گزارش/

آیا آژانس با تیغ PMD رشته برجام را قطع می‌کند؟

آیا گزارش آمانو به شورای‌ حکام به ادامه روند اجرایی شدن برجام منجر می‌شود یا این‌که آژانس با گزارشی خاکستری، درعمل مسیر اجرای برجام را مسدود می‌کند؟

به گزارش خبرنگار حوزه‌ مجلس گروه‌ سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی که اجرایی شدن برجام روی خط شروع قرار دارد، صحبت‌های آمانو در آستانه ارائه گزارش به شورای حکام، رنگ‌و‌بوی خلف‌ وعده در مذاکرات و ماهیتی ضدایرانی داشت؛ جملاتی که در عین دوپهلویی، به‌طور علنی فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان را زیرسوال برد.

اکنون باید دید که آیا گزارش آمانو به شورای‌ حکام به ادامه روند اجرایی شدن برجام منجر می‌شود یا این‌که آژانس با گزارشی خاکستری، درعمل مسیر اجرای برجام را مسدود می‌کند؟
 
در روزهای اخیر خبری از اظهارات "یوکیا آمانو" رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در وین منتشر شد که بار دیگر بر موضوع بلند بودن دیوار بی‌اعتمادی نسبت به تعهدات غرب، صحه گذاشت.

 در این سخنان که اظهارنظر رسمی آمانو درباره نتیجه مسئله PMD است، وی با اظهاراتش بار دیگر بر حاکم بودن سیاست‌های ایران‌هراسانه غرب و به‌طور مشخص کاخ‌سفید بر فضای آژانس مهر تایید زد.


 دراین گزارش ضمن واکاوی اظهارات آمانو درخصوص مسئله PMD، اظهارات تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آیا آژانس با تیغPMD غربی‌ها، رشته برجام را قطع می‌کند؟



*رمز کارشکنی آژانس با عنوان" گزارشی نه سیاه و نه سفید"

آمانو با تاکید بر این‌که گزارش هفته بعد آژانس به نتیجه قطعی درباره موضوع فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران نخواهد رسید، گفت: "گزارش آژانس درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران نه سیاه است و نه سفید".

یوکیا آمانو اضافه کرد: "آنچه که من الان می‌توانم بگویم این است که PMD موضوعی نیست که بتوان آن را با بله یا خیر پاسخ داد".

به‌نظر می‌رسد گزارش‌هایی که این روزها از سوی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار رسانه‌های جهان قرار می‌گیرد، ادامه همان سیاست‌های ضدایرانی و خصمانه آمریکا و حامیانش می‌باشد که از تریبون یک نهاد بین‌المللی مانند آژانس به‌گوش می‌رسد.


*بازگشت آژانس به خانه اول ادعاها، یا همان "دبه درآوردن"


آیا آژانس با تیغPMD غربی‌ها، رشته برجام را قطع می‌کند؟

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه گذشته در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفته بود که نمی‌تواند تضمین کند تمامی آنچه که ایران انجام می‌دهد، صلح‌آمیز است.

وی افزود: در جایگاهی نیستم که بتوانم اطمینان موثقی درباره نبود مواد و فعالیت‌های‌هسته‌ای اعلام نشده در ایران بدهم و بنابراین نمی‌توانم نتیجه‌‌گیری کنم که تمامی فعالیت‌های‌هسته‌ای‌ایران، دارای روندی صلح‌آمیز است.

حال با وجود آغاز اجرای تعهدات ایران بر مبنای برجام، آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر در اظهارنظری دو پهلو و شانه‌خالی کردنی آشکار؛ غیرقابل اعتماد بودن غرب و نهادهای بین‌المللی تحت سیطره آمریکا را نشان داده و اعلام کرد: نمی‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرد.

هم‌چنین آمانو ادامه داد که تهران به زودی توافقی را به تصویب درمی‌‌آورد که به آژانس قدرت بازرسی بیشتری از تأسیسات و برنامه هسته‌ای ایران را می‌دهد.


 
*واکنش عراقچی به آژانس: آمانو و 1+5 میان PMD  و برجام یکی را انتخاب کنند

آیا آژانس با تیغPMD غربی‌ها، رشته برجام را قطع می‌کند؟

پس از سخنان آمانو، "سیدعباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در این‌خصوص اظهار داشت: برای ما مهم است که گزارش آمانو و آژانس به چه شکل بیرون می‌آید و چه مواردی در آن مطرح می‌شود، چون این گزارش باید منجر به تصمیم‌گیری شورای حکام برای بستن پرونده شود.

وی افزود: اگر گزارش به گونه‌ای باشد که پرونده بسته نشود به این معنی است که فعالیت‌های ما دنبال نخواهد شد. فروش اورانیوم و ادامه برجام به این موضوع وابسته است و اگر PMD بسته نشود برجام متوقف می‌شود، بنابراین آمانو و 1+5  میان PMD و برجام یکی را انتخاب کنند.


*PMD، پرونده‌ای که با کارشکنی آژانس و غرب مختومه نشد

ایران طی سالهای گذشته و در دو نوبت که "علی لاریجانی" و "سعید جلیلی" سرپرستی تیم مذاکره کننده ایرانی را برعهده داشتند، در جهت پایان دادن به اتهاماتی که سیاست‌های خصمانه و ایران هراسانه آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی در پشت‌پرده آن قرار داشت، تلاش کرد با تنظیم یک جدول زمانی مدلیته PMD را مختومه کند، اما آژانس هربار این تلاش‌ها را در عمل بی‌نتیجه گذاشت و با تکرار اتهامات گذشته حاضر نشد در اصطلاح شمشیر PMD را از بالای سر ایران بردارد.

اکنون آمانو نیز با وجود بازدید شخصی از پارچین و نمونه‌برداری‌های انجام شده تقریبا همان حرف‌های قبلی را تکرار می‌کند و ظاهرا حاضر نیست شمشیر کندشده PMD را غلاف کند.


 
*آیا درک بهتر آمانو از پرونده ایران، همان پشت پا زدن به تعهدات است؟

آیا آژانس با تیغPMD غربی‌ها، رشته برجام را قطع می‌کند؟
 
آمانو در گزارش چند روز قبل خود از وضعیت پرونده PMD ایران تعبیر به یک پازل کرد و افزود که هم‌اکنون قسمت‌های مختلف این پازل درست شده است و در ادامه گفت: در حال حاضر درک بهتری از پرونده ایران پیدا کرده‌ایم و با تجزیه و تحلیل ارزیابی خود را گزارش می‌دهیم.
 
بنابراین آمانو با این دورنما قرار است طی یکی دو روز آینده گزارش نهایی خود را به شورای حکام ارائه دهد.
 
حال باید منتظر بود و دید که درک بهتر آمانو از پرونده PMD و فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق روال گذشته، از جنس دروغ‌پردازی و اوهام‌بافی‌های ایران‌هراسانه آمریکا و شریک صهیونیستی آن است یا آژانس برای یک‌بار هم که شده وجهه واقعی حقوقی و بین‌المللی خود را حفظ می‌کند و زیربار القائات ضدایرانی کاخ سفید و رژیم صهیونیستی نمی‌رود.


 
*شمخانی: تنها راه ادامه برجام، بستن پرونده PMD است


آیا آژانس با تیغPMD غربی‌ها، رشته برجام را قطع می‌کند؟
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرامون پرونده PMD ایران و یادآوری تعهد مجموعه 1+5 برای بستن آن، اظهار داشت: عاملی که موجب بسته شدن این پرونده می‌شود، گزارش شورای حکام است و 1+5 نیز یکی از قسمت‌های تشکیل دهنده این شورا می‌باشد.
 
وی ادامه داد: امیدواریم 1+5 همانگونه که به وظیفه خود متعهد بودند عمل کنند و پرونده بسته شود.
 
شمخانی با انتقاد از سیاست دوپهلوی غربی‌ها در این روند، تصریح کرد: همه مسئولین ایران بر این باورند که هم‌زمان نمی‌توان هم برجام و هم بستن پرونده PMD را خواستار شد.
 
وی تاکید کرد: تنها راه ادامه برجام بستن پرونده PMD ایران است.

 
*لاریجانی: اگر پرونده PMD بسته نشود نمی‌توانیم حرکت ترسیم شده‌ای در مذاکرات را انجام دهیم

آیا آژانس با تیغPMD غربی‌ها، رشته برجام را قطع می‌کند؟
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعا مسئله  PMDعلیه ایران برپایه یک دروغ بزرگ استوار است، تصریح کرد: غربی‌ها این مسئله را سالیان است که طول داده‌اند، حال به‌طور حتم در شرایط کنونی اعلام می‌کنیم اگر پرونده PMD بسته نشود، نمی‌توانیم حرکت ترسیم شده در مذاکرات را انجام دهیم.
 
