استقرار واحدهای مراقبت‌های بهداشتی در پایانه مرزی برای ارائه خدمات به زائرین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: واحدهای مراقبت های بهداشتی در پایانه مرزی به صورت فعال مستقر هستند و به طور مستمر در مسیر کاروانهای عزاداران حسینی نظارتهای بهداشتی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از وبدا؛ دکتر اسماعیل ایدنی  در حاشیه بازدید از درمانگاه های سیار مرزی و پایگاه های بهداشت ضمن تسلیت فرارسیدن ایام اربعین حسینی افزود: با ایجاد درمانگاه های ثابت و سیار و استقرار آمبولانس و بالگرد، تمام تلاش  خود را برای خدمت به زائرین و آسودگی خاطر زائرین اباعبدالله الحسین (ع) از جنبه بهداشت و درمان انجام می دهیم.

وی گفت: با برنامه ریزی های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال جاری برنامه های حوزه بهداشت و درمان در امر خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در استان خوزستان، به صورت متمرکز در دو مرز چذابه و شلمچه انجام می شود.

دکتر ایدنی با اشاره به ارائه خدمات بهداشت محیط برای زائران افزود: با استقرار بیش از 30 نیروی بهداشتی از جمله پزشک، کارشناس مبارزه با بیماریها و کارشناس بهداشت محیط در پایانه چذابه، غربالگری زائران ورودی به کشور از نظر بیماری های تنفسی و عفونی انجام می شود تا در صورت وجود مورد مشکوک، اقدامات درمانی لازم انجام شود.

دکتر ایدنی ادامه داد: درمانگاه سیار دانشگاه نیز در مرز چذابه مستقر است و دو پزشک به صورت شبانه روزی و نوبتی، خدمات درمانی را به زائران ارائه می دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در حوزه فوریت‌های پزشکی 3 دستگاه اتوبوس‌ آمبولانس در مرز چذابه مستقر شده اند که هر کدام دارای 12 تخت بوده تا در هنگام بروز سوانح احتمالی وارد عمل شوند. همچنین در هر کدام از مرزهای چذابه و شلمچه یک فروند هلی‌کوپتر امدادی به منظور ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی مستقر شده است و دو فروند هلیکوپتر دیگر نیز در اهواز و دزفول به صورت پشتیبانی در حالت آماده باش هستند تا در صورت لزوم وارد چرخه خدمات رسانی شوند.

ایدنی با بیان این که در چذابه و در مسیر منتهی به مرز چذابه 15 دستگاه آمبولانس مستقر هستند، ادامه داد: تقریبا در هر 10 کیلومتر 2 آمبولانس استقرار یافته تا خدای ناکرده در صورت بروز سانحه خدمات‌رسانی مناسب و به موقع انجام شود.
 
وی اضافه کرد: بیمارستان بستان نیز به عنوان مرکز درمانی پشتیبان برای زائران اربعین آماده شده و بصورت شبانه روزی در خدمت آنان قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه، داروهای مورد نیاز زوار تامین شده و این اقدام تا پایان بازگشت زائرین به کشور ادامه دارد.

دکتر ایدنی گفت: همچنین از زمان استقرار نیروهای بهداشتی در پایانه چذابه بیش از یک میلیون نسخه رسانه آموزشی با موضوعات راههای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای عفونی و روده ای، روش صحیح شستن دست ها و دیگر توصیه های بهداشتی  تهیه و در بین زائرین توزیع شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان به دیگر اقدامات انجام شده در راستای تامین سلامت زوار حسینی اشاره کرد و گفت: جلوگیری از توزیع آب شرب غیر بهداشتی، نظارت بر وضعیت کلر باقی مانده در مخازن آب، نظارت بر شرایط کیفی و میکروبی آب شرب مواکب، نمونه برداری مستمر مواد غذایی برای انجام آزمایشات میکروبی و شیمیایی و آموزش چهره به چهره به بیش از 172 هزار نفر از زوار امام حسین(ع) در خصوص مسائل بهداشتی و روشهای خودمراقبتی در پایانه مرزی چذابه از دیگر اقدامات این دانشگاه برای تامین سلامت زائرین اربعین حسینی می باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار