روحانی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو:

بهترین جایی که باید قدرت نقد شود، دانشگاه است/برخی فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند است+فیلم

رئیس جمهور گفت: بهترین جایی که باید قدرت نقد شود، دانشگاه است.

بهترین جایی که باید قدرت نقد شود، دانشگاه است/برخی فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند است+فیلمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به یادبود روز دانشجو گفت: 16 آذر روز دانشجو، دانشگاه، استقلال طلب، آزادی خواهی ایثارگری نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود.

* 16آذر روز تاریخی برای دانشگاه، دانشجو و ملت ایران است

وی افزود: 16 آذر 1332 در هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد این روز یک روز تاریخی برای دانشگاه، دانشجو و ملت بزرگ ایران است، دوران سیاهی بود که چند ماه بیشتر از کودتای 28 مرداد نگذشته بود که 3 قهرمان دانشجو در برابر لوله‌های تفنگ ایستادند و بالاخره راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند، که در نهایت این راه به 22 بهمن سال 57 یعنی روز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی منتهی شد این روز را گرامی داشته و بر روح شهدای دانشجو درود می‌فرستیم.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: دانشجویان با قامتی استوار و با زبانی منتقدانه برای دفاع از کشور خود ایستادگی می‌کنند بنابراین به روح همه شهدایی از جمله طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مطهری‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها و شریعتی‌ها که دانشگاه را متحول کردند درود می‌ فرستیم چرا که آنها برای دانشگاه، علم، آزادی در مقابل استبداد و استعمار ایستادگی کردند.

روحانی با بیان اینکه 16 آذر هرسال موفق شدم در یکی از دانشگاه‌ها حضور یابم اظهار داشت: در این حضور افتخار داشتم که سخنان اساتید و دانشجویان را از نزدیک بشنوم و نقد آنها را استماع کنم و امسال هم خوشحالم که در یک دانشگاه پرآوازه به نام شریف حضور پیدا کنم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: دانشگاه، استاد، علم، فناوری و البته دانشگاه‌های برتر افتخاری برای این سرزمین و برای ملت بزرگ ایران است، قبل از آنکه در جمع شما حضور یابم با مسئولین دانشگاه نشستی داشتم و نکاتی که مربوط به توسعه علمی در دانشگاه‌هاست در این نشست مطرح بود و قول دادم در سال آینده مشکلات این دانشگاه را دنبال کنم.

روحانی با اشاره به وجود تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: دانشجویان به نام تشکل‌های مختلف همواره نقاط قوت دولت را برشمردند و انتقاد کردند و همچنین تشویق کرده و برخی نقاط ضعف را مورد تأکید قرار دادند، براین اساس شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است، چرا که اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد خواهد کشید.

*اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و اشکال قرار نگیرد به انحراف و استبداد کشیده می‌شود

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنرانی خود افزود: بهترین جایی که باید قدرت نقد شود، دانشگاه است، اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرید به انحراف و استبداد خواهد کشید، تمام مسئولین کشور مستقیم یا غیرمستقیم افتخار دارند که منتخب ملت بزرگ هستند و از طریق آرای مردم به مسند قدرت تکیه زده‌اند.

وی با بیان اینکه هیچ مقامی را ما در جمهوری اسلامی ایران نداریم که مقام انتخابی نباشد گفت: این تهمت است که برخی می‌گویند در ایران مقامات بر دو دسته تقسیم می‌شوند برخی انتخاب می‌شوند و برخی انتصاب می‌شوند همه یا مستقیم با آراء ملت انتخاب می‌شوند یا غیر مستقیم انتخاب می‌شوند.

*هیچ‌کس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: همه یا مستقیم با رأی ملت انتخاب می‌شوند و یا غیرمستقیم، اما در همین حال همه مسئولین باید مورد سوال قرار بگیرند و هیچ کس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه همه باید به سوال مردم و پاسخگویی در برابر سوال مردم افتخار کنند، گفت: البته نقد برخی از قوا و نهادها کمی سخت است که فعلا از دولت و رئیس جمهور شروع کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم اگر چیزی دارد و پیشرفتی کرده فقط در سایه حمایت مردم و به ویژه جوانان و دانشجویان بوده و تردیدی ندارم این حمایت‌ها و هدایت‌ها و نقدهای شما از سر دلسوزی بوده است.

وی با بیان اینکه برخی از لحن‌ها یک مقدار نرمتر شود قشنگتر است تأکید کرد: باید در نقد هم این اعتدال رعایت شود و درآن افراط نباشد.
 
روحانی اضافه کرد: در تعریف کردن هم نباید افراط شود و همه باید معتدلانه و میانه روانه باشد به هر حال انتقاد مفید است و بازهم باید فرصت‌هایی فراهم شود تا من و مسئولین انتقادات را بشنویم تا اشکالات خود را برطرف کنیم چرا که هیچ یک از ما معصوم و بی‌خطا نیستیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه تلاش ما بر این است که گام‌هایی را به نفع مردم برداریم افزود: هر کجا که مردم به صحنه آمدند ما موفق بوده‌ایم.

*مردم در انتخابات 92 به موضوع هسته‌ای هم رای دادند

وی ادامه داد: در بحث هسته‌ای هم اگر موفق شدیم به دلیل حضور مردم در صحنه بود و آنها در انتخابات سال 92 مسئله هسته‌ای را به بحث گذاشتند که آن آغازگر پیروزی ملت بود، اگر بحث هسته‌ای در سال 92 نقد نمی‌شد و آثار تحریم و راه حل مسئله مورد بحث قرار نمی‌گرفت به این مهم دست نمی‌یافتیم.

روحانی تأکید کرد: مردم در رأی‌گیری سال 92 به موضوع هسته‌ای هم رأی دادند چون مورد بحث قرار گرفته بود؛ به هر حال به دلیل حضور مردم در صحنه و بحث درباره این موضوع بود که راه باز شد تا بتوانیم مسیری را هم برای حل و فصل این مسئله بیابیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ما از چه راهی می‌توانستیم مردمی که در فشار قرار داشتند را از زیر این بار رهایی دهیم گفت: من می‌خواهم نکته‌ای را دوستانه خدمت همه اساتید، دانشجویان و محققین عرض کنم که همه ما باید در مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم حتی در موضوعاتی که به نظرمان ساده هستند.

وی ادامه داد: ما باید راجع به عدالت، مبارزه با استعمار و ایستادگی در برابر استعمار، منافع ملی و مسئله حاکمیت ملی به وحدت نظر برسیم.

روحانی با بیان اینکه ما حتی راجع به دانشگاه هم باید به وحدت نظر برسیم گفت: ما باید به این سوال پاسخ دهیم که دانشگاه برای چه است و فلسفه وجودی آن چیست آیا دانشگاه محل دانش است و فقط دانشجو باید به علم و دانش بپردازد یا اینکه در کنار دانش به امور دیگر نیز مانند مسائل اجتماعی، سیاسی هم توجه کند.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: این اجماع‌ها به ما کمک می‌کنند و باید بین دانشجویان و اساتید به وجود بیایند.

روحانی ادامه داد: ایستادگی‌مان دربرابر دیگران و تکیه بر توان ملی‌مان همواره مورد اولویت است، اما این موارد به معنای این نیست که با دنیا حرف نزنیم و یا اگر مشکلی با دنیا داریم تا مرز جنگ برویم و بجنگیم تا پیروز شویم.

*برخی‌ها فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند و مذاکره در دنیاست

وی با طرح این سوال که آیا نباید جنگ آخرین راه‌حل باشد، تصریح کرد: در اینکه جنگ به ما تحمیل شود، باید قدرت نظامی داشته باشیم. برخی‌ها فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند و مذاکره در دنیاست، اما اینطور نیست. این دولت در طول دو سال در بنیه دفاعی و سلاح راهبردی کاری انجام داده که به اندازه 10 سال قبل است.

رئیس جمهور کشورمان افزود: جنگ زمانی روی نمی دهد که ما آمادگی کامل و صد در صد داشته باشیم ولی اگر آماده نباشیم جنگ به ما تحمیل می شود، همزمان با پیروزی در مذاکرات برجام، ما مهمترین موشک خود را مورد آزمایش قرار دادیم.

وی تصریح کرد: اگر ما توانستیم در مذاکرات هسته‌ای با 5 دلیل به پیروزی برسیم، یکی از آن دلایل ثبات و آرامش در کشور بود، چرا که در آغاز این دولت تورم نقطه به نقطه 45 درصد بود و امروز این تورم در روستاها تک رقمی شده است. در واقع 36 واحد درصد در ظرف 2 سال کاهش تورم داشتیم.

روحانی با بیان اینکه برای پیشرفت وضعیت موجود همواره شاخصها معیار است، تصریح کرد: اینکه این جناح و آن جناح و راست و چپ برای چه چیزی به رقابت می‌پردازند و اینکه نتیجه نهایی انتخابات باید چه باشد، مهم نیست. مهم این است که در پایان این رقابت‌ها شاخص‌ها تغییر کند، بنابراین در این راستا شاخص‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید تغییر کنند.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: براین اساس اگر اعتماد عمومی در نظرسنجی ما مانند سال 92 باشد یعنی ما پیشرفت نکرده‌ایم و اگر اعتماد مردم به دولت افزایش نیابد و سرمایه اجتماعی‌مان بالا رود، چه فرقی می‌کند که این جناح یا آن دولت باشد؟

*فضای دانشگاه سال 94 نسبت به سال 92 زمین تا آسمان تفاوت دارد

وی با تاکید بر اینکه فضای دانشگاه سال 94 نسبت به سال 92 زمین تا آسمان تفاوت دارد، تصریح کرد: ممکن است در حال حاضر فضای دانشگاه امنیتی باشد اما من نمی‌پسندم اما ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی، آیا شما در سال 91 و 92 به همین راحتی در روز 16 آذر اجتماعاتی داشتید؟ امروز و در سال 93 و 94 همگی به دنبال مراسم بزرگداشت 16 آذر هستیم، زمانی کسی جرات نداشت نامی از جنبش دانشجویی بیاورد، اما امروز به راحتی و آزادانه در این راستا سخن به میان آورده می‌شود.

روحانی افزود: اگر با دیدن شاخص‌های توسعه دانشگاه سال 4 با سال 91 فرقی نکرده باشد، حتما ما به عنوان دولت یازدهم محکومیم و اگر فرق کرده، تا سطح مطلوب بوده، شاید در برخی موارد همواره انتقاداتی وجود دارد و شاید ما هنوز به آن نقطه مطلوب نرسیده باشیم.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: ما در بخش اقتصاد و سلامت جامعه بسیار تلاش کردیم، اما هنوز راه بسیاری برای پیشرفت داریم، اما من امروز این اعتماد را به شما می‌دهم که راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، دانشجو و وزارت علوم تغییر نکرده است و اگر اشکالاتی وجود دارد، از فرجی دانا تا فرهادی نباید فرق کند. البته از نیلی منفرد نیز نباید تغییر کرده باشد.

وی با بیان اینکه ما همواره به دنبال به وجود آمدن شاخص‌های مطلوب در کشور هستیم، تصریح کرد: عده‌ای گفتند که دولت درباره خروج از رکود دولت حرکتی به پیش نداشته، اما باید بگویم در سال 91 رشد اقتصادی ما 6.8- بود و در واقع در عمق رکود بودیم و در سال 92 به 1.9- رساندیم و در سال 93 این رقم به 3+ رسید و این نشانگر تغییرات محسوس در رشد اقتصادی است.

رئیس قوه مجریه افزود: امسال سال سختی است، امکان دارد از نظر آماری رشد اقتصادی از سال گذشته وضعیتش تغییر کند، اما در پایان سال براساس اطلاعاتی که داریم به رشد مثبتی خواهد رسید.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش انتقاد دولت از سوی دانشجویان را مهم دانست و گفت: اما این انتقادها همواره باید منصفانه باشد. ما همواره خواسته‌مان این است که دانشگاه‌ها باید استقلال داشته باشند. ما به برکت تلاش دانشجویان به شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی رسیده‌ایم.

*باید حماسه انتخابات 92 را در انتخابات 94 تکرار کنیم

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: ما در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره تلاشمان بر این است که به مسائل سیاست‌گذاری در دانشگاه‌ها بپردازیم و امور اجرایی را به خود دانشگاه‌ها واگذار کنیم، چرا که آزادی دانشگاه برای ما بسیار مهم است و اگر دانشگاه در تحقیق و بیان آزاد نباشد، نمی‌توانیم به اهداف مدنظر در سرمایه انسانی و توسعه علمی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به شرایط پسابرجام تصریح کرد: ما امروز در شرایط تحول اقتصادی قرار داریم و باید دانشگاه‌ها از این فرصت به وجود آمده استفاده کرده و یک تعامل علمی با دنیا داشته باشند و ما در این راستا شرایط دانشگاه‌ها را از لحاظ کمک‌های آموزشی تقویت خواهیم کرد تا دیگران بتوانند از دانش دانشمندان ما استفاده کنند. همچنین باید در فضایی که به وجود می‌آید، دانشجویان در زمینه فناوری باید حضور پیدا کنند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید حضور فعال در انتخابات داشته باشند، چرا که بسیار مهم است مجلس آینده ما چگونه باشد، آنچه که از نظر دولت مهم است این است افرادی که همواره به منافع ملی فکر می‌کنند و منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح نمی‌دهند و دلسوز مردم باشند روی کار آیند، براین اساس ما همگی امیدواریم در این انتخابات حماسه سال 92 در 94 تقویت شود.

*نظرم درباره شورای نگهبان نظر قانون اساسی است

روحانی افزود: امیدواریم بتوانیم با مجلسی توانمندتر و قدرتمندتر پیش برویم و به انتخابات افتخار کنیم. کسی گفت به شورای نگهبان نظری خاص داریم، اما نظر من به شورای نگهبان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند، ما هم آن را ناظر می‌دانیم.

رئیس جمهور کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: امیداریم در فضای انتخاباتی کشور با تلاش شورای نگهبان، وزارت کشور و مسئولین ذیربط انتخاباتی پرشور را دوباره رقم بزنیم.

قرار است در این مراسم نماینده 11 تشکل دانشجویی شامل انجمن علمی دانشجویی، نشریات دانشجویی، بسیج دانشجویی صنعتی شریف، دانشجویان انجمن اسلامی مستقل، شورای صنفی، اتحادیه دانشگاه آزاد، تشکیلات دفاتر دانشگاهی، اتحادیه جامعه اسلامی، دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه، انجمن اسلامی شریف و کانون فرهنگی هنری دانشکده علوم پزشکی، مطالب و دغدغه‌های دانشجویی خود را بیان کنند.

*دانشجویان برای کدام بخش از صحبت‌های روحانی کف زدند و فریاد کشیدند؟ + فیلم

*معدود اتصالی سیم‌های دانشجویی + فیلم

از هدیه جاکلیدی به رئیس جمهور تا حمایت و انتقاد و در خواست کپسول اکسیژن از رئیس جمهور + فیلم



انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
احسنت روحانی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
واقعا بین دانشگاه و محیط کار چه رابطه ای است؟؟ در نتیجه دانشجو ===کشک بادمجون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
آقا مگه طالقانی و بازرگان و شریعتی شهید شدند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
درود و صد بدرود بر تو بزرگوار و صبور و مردمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
همه جا دانشگاه هست الا دانشگاه فرهنگیان بوی مدرسه میده بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
به روح همه شهدایی از جمله طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مطهری‌ها، مفتح‌ها، که دانشگاه را متحول کردند درود می‌ فرستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
صبورترین و پرکارترین و مظلومترین رییس جمهور
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۲:۴۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
:)))))))))))))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
درود بر روحانی خوش فکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
دقیقا !! درود بر آقای روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
ما که دانشجو شریفیم بهمون گفتن کلاساتون تشکیل نمیشه و حق حضور در مراسم رو ندارید !! چون مراسم ملیه
خب سخنرانی رو میزاشتن تو وزارت کشور
آخرین اخبار