برنامه جامع ارتقاء نظام مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی در کشور تشریح شد

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری­های آمیزشی به مناسبت روز جهانی ایدز برنامه جامع ارتقاء نظام مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی در کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبدا؛ دکتر عباس صداقت در تشریح این برنامه گفت :در مدل جدیدی که طراحی شده، ارائه خدمات مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی از محدوده مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری خارج شده، سازمانها و نهادهای دیگری در ارائه این خدمات مشارکت خواهند کرد.  

وی در خصوص ساختارهای ارائه دهنده خدمت در این برنامه گفت : مراکز و پایگاه های مشاوره بیماری های رفتاری تحت نظارت وزارت بهداشت و یا سازمان زندانها که در حال حاضر مشغول به کارند، کماکان به فعالیت خود ادامه خواهند داد و کسانی را که برای آزمایش اچ آی وی یا خدمات مراقبت و درمان اچ آی وی به آنها مراجعه می کنند، پوشش می دهند.

وی افزود : علاوه بر مراکز  و پایگاه های مشاوره بیماری های رفتاری، واحدهای جدیدی با محوریت و نظارت مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، قادر به ارائه خدمات تشخیص، مراقبت و درمان اچ آی وی یا مشارکت در آن خواهند بود.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی ،مطب پزشکان خصوصی،مراکز درمان سوء مصرف مواد،مراکز پزشک خانواده،مراکز بهداشتی درمانی ،مراکز درمانی بهداشتی تامین اجتماعی و مراکز کارگری،مراکز درمان سل ،بیمارستان ها و مراکز گذری، مراکز ویژه زنان و مردان آسیب پذیر، نوانخانه ها و سمن های کودکان خیابانی را از جمله مراکز ارائه دهنده خدمات در برنامه جامع ارتقاء نظام مراقبت و درمان اچ آی وی در کشور معرفی کرد.

دکتر صداقت توانمند سازی مراکز مشاوره بیماری های رفتاری را از دیگر سر فصل های این برنامه عنوان کرد و گفت:  چون مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، از این پس به عنوان مراکز هماهنگ کننده و ناظر گسترش خدمات اچ آی وی عمل خواهند کرد، نقشی کلیدی در زمینه گسترش خدمات اچ آی وی خواهند داشت و برای ایفای این نقش کلیدی، آنها باید توانمند شوند.

وی تصریح کرد:کلیه مسئولین مراکز بهداشت شهرستان ها،کارشناسان سل و ایدز و پزشکان و کارکنان مراکز مشاوره شهرستان‌های هدف، در یک  یا چند کارگاه در برنامه ارتقاء خدمات و دستورالعمل های آن آموزش داده خواهند شد.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی افزایش میزان اتصال به خدمات را نیز از جمله عناوین این برنامه معرفی کرد و گفت: در این مدل پیش بینی شده که تا حد امکان مراکزی که اولین بار آزمایش اچ آی وی را ارائه می دهند، بتوانند بقیه خدمات از جمله درمان ضدتروویروسی را نیز ارائه دهند و برای این منظور توانمند شوند. 
 
وی خاطر نشان کرد: نحوه تعامل بین این مراکز با مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در دستورالعمل‌های مربوطه تعیین خواهد شد.
 
دکتر صداقت تاکید کرد: در مواردی که مرکز ارائه دهنده آزمایش اچ‌آی‌وی، قادر به ارائه خدمات مراقبت و درمان نیست یا بیمار مایل است این خدمات را از مرکز دیگری دریافت کند، ضمن اینکه کلیه اطلاعات تماس بیمار اخذ می شود و وی ارجاع می گردد، تلاش می‌شود با مکانیسم پیگیری فعال از اتصال به خدمات اطمینان حاصل شود.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری­های آمیزشی خاطر نشان کرد:دستورالعمل اجرایی نحوه استفاده از خدمات مراکز گذری،  ، مراکز ویژه زنان و مردان آسیب پذیر و نوانخانه ها در قالب "تشخیص، مراقبت و درمان مبتلایان به اچ آی وی توسط مراکز گذری، مراکز ویژه زنان و مردان آسیب پذیر و نوانخانه ها" با در نظر گرفتن موارد فوق، طبق زمان بندی پیش بینی شده در برنامه عملیاتی تهیه، پایلوت، بازبینی و سپس اجرای گسترده آن آغاز خواهد شد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار