مدیرکل امور بین الملل وزارت ورزش و جوانان؛

تعامل با کشورهای آسیای میانه ضروری است

صادقی مدیرکل امور بین الملل وزارت ورزش و جوانان، همکاری مشترک با کشورهای آسیای میانه را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ششمین نشست تخصصی- مشورتی کارگروه امور بین الملل، با هدف بررسی ابعاد موضوع تغییر منطقه ایران از منطقه غرب آسیا و پیوستن به جمع کشورهای آسیای میانه و بررسی موضوع حفظ، کسب و ارتقاء کرسی های بین المللی با حضور مدیرکل امور بین الملل، مدیرکل امور بین الملل کمیته ملی پارالمپیک، نایب رییس افتخاری انجمن ورزشی نویسان جهان و مشاور معاون ورزش بانوان برگزار شد. 

در ابتدای جلسه  صادقی گفت: درحال حاضر موضوع تغییر منطقه ای ایران از غرب آسیا و قرار گرفتن در جمع کشورهای آسیای میانه در دستورکار قرارگرفته است وحسب دستور وزیر ورزش و جوانان مقررشده، حوزه بین الملل وزارت در این خصوص گزارشی از فرآیند کلیه اقدامات انجام شده از ابتدا تا انتها تهیه کرده و در جلسه شورای معاونین مطرح کند.

وی همچنین توضیحاتی در خصوص نشست اخیر شورای هماهنگی نمایندگان جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی ورزشی و حفظ، ارتقا و کسب کرسی های بین المللی و مبحث تفکیک جنسیتی ارائه کرد و در ادامه نظرات سایر اعضای کارگروه درخصوص کسب کرسی‏های بین‏المللی و موضوع تفکیک جنسیتی، مشکلات و چالش های موجود را در این عرصه بررسی و اظهار امیدواری کرد تا با تداوم این جلسات به یک نتیجه خوب در این حوزه برسیم. 

مدیرکل امور بین الملل وزارت ورزش و جوانان درخصوص چگونگی برقراری مراودات با کشورهای آسیای میانه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این موضوعات جدی است و برای این کار هماهنگی با فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک بسیار ضرورت دارد.

او خاطرنشان کرد: در همین راستا اولین نشست رسمی شورای هماهنگی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی را در اسفند ماه سال 93 برگزار کردیم و در ادامه این فرآیند هشت کمیته تخصصی تشکیل دادیم که آیین نامه ها و دستورالعمل های این کمیته مشخص و آماده است. در پایان ماه جاری هم جلسه ای با روسای فدراسیون ها خواهیم داشت و بعد از آن قرار است جلسه ای با کلیه صاحبان کرسی ها داشته باشیم. 

در ادامه این جلسه لاله عبادی مشاورمعاون ورزش بانوان گفت: ما در خصوص اجرایی کردن این فرآیند و آیین نامه ها نیازمند تبعیت از قوانین بالادستی هستیم. ما می دانیم که چه کارهایی باید انجام دهیم اما به نظر من باید برای صاحبان کرسی همایش هایی برگزار و از آنها دعوت کرد. همچنین ضـرورت وجـود نــهادی که ایـن پروسه را هدایت کرده و آن را از مسیر اشتباه دور کند، اجتناب ناپذیر است.

سپس منوچهر زندی به ضرورت حضور همه اعـضا ایـن کارگروه در جلسات و حمایت گودرزی از این نشست ها و تداوم آن ها تاکید کرد وگفت: ما باید با دعوت از کشورهای حوزه آسیای میانه، مراودات خود را شروع کرده و در این زمینه هزینه کنیم. به عنوان نمونه سمینار برگزار کنیم، از افراد دانشگاهی آن ها دعوت کنیم و وقت سخنرانی برای آنها بگذاریم. 

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر می توان به سمیناری که قرار است در تاریخ 23 و 24 همین ماه برگزار شود اشاره کرد که این امر فرصت مناسبی را برای دعوت از مقامات کشورهای آسیای میانه و شرکت آن ها در این گونه سمینارها فراهم می کند.

فرجی نیز در این نشست گفت: نخستین بار کمیته ملی پارالمپیک موضوع تغییر منطقه را به دلیل مشکلاتی که کشورما با کشورهای عربی داشت، در سال 2006 پیشنهاد داد. اما ما در منطقه آسیای میانه مشکل زبان داریم ضمن این که این کشورها در بحث ارتباطی نیز ضعیف هستند، البته ما در پارالمپیک امکانات خوبی داریم و می توانیم به آن ها کمک کنیم. 

وی ادامه داد: اما مشکل اصلی این است که این کشورها بیشتر گرایش به زبان روسی دارند. ضمن این که فرآیند کسب کرسی های بین المللی هنوز ساماندهی نشده و آیین نامه های لازم را که موجب بهره وری بیشتر و خروجی مطلوب تر شود، ندارد. لذا مسئله کسب کرسی های خالی و مهم در زمان موثر خود کماکان به عنوان چالشی جدی در این خصوص به شمار می آید.

صادقی در تکمیل صحبت های این افراد گفت: آیین نامه ها و دستورالعمل هایی آماده کرده ایم. در همه هشت کمیته تخصصی شورای هماهنگی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی افرادی را دعوت کردیم و جلساتی را گذاشتیم. همچنین در بحث تغییر زون نیز نظرات همه فدراسیون ها را اخذ کردیم و با تک تک فدراسیون ها نشست اختصاصی برگزارکردیم که خوشبختانه از بابت ارتباطات مان با فدراسیون ها مشکلی نداشتیم و تقریباً همکاری موثری را از سوی فدراسیون ها با حوزه بین الملل وزارت شاهد بوده ایم. 

او خاطرنشان کرد: درخصوص کمیته ملی المپیک نیز این همکاری میان دو نهاد وجود دارد و احترام به جایگاه بین الملل کمیته المپیک و جایگاه حوزه بین الملل وزارت در راستای اقدامات مشترک به منظور تحقق اهداف و کسب کرسی های اثرگذار امری بدیهی است. 

در این نشست، شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک، مظفری معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و رغبتی مشاور معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای غایب بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار