گزارش یو اس ای تودی: اجلاس آتی اوپک تحت تاثیر لغو تحریم‌های ایران خواهد بود

یو اس ای تودی در گزارشی به تاثیر لغو تحریم‌های ایران بر دستور کار اجلاس بعدی اوپک پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی  یو اس ای تودی در گزارشی به قلم "بیل لاولس" نوشت: انتظار می‌رود اجلاس آتی کشورهای صادرکننده نفت – اوپک – که 4 دسامبر (13 آذر) برگزار می‌شود، تحت تاثیر لغو احتمالی تحریم‌های اقتصادی و نفتی ایران باشد.

زمانیکه اجلاس قبلی اوپک 5 ژوئن (15 خرداد) برگزار شد هنوز ایران و قدرت‌های 1+5 به توافق هسته‌ای نرسیده بودند. اجلاس پیشین بدون هیچ تغییر سیاستی به کار خود خاتمه داد و سطح تولیدات نفتی به قوت سابق پابرجا ماند . کارشناسان نفتی از اجلاس قبلی اوپک به "آرامش قبل از طوفان" تعبیر کردند. اعضای اوپک در انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران بودند و تغییری در سطح تولیدات نفتی خود بوجود نیاوردند. این موضوع برای کشورهای صادرکننده نفت چندان هم بد نبود و رشد اندکی در بهای جهانی طلای سیاه مشاهده شد. این بار باید منتظر بود تا توافق هسته‌ای ایران و غرب با لغو تحریم‌های اقتصادی تکمیل شود. احتمالا تحریم‌های اقتصادی ایران از سال میلادی جدید برچیده خواهد شد و اوپک در جلسه‌ای که پیش از پایان سال 2015 برگزار می‌کند باید این موضوع و افزایش تولیدات نفتی ایران را نیز پیش‌بینی کند. ایران پس از لغو تحریم‌ها بر حجم تولیدات نفتی خود اضافه خواهد کرد و بدون شک تلاش می‌کند نقش راهبردی در سازمان اوپک ایفا کند.

"رابرت مک نلی،" کارشناس بازارهای نفت و مشاور انرژی در دوران ریاست جمهوری "جرج دبلیو بوش" در این باره گفت: اوپک در شرایط فعلی تغییری در سیاست‌های تولیدی خود بوجود نمی‌آورد زیرا ایران مانند یک فیل در فنجان قهوه است و اوپک نمی‌داند با آن چه کند. به همین دلیل اعضای اوپک تا زمانیکه اتفاق مشخصی درمورد ادامه و یا لغو تحریم‌های ایران رخ ندهد، تغییر سیاستی در قبال آن اعمال نمی‌کند.

وزرای نفتی اوپک نگرانی عمیقی درباره کاهش مجدد بهای جهانی نفت دارند. بهای جهانی نفت در ماه مه (اردیبهشت به 67 دلار در هر بشکه رسیده بود که وضع باثباتی به حساب می‌آمد؛ اما بار دیگر بهای این ماده سوختی به 45 دلار در هر بشکه سقوط کرد. اعضای ضعیف اوپک مانند نیجریه و ونزوئلا خواستار کاهش سطح تولیدات نفتی اوپک هستند؛ اما عربستان همچنان به بالاترین سطح تولیدات می‌پردازد به سقوط بهای نفت توجهی ندارد.

پیش‌بینی می‌شود با لغو تحریم‌های ایران، سال آینده صدها هزار بشکه مازاد مصرف راهی بازارهای جهانی شود و مشکلی بر مشکلات اوپک بیافزاید. احتمالا در این شرایط خوش‌بینانه‌ترین قیمت برای نفت بشکه‌ای 40 دلار خواهد بود. این ماجرا موجب می‌شود قبل از آنکه بهای جهانی نفت در سطحی بالاتر به ثبات برسد، دچار افت قیمت شود. دست‌کم در کوتاه مدت نمی‌توان افزایش بهای نفت و تثبیت آن را متصور شد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار