در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم تغییر نگرش در حوزه مد و لباس/همکاری صدا و سیما برای تبلیغات

حوزه مد ولباس یکی از استراتژیک‌ترین کالای مصرفی کشور است که باید در این حوزه تغییر نگرش و ایجاد نگاه استراتژیک داشته باشیم.

حمید قبادی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به اهمیت ایجاد نگاه استراتژیک و تغییر نگرش در حوزه مد و لباس کشور پرداخت.

وی عنوان کرد: مهمترین و استراتژیک‌ترین مسأله‌ای که پیرامون حوزه مد و لباس کشور وجود دارد، پیوند حوزه مد و لباس و اجتماع در 15 مؤلفه است و متأسفانه بسیاری از سیاستمداران، مدیران و سرمایه‌گذاران از این موضوع غافل هستند.

قبادی با بیان این مطلب افزود: ما مؤلفه‌های مؤثر در حوزه مد و لباس را اندازه‌گیری و شاخص‌گذاری کرده‌ایم و با ارزیابی این حوزه و مؤلفه‌های آن می‌توان حوزه مد و لباس را یکی از استراتژیک‌ترین کالاهای مصرفی کشور قلمداد کرد.

وی با اشاره به آمار رسمی مصرف کشور در حوزه مد و لباس گفت: آمار رسمی کشور مصرف مد و لباس را به طور سرانه 180 دلار اعلام کرده است. ولی من معتقدم که این مبلغ بالغ بر 180 دلار است. ما بررسی کرده‌ایم و متوجه شدیم این مبلغ چیزی در حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان است؛ یعنی 1 میلیون بیشتر از آمار رسمی. برآورد اولیه این است که حجم مصرف پوشاک در ایران بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است؛ یعنی نزدیک به 30 میلیارد دلار.

قبادی با اشاره به پیوند حوزه مد و لباس با اجتماع توضیح داد: ارتباط موضوع «لباس» با موضوعات مختلفی مثل امنیت ملی، بهداشت (بهداشت فردی و اجتماعی)، روابط بین‌الملل و ... است که امیدوارم این نکات که به صورت هدفمند در جهان در حال رشد است، در کشور ما هم مورد توجه و حائز اهمیت قرار بگیرد.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه عنوان کرد: با هموار شدن جریان مد و لباس در کشور، بیش از 40 شغل ایجاد و فعال می‌شود که همه به هم وابسته و در ارتباط هستند، این حجم مصرف را به راحتی و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی می‌توان سر و سامان داد.

قبادی در خصوص موانع حوزه مد و لباس کشور اظهار داشت: با تلاش همکاران ما در کارگروه ساماندهی مد و لباس و همکاری سازمان‌های ذیربط بویژه نیروی انتظامی، محدودیت‌های خودساخته و سلیقه‌ای در حوزه لباس مثل «رنگ» برطرف شده است. اما موانع دیگر نیز در این حوزه وجود دارد. یکی از موانع نگاه سنتی است. هم‌چنان همکاری ارزشمندی بین کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل صنایع پوشاک نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز اصناف و بازرسان این وزارتخانه برقرار و توافقات برقرار شده است؛ اما نکته اساسی این است که وقتی حجم آمار و ارقام را بررسی می‌کنیم می‌بینیم برخلاف تصور ما، صنعت مد و لباس کشور بیش از اینکه در اختیار صنعتگران باشد، در اختیار اصناف کشور است.

قبادی با اشاره به اهمیت تولیدکنندگان صنفی بیان کرد: تا زمانی که مقوله مد و لباس در چرخه سنتی خود ادامه پیدا کند، ما در سیکل باطل گردش خواهیم کرد. این موضوعی است که تک‌تک مسئولین در وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کار و رفاه تعاون امور اجتماعی باید به آن اعتنا کنند، باید از سنتی به موقعیت حرفه‌ای تغییر روش دهیم.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به لزوم توجه به نیاز مخاطب عنوان کرد: در این خصوص یک سند طراحی شده که امیدواریم این سند، به بسیاری از نیازها پاسخ دهد و با پاسخ مناسب به نیاز مخاطب، تغییر ذائقه مصرف‌کننده را ایجاد کنیم.

تغییر نگاه الزاماً به معنای هزینه کردن و پول خرج کردن نیست اما مسیری ایجاد شده که متأسفانه بسیاری از تولیدکنندگان برخلاف اینکه باید از مخاطب به تولید و طراحی برسد، از تولید به دست مصرف‌کننده می‌رسد و مخاطب تعیین‌کننده نیست. در واقع ذائقه مخاطب بازار را هدایت نمی‌کند.

وی افزود: نگاه حرفه‌ای به حوزه مد و لباس این است که تشخیص دهیم مصرف‌کننده چه نیازی دارد. هیچ برند و تولید‌کننده حرفه‌ای در دنیا بدون دریافت نظارت مصرف‌کننده، پوشاک تولیدی خود را ارائه نمی‌کند. فقط در کشور ما تولیدکننده هر چه بخواهد تولید می‌کند و به بازار عرضه می‌کند.

قبادی با اشاره به اهمیت آموزش در توسعه صنعت مد و لباس گفت: سیستم آموزشی در این حوزه سرفصل‌ها و منابع علمی تکراری، تقلیدی و کهنه دانشگاه‌هاست. مشکل ما سرفصل‌های درسی است. در تمام مدارس مد دنیا که به برندها وصل می‌شوند، از بدو ورود با موضوع مارکتینگ آشنا و تا مرحله نهایی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، گروه بررسی و ارزیابی دارند.

قبادی با اشاره به اهمیت تبلیغات در حوزه مد و لباس گفت: خوشبختانه در جلسات مختلف کارگروه مد و لباس که با سازمان صدا و سیما انجام شد، بخش بازرگانی این سازمان پذیرفته است که تعرفه‌های محاسبات تبلیغات پوشاک را با حداقل هزینه و حداکثر تخفیف اعمال نماید.

وی در پایان در خصوص ضرورت ارتقای این حوزه و رشد آن بیان کرد: اعتماد به ظرفیت‌های داخلی و استفاده از طراحان هنرمند ایرانی، اثرات بسیار زیادی در ذائقه مخاطب ایرانی خواهد داشت. ارتباط حرفه‌ای با نهادهای دولتی دانشگاه‌ها برای ارتقای سهم و نقش بخش خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است که امیدوارم این انجمن از آن بهره‌مند شود. ضمن اینکه جذب سرمایه در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی و پرداختن به موضوع مد و لباس از اهمیت والایی برخوردار است که باید به آن توجه ویژه و مناسب شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.