آینده "گوگل سرچ" از زبان مدیر ایرانی الاصل گوگل

بدون شک جستجوی اینترنتی طی سالیان اخیر به شدت متحول شده و تغییرات فراوانی به خود دیده است. به ویژه در دو سال اخیر تغییراتی که در توسعه و گسترش ابزارهای تکنولوژیک پدید آمده جستجوی وب را نیز متاثر ساخته است. حال یکی از مدیران ایرانی الاصل گوگل این تغییر و تحولات را تشریح کرده و آینده جستجوی اینترنتی را تبیین میکند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بهشاد بهزادی، مدیر بخش نوآوری های جستجوی آزمایشگاه زوریخ گوگل که روز گذشته در کنفرانس Futurapolis در تولوس فرانسه سخن میگفت، بر این عقیده است که اکنون بخش مهمی از جستجوی اینترنتی تحت پلتفرم موبایل صورت میگیرد.

وی بیان کرد که سیستم Cloud Auto-Tagging تصاویر در گوگل جستجوی تصاویر در اینترنت و وب را بسیار موثر و کارآمد ساخته است. از سوی دیگر اکنون موتور جستجوی گوگل حتی در درون سایر اپلیکیشن های گوشی هوشمند شما به دنبال پاسخ میگردد و موردی که بهترین اطلاعات را در اختیار داشته باشد، برای شما باز میکند.

اما همه اینها معطوف به یک هدف بزرگتر است. بهزادی بیان میکند: آینده جستجوی اینترنتی معطوف به تلاش برای ساخت یک دستیار شخصی نهایی و اصولی است و برای رسیدن به این هدف چهار وجه اساسی جستجوی اینترنتی وجود دارد که طی سالهای پیش رو به شکلی دراماتیک متحول خواهند شد:

صدا: اکنون سیستم پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) گوگل شاهد تغییرات و پیشرفت های قابل توجهی شده است. تا دو سال قبل نرخ اشتباه در بیان کلمات در این سیستم یک در چهار کلمه بود اما بهزادی میگوید که در حال حاضر این نرخ به یک در شانزده کلمه رسیده است. این موضوع میتواند تحولی در جستجوی صوتی باشد که همانند مکالمه عادی یا یک انسان است. بهزادی بیان میکند آنچه در فیلم سینمایی معروف Her به تصویر کشیده شده هرچند هنوز در دسترس نیست، اما چندان دور از ذهن هم نیست.

مفهوم و زمینه: همچنین موتور جستجوی گوگل اکنون جستجو های مختلف شما را به هم مرتبط میکند تا به درستی تشخیص دهد که به دنبال چه هستید. برای مثال اگر واژه "قلعه" را در گوگل جستجو کنید، انواع و اقسام قلعه در سرتاسر دنیا برای شما نمایش داده خواهد شد اما اگر قبل از آن واژه "لندن" را در گوگل جستجو کرده باشید، موتور گوگل به شکل هوشمندانه بخش مهمی از نتایج را محدود به قلعه و لندن میکند.

موقعیت جغرافیایی: این مورد نیز به گونه ای مرتبط با مورد مفهوم و زمینه است. اما به ویژه در پلتفرم موبایل جستجوی اینترنتی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی بسیار کارآمد است. برای مثال اگر به یک پیاده روی آخر هفته در حومه شهر رفته باشید و به شکل اتفاقی به یک بنای خاص برخورد کنید، میتوانید در همان حال از گوگل بپرسید: این بنا چیست؟ در این حالت موتور گوگل بر اساس موقعیت جغرافیایی شما پاسخ مناسب را ارائه میکند. بهزادی میگوید: این جستجوی هوشمند مبتنی بر موقعیت به سرعت در حال رشد و توسعه است.

اطلاعات شخصی: این موضوع به ویژه در مناطقی نظیر اروپا که حریم خصوصی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است موضوعی چالشی است. به هر اندازه که گوگل در رابطه با شخصیت شما بیشتر فرا میگیرد پیشنهادات و نتایج دقیق تری را برای شما مهیا میکند. اکنون برای سالها است که گوگل اطلاعات جستجوی کاربران را قواره میکند و اطلاعات بیشتر از شما به معنی نتایج شخصی تر و منحصر به فرد تر برای افراد است.


منبع:تابناک
برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.