نوشتن از انقلاب، مستلزم ریشه‌یابی حوادث پیش از آن است

برای تألیف اثری درباره انقلاب، نویسندگان را بر ریشه‌یابی عمیق در حوادث آن سال‌ها توصیه می کنم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ منیژه آرمین، نویسنده، ضمن مثبت ارزیابی كردن كتاب‌های تولید شده در حوزه انقلاب، گفت: برای بررسی كردن كتاب‌های این حوزه باید به روند طی شده در این مسیر نگاه كنیم و ببینیم روندی كه در پیش گرفته‌ایم یک روند صعودی یا نزولی بوده است.

وی ادامه داد: در اوایل دهه 60 فقر فرهنگی در زمینه تولید كتاب‌هایی با مضمون انقلاب داشتیم ولی به مرور زمان این دغدغه در مسئولان فرهنگی احساس شد كه باید برای جاودانه كردن انقلاب دست به تولید آثاری با این مضمون زد.

آرمین خاطرنشان كرد: آثاری كه تا دهه 80 تولید شده بودند؛ چون با آن روزگاران خیلی فاصله نداشتند و آثار آن‌ها در زندگی ما محسوس بود خیلی اثرگذاری آن ها را در زندگی احساس نمی‌كردیم؛ ولی هرچه از آن روزها فاصله می‌گیریم نیاز به دانستن داستان‌های آن دوران برای نسل بعدی كه خیلی دیگر با این واقعیات آشنایی ندارند، لازم است.

این نویسنده نوشتن در حوزه انقلاب را معطوف به توجه نویسندگان به پیشینه آن دانست و گفت: نویسندگان باید حتماً این موضوع را مد نظر قرار دهند كه نوشتن در این خصوص مستلزم ریشه‌یابی حوادث پیش از انقلاب است؛ چون كه انقلاب مسئله ای فراتر از اتفاقات چند ساله آخر است و ریشه آن را باید در بسیاری از اتفاقات زمان های دور جست و جو كرد.

آرمین تصریح كرد: پدیده انقلاب را باید به عنوان یک واقعه اجتماعی نگاه كرد و خیلی برای اینكه ایده‌ای را در ذهن خود روشن كنیم به سراغ واقعیت‌های دور از انتظار نگردیم؛ چون كه این موضوع از بطن اجتماع بلند شده و بسیاری از همین سوژه‌هایی كه كمتر به آن‌ها پرداخته شده است می‌تواند توسط  داستان‌نویسان مورد تمسک قرار گیرد.

نویسنده كتاب «سرود اروندرود»، ایجاد جنگ را یكی از دلایل غفلت بعضی نویسندگان نسبت به وقایع انقلاب به شمار آورد و اظهار داشت: رشادت‌هایی كه در دوران دفاع مقدس توسط رزمنده‌های ما صورت گرفت، باعث شد تا بسیاری از نویسندگان به مقوله انقلاب كمتر بپردازند و توجه خود را به سمت افتخارآفرینی‌ها و از جان گذشتگی‌های دلاورمردان معطوف كنند و بعد از اتمام جنگ هم زندگی خانواده‌های شهدا و ایثارگری جانبازان را با قلم خود به تصویر بكشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم یكی از نكاتی را كه در حوزه انقلاب نیازمند توجه بیشتر است، نقش زنان در حوادث انقلاب توصیف كرد و بیان داشت: همیشه پشت هر مرد موفقی یک زن موفق ایستاده است. اگر بر این باور باشیم، می توان گفت كه نقش زنان در ایستادگی و تحمل كردن فشارهایی كه در نبود شوهران خود داشتند و همچنین كمک به خاموش نشدن این جریان نباید از نظر داستان نویسان مغفول بماند؛ چون كه پتانسیل محور قرار گرفتن نقش زنان در انقلاب می تواند اثرگذاری آن را نزد مخاطب بیشتر كند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.