 
*حیدرپور: در صورت بسته نشدن پروندهPMD، ایران وارد مرحله اجرایی برجام نمی‌شود

آیا آژانس با تیغPMD غربی‌ها، رشته برجام را قطع می‌کند؟
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برای وارد شدن برجام به مرحله اجرایی باید موضوع PMD به‌طور کامل و شفاف حل شده باشد و چنانچه این پرونده مختومه نشود، علی‌القاعده ایران وارد مرحله اجرایی برجام نمی‌شود.
 
عوض حیدرپور ادامه داد: اختلاف ایران با آژانس بر سر این بوده است که فعالیت هسته‌ای ایران به هیچ عنوان نظامی نیست، لذا اعلام کردیم به شرطی وارد اجرای برجام می‌شویم که آژانس به صورت شفاف در مورد این مسائل اعلام نظر کند، اما آمانو در اظهارات قبلی خود سخنان دلخواه آمریکایی‌ها را تکرار می‌کند و به این معناست که وی گوش شنوایی برای پذیرش حرف‌های صحیح ایران نداشته و ندارد.


 
*سبحانی‌نیا: خط بطلان بر پرونده PMD کلید آغاز اجرای برجام است

 
آیا آژانس با تیغPMD غربی‌ها، رشته برجام را قطع می‌کند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: اگر طرف مقابل علاقمند به اجرای برجام است، باید زمینه را فراهم کند و یکی از این زمینه‌ها، خط بطلان به پرونده PMD است تا به این ترتیب بهانه‌جویی و ادعایی از طرف مقابل نداشته باشیم.
 
حسین سبحانی‌نیا ادامه داد: اکنون که در آستانه ارائه گزارش آمانو هستیم، امیدواریم گزارش وی بتواند پایانی بر موضوع  PMD باشد، لذا در صورتی‌که مسائل گذشته در آژانس حل نشود، دلیلی ندارد که ما نیز به تعهداتمان عمل کنیم.


 
*دواتگری: آمانو تحت فشار صهیونیست‌هاست/ سرنوشت برجام زیرسایه گزارش شورای حکام
 
آیا آژانس با تیغPMD غربی‌ها، رشته برجام را قطع می‌کند؟

عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آمانو پیش از این نیز در رفتار خود تناقض داشته است، تاکید کرد: اظهارات اخیر دبیرکل آژانس از فشار صهیونیست‌ها نشات می‌گیرد.
 
وی تاکید کرد: در صورتی که شورای حکام اهداف صلح‌جویانه در فعالیت هسته‌ای و عملکرد مثبت ایران را مورد اشاره قرار دهد، کشورما نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد؛ در غیر این‌صورت هرگونه تعلل در این گزارش قطعا بار تعهد را از روی دوش ایران بر می‌دارد.
 
حال با تفاسیر ذکر شده از سیاست دوپهلوی آژانس که بیشتر در نقش بازیچه‌ای برای اعمال خواسته‌های آمریکا و غرب فعالیت می‌کند و نیز سابقه‌ای عریض و طویل در غیرقابل اعتماد بودن دارد، اذهان ملت ایران به چند سوال معطوف می‌شود.

آیا آژانس با تیغPMD غربی‌ها، رشته برجام را قطع می‌کند؟ 
 
آیا مدیرکلی که ایرانی‌ها دل خوشی از وی ندارند، بازهم دوپهلو حرف خواهد زد؟

 آیا شورای حکام با استناد به گزارش خاکستری، پرونده
PMD ایران را نخواهد بست؟

 یا اینکه 1+5 با نفوذ تعیین کننده خود در شورای حکام به تعهداتش در برجام تَن داده و پرونده ایران عادی خواهد شد؟
 
هرچه هست جمهوری اسلامی ایران این‌بار به طور کاملا جدی دو گزینه را روی میز 1+5 گذاشته است؛ "یا ادامه PMD  و یا اجرای برجام".

 
 
گزارش از: وحید امیدی‌موحد
 
انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
ما قبلا گفتیم که باید PMD لغو بشه.
حالا میخوان فطع کنن میخوان قطع نکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
با سلام
آمریکا و اربابش اسراییل از باز ماندگان دشمنان سر سخت پیامبر (ص) هستند.
صهیونیستهای آن زمان با دیدن آنهمه معجزات باز هم واقعیت را قبول نکردند.
آیا ما میخواهیم این قوم سنگ دل را روشن کنیم؟ و واقعیت را به آنها نشان دهیم؟
ما باید فقط به هدف رهبر معظممان گوش کنیم و از تحریم هیچ ترسی نداشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
آرى ما پيرو حسين (ع) زير بار زور نخواهيم رفت
آخرین اخبار