لاریجانی:

مسئله PMD علیه ایران بر پایه یک دروغ بزرگ استوار است

رئیس مجلس گفت: ما تا آنجایی که می‌شد بر مواضع خود ایستادگی کردیم و توافق هسته‌ای یک بسته قابل قبول است.

در مذاکرات، دانش هسته‌ای را به هیچ وجه حراج نکرده‌ایم/توافق هسته‌ای صورت گرفته یک بسته قابل قبول است
به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز (دوشنبه 9 آذر) در دوازدهمین اجلاس سراسری مدیران حوزه‌های علمیه خواهران کل کشور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: مسئله هسته‌ای ایران نشان داد که زورگویی غربی‌ها هیچ‌وقت جواب نمی‌دهد.ایران در این حوزه مقاومت بسیاری انجام داد،‌ البته این مقاومت هزینه‌هایی را در برداشت،اما درنهایت نتیجه‌بخش بوده و جمهوری اسلامی ایران به دانش هسته‌ای دست یافت.

**آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند که ایران در برابر تمام فشارها مقاومت کند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طورحتم پذیرش غنی‌سازی ایران ازسوی آمریکایی‌ها از روی اضطرار و ناچاری بود،زیرا آنها فکر نمی‌کردند که ایران در برابر تمام فشارها مقاومت کند،حال زمانی که ایران به دانش هسته‌ای دست یافت،آمریکایی‌ها به پای میز مذاکره آمدند،البته غربی‌ها ادعا می‌کنند که تحریم‌های اقتصادی ایران را پای میز مذاکره آورد،اما این موضوع درست نیست.

وی در تشریح دلایل پذیرفتن ایران برای حضور درمذاکرات هسته‌ای،تصریح کرد: ما دراین حوزه به جایگاهی رسیده بودیم که آن قابل غفلت و نسیان نبود؛بنابراین می‌بایست از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کردیم تا مسائل دیگر را حل کنیم،از این‌رو بهترین راه این بود که با کمترین هزینه مسائل را حل کنیم.

 **داده‌ها و ستاده‌ها درمذاکرات لطمه‌ای بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور وارد نکرد

لاریجانی افزود: خوشبختانه ما دراین راه آگاهانه قدم برداشتیم و مذاکرات تنها مربوط به دولت فعلی نمی‌شود، بلکه این گفت‌وگوها در یک‌سال پایانی دولت قبل کلید خورد.دراین رابطه باید گفت که مذاکرات به درستی پیش رفت،هر چند در درون آن چالش‌هایی ایجاد شد،اما داده‌ها و ستاده‌ها درمذاکرات هسته‌ای لطمه‌ای بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور وارد نکرد،به طوری که براساس توافق صورت گرفته دربخش تحقیق و توسعه در بالاترین سطح تثبیت شد. البته آنها می‌خواستند محدودیت‌هایی را در این حوزه ایجاد کنند که ما زیر بار آن نرفتیم و حتی حدود 2 ماه تعیین تکلیف این مسئله به طول انجامید.

وی گفت: قطعاً ما در مذاکرات هسته‌ای در مسائل اصلی مقاومت کرده و زیربار خواسته‌های آنها نرفتیم، البته برخی موضوعات پذیرفته شد، چراکه آنها تاثیری روی دانش هسته‌ای ما نداشت،به طورمثال میزان 10 هزار یا 6 هزارسانتریفیوژ تاثیری دراین مسئله ندار د.ایران در مذاکرات برخی از این دست مسائل را برای تبادل سوخت هسته‌ای پذیرفت، از این‌رو براساس توافق ما مواد غنی‌شده را به فروش رسانده و مواد اورانیوم طبیعی را وارد می‌کنیم.

 **درمذاکرات دانش هسته‌ای را به هیچ وجه حراج نکرده‌ایم/توافق هسته‌ای صورت گرفته یک بسته قابل قبول است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:دربحث رآکتور اراک نیز قرار است،براساس برجام تغییراتی صورت گیرد که براین اساس ساعت‌ها روی آن فکرشده تا تغییرات برای ایران پیشرفت ایجاد کند.

وی با تاکید براینکه درمذاکرات دانش هسته‌ای را به هیچ وجه حراج نکرده‌ایم، تصریح کرد: قطعاً تا آنجایی که می‌شد ما براصول و مواضع خود ایستادگی کردیم و توافق هسته‌ای صورت گرفته یک بسته قابل قبول است، به شرط اینکه غربی‌ها تحریم‌ها را برداشته و به تعهدات خود از جمله پی‌ام‌دی عمل کنند.

 ** پرونده پی‌ام‌دی بسته نشود،نمی‌توانیم حرکت ترسیم‌شده در مذاکرات را انجام دهیم

نماینده مردم قم درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعاً مسئله(پی‌ام‌دی)  PMDعلیه ایران برپایه یک دروغ بزرگ استوار است، تصریح کرد: غربی‌ها این مسئله را سالیان سال است که طول داده‌اند، حال برای حل آن لیستی برای گفت‌وگو داده‌اند که آن لیست انجام  شد، به طورحتم در شرایط کنونی اعلام می‌کنیم که اگر پرونده پی‌ام‌دی بسته نشود، نمی‌توانیم حرکت ترسیم‌شده در مذاکرات را انجام دهیم.

لاریجانی با اشاره به تصویب موضوع برجام در کشور و موضوع اجرای آن تاکید کرد: این مسئله دارای ریزه‌کاری‌هایی است، از این‌رو برای نظارت برابعاد برجام، هیاتی مشخص شد، بنابراین اگر این مسیر می‌خواهد ادامه پیدا کند، باید درست و سامان یافته صورت گیرد.


 **مذاکرات هسته‌ای نشان داد که ایران در مسائل مختلف راه عقلایی را دنبال می‌کند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای نشان داد که ایران در مسائل مختلف راه عقلایی را دنبال می‌کند، گفت: قطعاً آنها به دنبال ایجاد چالش‌های دیگر علیه ایران هستند،اما ایران دارای ظرفیت دیپلماتیک بالایی است و می‌تواند براین مسائل فائق آید. البته لازمه تحقق این موضوع وفاق و وحدت ملی در کشور است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره مسئله نفوذ تصریح کرد: قطعاً در این رابطه باید تحلیل‌های درستی مطرح شود. در شرایط کنونی کشورهای غربی نمی‌توانند قدرت ایران را از بیرون نابود کنند، از این‌رو اگر می‌توانستند تاکنون این کار را انجام می‌دادند، حال تنها راه آنها برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی برهم زدن درون کشور است.

 
**نفوذ درعدم وفاق ایجاد می‌شود/ مسئله بیکاری فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان یک هشدار بزرگ است

نماینده مردم قم درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نفوذ بیشتر در عدم وفاق ایجاد می‌شود، بیان کرد: قطعاً اختلافات و شکافت‌ها در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محلی برای نفوذ است،از این‌رو تمام مسئولان باید به دنبال وفاق درونی و وحدت داخلی باشند،بنابراین اگر ما در درون وحدت داشته باشیم، نفوذ بی‌اثر است.

لاریجانی با بیان اینکه مسائل اقتصادی ازمهمترین مشکلات کنونی کشور است،گفت: در شرایط کنونی مسئله بیکاری به فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان رسیده و این خود یک هشدار بزرگ است که باید برای آن راه‌حلی پیدا کرد،البته اقدامات زودگذر تاثیر کوتاهی دارند و باید به فکر راه‌حل‌های ریشه‌ای و بلندمدت بود.

 
**بسته اقتصادی اخیر دولت اثری کوتاه‌مدت دارد/اصل 44 قانون اساسی به صورت بیمارگونه اجرا شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسته اقتصادی اخیر دولت مانند آسپرین بوده و اثری کوتاه‌مدت دارد، افزود:به طورحتم علاج این مسائل و مشکلات کارهای پوپولیستی نیست،بلکه باید درجهت حمایت از تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کرد.درشرایط کنونی تولید دچار رکود شده و باید این مسئله را به صورت ریشه‌ای حل کرد.

وی تاکید کرد:رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند که اقتصاد باید مردمی شود،اما این موضوع محقق نشده است، همچنین اصل 44 قانون اساسی درکشور به صورت بیمارگونه اجرا شد و در شرایط کنونی اقتصاد ما مردمی نیست و این مهمترین دلیل برای وجود معضل بیکاری است،از این‌رو دولت ومجلس باید زمینه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را برای تولید ثروت درکشور ایجاد کنند.

لاریجانی،گفت: قطعاً تا زمانی که اقتصاد ناسالم باشد نمی‌توان اهداف عالیه را محقق کرد،بنابراین در حوزه اقتصاد ما نیازمند یک نوع مجاهدت هستیم.از طرف دیگر متاسفانه درشرایط کنونی حدود 85 درصد از بودجه کل کشور صرف امور جاری می‌شود که این موضوع به این علت است که سیستم دولتی فربه شده  و تمامی اعتبارات صرف این سیستم می‌شود.


**نقش بانوان در تعالی فکر جامعه و خانواده پررنگ است

وی با تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی،تصریح کرد:به طورحتم حوزه‌های علمیه خواهران ظرفیت‌های مهمی را در کشور ایجاد کرده و نقش بانوان در تعالی فکر جامعه و خانواده پررنگ است.همچنین همت بلند بانوان در تعلیم و تربیت در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در سال‌های پس از انقلاب مشهود است و امروز شاهدیم که اکثریت ظرفیت دانشگاه‌ها در اختیار بانوان است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود:به طور حتم تاسیس حوزه‌های علمیه خواهران کار ارزشمندی بود و همه بخش‌های کشور باید خود را مدیون این حرکت دانسته و آموزش عالی و آموزش و پرورش باید از ظرفیت این بخش‌ها استفاده کنند.

 
**تسلط بر زبان‌های خارجی درکنار آموختن معارف اسلامی دریچه‌ جدیدی را برای افکاراسلامی ایجاد می‌کند

لاریجانی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای آموزش زبان‌های خارجی به خواهران طلبه حوزه‌های علمیه،تصریح کرد:این کار،کار خوبی است؛زیرا درشرایط کنونی ارتباطات علمی و فکری میان گروه‌ها و بخش‌ها نیازمند داشتن یک زبان مشترک است،از این‌رو تسلط بر زبان‌های خارجی درکنار آموختن معارف اسلامی دریچه‌ جدیدی را برای افکاراسلامی ایجاد می‌کند.

وی گفت: از طرف دیگر کشورهای مختلف با تفکرات متفاوت همواره افکارشان را به جهان عرضه می‌کنند، اما برای ما ناگوار است که مثلا فلسفه ملاصدرا در دانشگاه‌های بین‌المللی کمتر شناخته شده باشد، البته برخی از آثار حوزه علمیه به زبان‌عربی درمراکز خارجی وجود دارد،اما این مسئله عمومیت ندارد و روشنفکران غربی با تفکرات و روش‌های علمای ما آشنا نیستند.

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به چالش‌های کنونی در عرصه بین‌المللی،افزود: این چالش‌ها خیلی حاد نیستند ولی مزمن است، مثلا ایران در مسئله هسته‌ای حدود 12 سال درگیر بود و دراین رابطه کشور با چالش‌هایی مواجه شد که مقدارزیادی از آن سنگ‌اندازی غربی‌ها جلوی ایران بود.همچنین از دیگر چالش‌ها می‌توان به موضوع حقوق بشر و یا مبارزه با تروریسم اشاره کرد که غربی‌ها با طرح این موضوعات به دنبال آن بودند که وقت، ذهن و فرصت‌های ما را بگیرند.

 
اقدامات شعاری و عجولانه در حوزه اقتصاد جوابگو نیست

لاریجانی با اشاره به وضعیت بحران منطقه،تصریح کرد:شاید شرایط کنونی منطقه هیچ زمانی مانند امروز آشفته نبوده است و حتی بعد از جنگ جهانی که بهم ریختگی‌هایی در منطقه به‌وجود آمد،شرایط امروز تکرار نشد،البته غربی‌ها بعد از این جنگ نظم دروغینی را با تقسیم کشورها ایجاد کردند.

وی افزود: در حال حاضر مسائل منطقه‌ای امری گذرا نیست.همچنین در مسائل داخلی به ویژه حوزه‌های اقتصادی نقاط ضعفی در کشور وجود دارد که این مسائل قطعاً در تراز پیشرفت ایران نیست، بنابراین باید مشکلات و ریشه‌های آن را فهمید و راه‌حل‌های درستی را برای آنها پیدا کرد، از این‌رو اقدامات شعاری، عجولانه و سرسری در این حوزه جوابگو نیست، یقیناً می‌توان این مشکلات را برطرف کرد، ولی باید نگاهی طبیبانه به موضوعات داشت.

 
**گرایش سیاسی و اجتماعی هر جامعه به زیربنای فرهنگی آن مربوط است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طیف گسترده مسائل مرتبط با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی گفت: زمانی که ما روند صعودی این مسائل را می‌بینیم می‌بایست برای حل آن انرژی بسیاری بگذاریم،از طرف دیگر مسائل فرهنگی نیز دارای حساسیت و اهمیت بسیاری است و بخشی از تغییرات در هر کشور در مسائل فرهنگی آن نهفته است، از این‌رو گرایش سیاسی و اجتماعی هر جامعه به زیربنای فرهنگی آن مربوط است.

لاریجانی تصریح کرد: برخی از این ریشه‌ها به قبل از انقلاب و تصورات کشورهای غربی به جوامع اسلامی بازمی‌گردد، البته پس از انقلاب رهبری‌های داهیانه امام خمینی (ره) موجب شد که نظام اسلامی مقتدر و در عرصه بین‌المللی و منطقه تاثیرگذار باشد. از طرف دیگر در پایان قرن 18 میلادی درغرب نظریه و تفکری به‌وجود آمد که براساس آن لیبرال دموکراسی باید تحول بشری باشد و دراین رابطه اشکالی ندارد که امپریالیسم لیبرالیستی ایجاد شود.غربی‌ها در آن زمان جوامع را به دو بخش تقسیم می‌کردند؛ نخست جوامعی که استعداد توسعه داشته و جوامعی که این استعدادها را ندارند.

 
**تنش‌ها در کشورهای اسلامی ریشه در نظریه و رفتارهای یک قرن پیش نسبت به آنها دارد

وی افزود:‌غربی‌ها متاسفانه فرهنگ بومی هر جامعه و کشور را عامل عقب‌افتادگی آنها می‌دانستند، از این‌رو بعد از جنگ جهانی اول و پس از سقوط عثمانی‌ها کشورهای اسلامی را تقسیم کرده و افرادی را برای مدیریت آن گماشتند،زیرا غربی‌ها فکر می‌کردند که مردم آن کشورها آمادگی اداره خود را ندارند.در این رابطه یکی از نظریه‌پردازان لیبرالیست غربی می‌گوید که حکومت استبدادی گونه‌ای از حکومت مشروع برای حکومت‌های عقب‌افتاده است به شرط آنکه پیشرفت آن کشور تحت حکومت استبدادی لحاظ شود.از این‌رو زمانی که شاه حکومت استبدادی را در کشور ایجاد کرد،آمریکایی‌ها از وی حمایت کردند و می‌گفتند با وجود آنکه وی دیکتاتور بود ولی به دنبال ایجاد توسعه درایران است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم افزود: امروزه شاهد عصیان و تنش در کشورهای اسلامی هستیم که این مسئله ریشه در نظریه و رفتارهای یک قرن پیش نسبت به کشورهای اسلامی دارد.از طرف دیگر یکی از مسائل دیگری که هنوز مسلمانان در آن نگاه حقارت‌آمیز پیدا کرده‌اند و آن موجب بروز عصیان شده، تقسیم‌بندی کشورهای اسلامی و زورگویی غربی‌ها با آنان بوده است.

 
**دیپلماسی غربی نگاهی تسلط آمیز بر منابع انرژی منطقه و کشورهای اسلامی دارد

لاریجانی با بیان اینکه دیپلماسی غربی نگاهی تسلط آمیز بر منابع انرژی منطقه و کشورهای اسلامی دارد، گفت: بعد از جنگ جهانی این بزرگترین جایزه به غربی‌ها بود،زیرا آنها می‌گفتند شرایط اروپا در اثر جنگ آسیب دیده و هم‌اکنون باید با منابع کشورهای اسلامی آن را بازسازی کرد.حال این سوال مطرح می‌شود که خود غربی‌ها جنگ را به راه انداختند،اما باید پول بازسازی آن کشورها را از منابع کشورهای اسلامی تامین کرد؟ این مسئله حتی برای ایران نیز رخ داد،به طوری که آمریکایی‌ها دست بر روی منابع نفتی ما گذاشته‌اند و امروز قطعاً ثروت بزرگ‌شان از منابع کشورهای اسلامی است.

وی با اشاره به جنگ‌طلبی کشورهای غربی در کشورهایی همچون افغانستان، عراق و لبنان افزود: به طور حتم زمانی که یک کشور اشغال می‌شود،مردم و جوانان آن تحمل نمی‌کنند که این موضوع یکی از دلایل جذب جوانان این کشورها در گروه‌های افراطی و تروریستی است.البته در شرایط کنونی یک هوشیاری سیاسی در منطقه به‌وجود آمده و روابط فرهنگی میان کشورها ایجاد شده است.

 
**ایران بدوراز تفکر افراطی، پایه عقلانی برای زندگی و تفکری برای جوامع اسلامی تعریف کرده است

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه غربی‌ها به دنبال مبارزه با تروریسم نیستند، تاکید کرد: هنوز با گذشت چندین سال از این مسائل غربی‌ها اصل و ریشه موضوعات را نمی‌شناسند و فکر می‌کنند که با چند بمباران می‌توانند این مسائل را حل کنند،اما باید اینگونه بحران‌ها به صورت ریشه‌ای حل شود.

لاریجانی افزود: در شرایط کنونی غربی‌ها نمی‌توانند تغییرات صحنه‌های بین‌المللی را در نظر نگیرند،زیرا آنها متوجه شده‌اند که در منطقه قدرت‌های بزرگی ظهور کرده‌اند و درخواست آنها از ایران برای حل این مشکلات نیز معلول این نوع تغییر نگرش است.همچنین آنها متوجه شده‌اند که جنس تفکر و استراتژی ایران متفاوت با دیگر کشورهاست،از این‌رو ایران به هیچ وجه تفکر افراطی نداشته و با آن مخالف است و پایه عقلانی برای زندگی و تفکری برای جوامع اسلامی تعریف کرده است.

 
**ایران در حوزه‌ استراتژی مشی عاقلانه،‌ متین و استوار دارد

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اخیراً در دیدار با یکی از روسای جمهور گفتند که باید زمینه را برای ترویج حرکت عقلانی اسلامی فراهم کنیم، حال چرا آنها راه را برای این مسئله باز نمی‌کنند، زیرا آنها فکر می‌کنند که باید جلوی افکار اسلامی را گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غربی‌ها به جای مبارزه با تروریسم با آن بازی می‌کنند، ادامه داد: این بحران امر زودگذری نبوده و قطعاً در منطقه حضور خواهد داشت.

لاریجانی تصریح کرد: خوشبختانه استراتژی جمهوری اسلامی در منطقه بسیار کم‌عیب بوده،زیرا این مسائل تحت نظر رهبرمعظم انقلاب ساماندهی شده است،همچنین ایران دراین حوزه‌ها مشی عاقلانه،‌متین و استوار داشته است.

انتهای پیام/





برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار