اصفهان؛

ثبت ملی باغ فین کاشان 80 ساله شد

15 آذر 1314 باغ تاریخی فین کاشان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سمیه فرهادی گفت: باغ تاریخی فین کاشان به عنوان شاخص ترین نمونه باغ ایرانی و یکی از زیباترین و مشهورترین باغ های تاریخی ایران است.

وی با اشاره به اینکه این باغ تاریخی سالانه پذیرای بیش از یک ونیم میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی است افزود: درشش ماه نخست سال 1394 بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر گردشگر داخلی وخارجی از مجموعه این باغ تاریخی بازدید نمودند.

وی به اقدامات مرمتی و اصلاحی در طی یک سال اخیر در باغ فین اشاره کرد و افزود: مرمت بقایای خلوت نظام الدوله به عنوان مرکز پژوهشی پایگاه جهانی، مرمت سقف ها و بدنه ها و کف فرش مجموعه، اصلاح شبکه تاسیسات مکانیکال ، اجرای سامانه الکتریکال و ساخت و نصب درهای سنتی از اقدامات صورت گرفته است. 

وی همچنین به تکمیل مخزن ذخیره آب باغ فین شامل تکمیل سقف و اجرای ایزولاسیون داخلی و خارجی مخزن جهت تامین آب باغ فین با اعتباری بالغ بر نهصد و پنجاه میلیون ریال اشاره کرد و افزود: تعمیر و اصلاح موتورخانه موزه باغ فین با اعتباری بالغ بر دویست میلیون ریال، انجام مطالعات پژوهشی پایگاه میراث جهانی باغ ایرانی، ایجاد مخزن امن برای موزه باغ فین شامل تهیه و نصب درب گاوصندوقی، انجام مطالعه و بررسی فضای سبز باغ فین کاشان و ارائه راهکار فنی برای حل مسائل و مشکلات موجود توسط موسسه تحقیقات و جنگل ها و مراتع کشور از دیگر اقدامات مرمتی و اصلاحی صورت گرفته در باغ فین و محوطه فضای سبز باغ است. 

برپایه اعلام پایگاه اطلاع رسانی پایگاه های ثبت جهانی میراث فرهنگی استان اصفهان باغ فین کاشان درسال 1389 و به شماره 004-1372 به ثبت جهانی رسید. 


باغ فین کاشان، نام یک باغ ایرانی است که حمام فین نیز در آن قرار دارد. مکان نامبرده جایی است که ناصرالدین شاه، در سال 1852 میلادی صدراعظم خود امیرکبیر را در آن به قتل رساند. سابقه و قدمت باغ فین به دوره صفویه بازمی گردد

وسعت باغ بالغ بر 23 هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برج های استوانه شکل محصور شده است. در مقایسه با بسیاری از باغ های ایرانی مشابه، باغ فین با آب قابل توجهی مشروب می شود. 

برخی منابع تاریخی قدمت این باغ را به دوران سلطنت آل بویه می رسانند و به استناد این منابع، زلزله مهیب سال 1573 میلادی باعث تخریب کلی باغ شد.

 بقایای باغی در چند صد متری باغ فین(باغ نو) موجود است که به باغ کهنه معروف است.

باغ کهنه در دوره ایلخانان مغول بیشترین گسترش را یافته است ،به هرحال ساختمان باغ فین فعلی به دوران شاه عباس اول نسبت داده شده و میراث فرهنگی ایران طراح باغ را غیاث الدین جمشید کاشانی می داند با این وجود منابع دانشگاهی طراح باغ را شیخ بهایی معرفی می کنند. 

کار ساخت و توسعه عمرانی باغ در دوره شاه صفی و شاه عباس دوم نیز ادامه یافت و به اوج رسید.

بناهای سردر ورودی، کوشک صفوی و یکی از حمام ها محصول این دوره بوده اند همچنین شاه سلیمان صفوی صفه ای پیرامون چشمه فین بنا نمود که احتمالا موجب تغییر نام چشمه فین به چشمه سلیمانیه بوده است. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.