سنندج؛

صنایع تبدیلی، آرزوی تولید کنندگان کشاورزی کردستان

استان کردستان با دارا بودن 38 هزار هکتار باغ جزو استانها ی برتر در زمینه تولید محصولات باغی کشور است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبر نگاران جوان  از سنندج، در استان کردستان تمام محصولات باغی معتدله و سردسیری از جمله سیب، گلابی، به، گیلاس، البالو، زرد الو، الو، بادام، هلو،شلیل، انگور، گردو، توت فرنگی و محصولات نیمه گرمسیری از جمله انار و انجیر پرورش می یابد. مهمترین محصولات از لحاظ تولید به ترتیب اولویت انگور، سیب، توت فرنگی و هلو شلیل و گردو میباشد که حدود 75 درصد به صورت تازه خوری و 25 در صد فر اوری و به کشمش تبدیل می شود.

به گفته مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی کردستان، سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی به ارزش حدود 6 هزار میلیارد ریال در کردستان تولید می شود

علی رغم این توانمندی های کشاورزی کردستان، متاسفانه هنوز در این استان، اکثر محصولات تولیدی به صورت خام به فروش می رسد.

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش های زارعت، دامداری و باغ داری باعث شده، که کشاورزان کردستانی تولیدات خودرا به صورت خام به بازار عرضه کنند.

توت فرنگی یکی از محصولات باغی است که سالانه بيش از 30 هزار تن از آن در باغات و مزارع شهرستانهاي مريوان، سنندج و کامياران تولید مي شود .اما متاسفانه به دليل نبود صنايع تبديلي سود واقعي اين محصول به جيب واسطه ها و دلالان ريخته مي شود و این مسئله ضرر و زیان فراوانی را متوجه کشاورزان توت فرنگی کار می کند.

يکي از کشاورزان کردستانی برتر در زمينه توليد توت فرنگي در اين رابطه گفت: من در سال نزديک به 5 تن توت فرنگي برداشت مي کنم که بابت حمل و نقل و و برداشت محصولم هزینه های زیادی را متحمل میشوم ودر اخر سود به کس دیگری میرسد اما به ناچار و برای جلوگیری از فاسد شدن محصول وبه دليل نبود کارخانجات مجبوريم اين شرايط را بپذيريم.

محمدی دیگر باغدار سنندجی گفت: اکنون توت فرنگي استان به استان هاي ديگر صادر و در آنجا فراوري مي شود، در حالي که می شود با حمایت دولت و کمک وسرمايه گذاري بخش خصوصی صنايع تبديلي کوچکي در استان ايجاد کرد که ازاین طريق این میوه به محصولاتي همچون مربا، مارمالات، کمپوت و... تبديل و سودآوري زيادي نيز از اين بخش نصيب توليدکنندگان استان کرد.

ذوالفقاری رییس سازمان جهاد کشاورزی نیز با اشاره به تولید سالانه دو میلیون و دویست هزار تن محصولات کشاورزی در این استان گفت: عدم حضور بخش خصوصی در استان و نبود سرمایه گذاری برای احداث صنایع تبدیلی و نبود تعاونیهای مردمی توانمند باعث شده که هر سال وضعیت قیمت و فروش محصولات باغی دچار افت و خیزهای فراوانی شود.

اردشیر پورحبیبی، مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هزینه بالای ایجاد صنایع فراوری و تولید کم محصولات باغی جهت فراوری (چون محصولات درجه 3 در فراوری استفاده و محصولات درجه یک و دو جهت تازه خوری به بازار عرضه می گردد)را از دیگر دلایل استقبال کم از صنایع تبدیلی در استان کردستان بیان کرد.

امید است با ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان کردستان علاوه بر رونق تولید و اشتغالزایی، ارزش افزوده بیشتری به فعالان حوزه کشاورزی این خطه از کشورمان اختصاص یابد.

انتهای پیام/س
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.