شیراز؛

فارس مقام نخست تولید گل نرگس در کشور

استان فارس با بیش از 308هکتار نرگس زار مقام نخست تولید گل نرگس را در کشور دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت : 308 هکتار از زمینهای کشاورزی استان به کشت گل نرگس اختصاص دارد که از این میزان 133 هکتار به صورت نرگس زار های دیم و 175 هکتار بصورت کشت های آبی و باغی اختصاص دارد.
"
مجید رضا پاکاری" مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: حدود 168 میلیون شاخه گل نرگس در فارس برداشت می شود که پیش بینی می شود این میزان امسال به بیش از  175 میلیون شاخه گل برسد.

وی با بیان اینکه ، میزان تولید نسبت به سال قبل 23میلیون شاخه افزایش یافته است افزود :جمع کل تولید در عرصه های دیم و آبی بیش از 168 میلیون شاخه  است که از این میزان  155 میلیون شاخه در عرصه های آبی تولید می شود .

این مقام مسئول  از اشتغال530 نفر بهره بردار به صورت مستقیم در زمینه تولید گل نرگس و حدود 1 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در زمینه فروش و ...  خبر داد و گفت :میزان عملکرد گل در شرایط دیم  10 شاخه در مترمربع است اما میزان عملکرد در کشت های آبی و باغی حدود 100 شاخه در متر مربع است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از صاردات بیش از 330تن گل نرگس و سایر گل های فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد و گفت :ارزش صادرات گل های تولید شده در استان فارس در سال گذشته معادل 6 میلیون دلار بوده است .

"پاکاری" در خصوص ویژگی ها و جذابیت های کشت و تکثیر گل نرگس گفت: سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت نسبت به کم آبی با توجه به خشکسالی های حاکم بر منطقه، زیبایی و عطر و بوی خاص، پرورش در فضای باز و اقتصادی بودن آن و همچنین نیاز به آبیاری در زمانی که نیاز آبی دیگر محصولات منطقه حداقل می باشد، از مهمترین این ویژگی ها است.

وی شهرستان های کازرون، رستم ، ممسنی ،جهرم ، شیراز و اقلید را از عمده ترین  تولید کنندگان گل نرگس در فارس  برشمرد و گفت :شهلا-پرپر-هزارپر و شیپوری از انواع گل نرگس فارس هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: گل نرگس فارس به لحاظ داشتن مرغوبیت بالا ، زیبایی و طراوت ، بوی مطبوع و ماندگاری آن بعد از برداشت ، علاوه بر ارسال به سایر استان ها به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود.

انتهای پیام/س
برچسب ها: فارس ، نخست ، گل ، نرگس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.