همدان؛

هیولایی به نام شکاف دیجیتالی در خانواده های ایرانی

توسعه روزافزون زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و افزایش کاربران اینترنتی از جمله دلایلی است که لزوم برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را توجیه می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ توسعه‌ خدمات الکترونیک در کشور نظیر دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک و سایر خدمات از این دست نیز لزوم ایجاد پلیسی تخصصی در مجموعه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را برای تأمین امنیت و مقابله با جرایمی که در این فضا به وقوع می‌پیوندند را آشکار می‌کند.

از سوی دیگر، رشد قارچ‌گونه‌ جرایم در حوزه‌ فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور(فتا) مثل کلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطّلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه‌ها، هک و نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای و اینترنتی، هرزه‌نگاری و جرایم اخلاقی و برخی جرایم سازمان‌یافته اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاب می‌کند که پلیس تخصّصی که توان پی‌جویی و رسیدگی به جرایم سطح بالای فناورانه داشته باشد، به وجود آید.

پلیس فتا از چه زمانی به وجود آمد؟
پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران یا پلیس سایبری ایران با نام مختصر فتا،که یک واحد تخصصی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که وظیفه آن جلوگیری و مبارزه با ایجاد فیشینگ(کلاهبرداری اینترنتی) و جعل، سرقت اینترنتی، هک و نفوذ، جرائم سازمان یافته رایانه‌ای، پورنوگرافی (موارد سوء اخلاقی) و مخصوصاً تجاوز به حریم خصوصی افراد است (موارد فوق از جمله مهم ترین جرائم در این زمینه به حساب می ایند همچنین دسترسی غیر مجاز، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص، شنود غیرمجاز، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، استفاده غیر مجاز از پهنای باند بین‌المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی، تولید و آموزش بدافزارها یا نرم‌افزارهای ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران از جمله موضوعاتی است که مورد پیگیری پلیس فتا قرار می‌گیرد،این واحد در ۳ بهمن ۱۳۸۹ (۲۳ ژانویه ۲۰۱۱) به فرمان اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران شروع به کار کرد.

جرائم اینترنتی از دیدگاه پلیس فتا

جرایم اینترنتی نوع  یک
• از دید قربانی این نوع جرایم تنها یک اتفاق هستند، مثلا قربانی بدون آگاهی یک تروجان را دانلود می کند که برنامه ای برای ضبط و ثبت ضربات کلید روی کامپیوتر نصب می کند. متناوبا قربانی ممکن است ای میلی دریافت کند که دربرگیرنده لینکی برای یک سایت شناخته شده است ولی درواقع لینکی به یک وبسایت انحرافی است.

• این نوع جرایم اغلب توسط برنامه های crimeware مانند ضبط کننده ضربات کلیدهای کیبورد، ویروس ها، یا تروجان ها تسهیل می شوند.

• نقص ها یا آسیب پذیری های نرم افزار اغلب ردپایی برای مهاجمان ایجاد می کنند. برای مثال مجرمانی که یک وب سایت را کنترل می کنند ممکن است از آسیب پذیری های یک مرورگر وب سوء استفاده کرده و یک تروجان را وارد کامپیوتر قربانی کنند.

جرایم اینترنتی نوع 2
در سوی دیگر طیف جرایم، جرایم اینترنتی نوع 2 قرار دارند که دربردارنده جرایم زیر بوده ولی تنها به این فعالیت ها محدود نمی شوند: اذیت و آزار اینترنتی، شکار کودکان، اخاذی، تهدید، دستکاری انبار فروشگاه ها، جاسوسی های پیچیده سازمان ها و طرح ریزی و اجرای فعالیت های تروریستی.

• به طور معمول مجموعه ای از رویدادهایی مانند ارتباطات مکرر با قربانی هستند. مثلا هدف در هنگام چت با کسی برخورد می کند که در طول زمان سعی در برقراری ارتباط می کند. سرانجام مجرم موفق به برقراری ارتباط شده و جرم مورد نظر خود را انجام می دهد. یا اعضای یک گروهک تروریستی یا سازمان جنایی ممکن است از پیام های مخفی برای برقراری ارتباط در یک فروم عمومی استفاده کنند تا مثلا برای فعالیت های خود برنامه ریزی کرده یا در مورد مکان پول شویی بحث کنند.

• این کار معمولا توسط برنامه هایی که در رده بندی برنامه های جرایم اینترنتی قرار نمی گیرند تسهیل می شوند. مثلا مکالمات این مهاجمان ممکن است با استفاده از سرویس های پیام های فوری یا انتقال فایل با استفاده از FTP ها انجام پذیرد.
در این گزارش به سراغ سرهنگ امینی رئیس پلیس فتا استان همدان رفته و با وی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می آید.

با متخلفان جرائم اینترنتی برخورد می شود
رئیس پلیس فتا استان همدان با اشاره به اینکه بین والدین و فرزندان در فضای اینترنت یک شکاف دیجیتالی به وجود آمده است اظهار داشت: والدین باید تا آنجایی که می توانند آگاهی خود را از طریق شرکت در کلاس های رایانه، سیمنارها و همایش ها بالا ببرند.

سرهنگ امینی با قاطعیت تاکید کرد: در استان همدان 100 درصد جرائم اینترنتی کشف می شوند.

وی ادامه داد: اگر قرار است حافظه ی رایانه یا لپ تاپ را عوض کنیم بهتر است آن را نفروشیم یا یا به کسی ندهیم.

امینی یادآور شد: حتی اگر اطلاعات حافظه را پاک کنیم باز هم قابل بازگردانی است.

سرهنگ امینی خاطرنشان کرد: برای در امان ماندن در فضای مجازی تنها باید آگاهی و دانش خود را در این زمینه بالا ببریم.

گفته می شود با توجه به تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی و لزوم تعیین ضوابط قضایی برای این قانون و نیز مصوبات کمیسیون افتای دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، پلیس فتا در بهمن‌ماه سال 1389 به دستور سردار فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل شد.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.