صحنه آمد و گفت: از همه شما مردم ایران سپاسگزارم امیدوارم با کارهایم اثرات خوبی را در قلب شما گذاشته باشم. همه شما را دوست دارم  و امیدوارم موفق و سلامت باشید.

دکتر منوچهر ریاحی پسر شهلا ریاحی بیان کرد: من تنها کسی هستم که هم پدر و هم مادرم کارگردان بوده‌اند. امیدوارم آن‌ها الگوی خوبی برای جوانانی باشند که این برنامه را راه‌اندازی کرد. شهلا ریاحی جزو افتخارات سینمای ماست.

وی خاطر نشان کرد: خانم کریمی مرا یاد 20 سالگی مادرم می‌اندازد و یک خبر خوب دیگر به شما بدهم که امشب شب سالگرد ازدواج من است و از خانمم یعنی مهوش اصلیان، تشکر می‌کنم.

گفتنی است؛ در این مراسم هنرمندانی چون نیکی کریمی، پانته‌آ بهرام، شهلا ریاحی، حبیب اسماعیلی و ... حضور داشتند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار