نوبخت در نشست خبری:

"لایحه بودجه" و "برنامه ششم توسعه" همزمان به مجلس ارائه خواهد شد/ توضیح پیرامون مقابله با شیوع آنفولانزا

سخنگوی دولت در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "محمدباقر نوبخت" سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: دولت می‌توانست بودجه 95 را 15 آذرماه به مجلس تقدیم کند، اما چون مجلس خواستار ارائه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه به‌صورت همزمان بود، نتوانستیم  این لایحه را ارائه دهیم.

وی افزود: لذا برای اینکه همین مساله سوژه دعوا و اختلاف نشود این خواسته را برآورده کردیم و به مجلس اعلام کردیم که ظرف چند هفته آینده بودجه را همزمان با برنامه تقدیم مجلس می‌کنیم.

*عذرخواهی نوبخت از تاخیر در ارائه لایحه بودجه 95

نوبخت با بیان این که دولت تاکنون 48 ساعت از ارائه لایحه بودجه تخلف کرده، تصریح کرد: بنده از طرف خودم و دولت بابت تاخیر در ارائه لایحه بودجه عذرخواهی می‌کنم و بابت ماه‌ها و سال‌هایی که در دهه‌‌های گذشته نیز بودجه با تاخیر به مجلس ارائه شده نیز عذر می‌خواهم!

وی تاکید کرد: دولت به احترام مجلس و به رغم اینکه برای تنظیم مجدد لایحه می‌بایست از اسناد فرادستی استفاده کند، همکاران سازمان مدیریت وبرنامه ریزی را بسیج کرد تا همزمان با لایحه بودجه لایحه برنامه ششم نیز ارائه شود.

نوبخت با بیان اینکه زمزمه هایی به گوش می‌رسد که شاید دولت مایل نیست مجلس فعلی برنامه ششم را بررسی کند، افزود: برنامه ششم 44 تبصره دارد که باید در 30 شورا از دستگاه‌های مختلف گزارشهایی تهیه و جمع بندی شود و بعد از بررسی به ستاد برنامه ارایه شود که از مرکز پژوهش‌های مجلس و نواب رئیس مجلس نیز خواسته شد تا در جلسات بررسی برنامه حضور داشته باشند. که در اینجا جا دارد از همکاری مجدانه نواب رئیس مجلس که در تمامی جلسات حضور داشتند قدردانی کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی دولت با بیان اینکه مجلس برای رسیدگی به لایحه بودجه زمانبندی مشخصی دارد اظهار داشت: نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق برای این کار وقت مشخصی دارند و با احتساب همه این مسائل متوجه خواهید شد که سال گذشته که ما سروقت و بدون تخلف لایحه را به مجلس تقدیم کردیم این بودجه چه زمان بدست ما رسید.

نوبخت در ادامه افزود: بنده شخصا سالها سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه بوده‌ام و همه این قوانین را به خوبی می‌دانم، از این‌رو نظر به مسائل گسترده‌ای که دولت با آن روبروست پرداخت به این مسائل صرفا اتلاف وقت است و انرژی دولت را بیهوده می‌گیرد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه مجلس همیشه در همان زمان هم تا حدود یکماه تساهل انجام می‌دهد بیان داشت: بعد از این هم حتما مطالبه خواهد شد که آنچه که انجام داده‌ایم منطبق با اسناد فرادستی است و این مسئله نیز فرایندی طولانی را می‌طلبد تا دولت انرژی بگذارد و توضیح دهد که اقتصاد مقاومتی چارچوب تعیین این موارد است.

وی افزود: در ارتباط با برنامه ششم ما موظف هستیم که به محض آماده شدن بودجه از اصحاب رسانه دعوت بعمل آوریم، من بعنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی علاقمند هستم که رسانه‌ها همواره در جریان باشند و با توجه به وظیفه ما مبنی بر حل مشکلات ما از رسانه‌ها انتظار داریم ما را در این راستا حمایت کنند و اجازه ندهند که زحمات دولت پایمال شود.

*پرونده "پی‌ام‌دی" ۲۴ آذر بسته نشود، ایران هم برجام را اجرا نخواهد کرد

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده PMD تا تاریخ 24 آذر بسته خواهد شد؟ تصریح کرد: این پرونده تا این تاریخ باید بسته شود زیرا با مواضعی که رهبر انقلاب تعیین کرده‌اند در صورت عدم تحقق آن ما نیز برجام را اجرا نخواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ادعاهایی مبنی بر اینکه دولت بودجه را نسبت به شرایط رفع تحریم تحلیل کرده است، اظهار داشت: با مقایسه ارقامی که ما برای نفت تعیین کرده‌ایم به وضوح مشخص خواهد بود که این رقم در صف تحریم درنظر گرفته شده یا در زمان پساتحریم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما از اصحاب رسانه خواهشمندیم از تصمیم‌های منطقی ما دفاع کنند، گفت: بنده معتقدم دولت در مسیری منطقی حرکت می‌کند و حمایت رسانه‌ها از این مسیر منطقی بیشتر نتایج مطلوبی درپی خواهد داشت.

نوبخت در تشریح جزئیات بودجه بیان داشت: ما در سازمان برنامه‌ریزی برای منابع نفت و منابع مالیات پیش‌نویسی ارائه دادیم که هنوز قطعی نشده است و به محض قطعی شدن آن پاسخگو خواهیم بود زیرا گاهی پیش از قطعی شدن برنامه‌ها اطلاعیه‌ای درخصوص آنچه که در نظر گرفته شده می‌دهیم و پس از آن با عوض شدن برخی برنامه‌ها براساس قوانین متهم به دروغ می‌شویم که این درست نیست، پس صبر کنید تا در وقت لازم لایحه برنامه و لایحه بودجه را ارائه دهیم.

*گزارش آمانو نشان داد که فعالیت‎های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز بوده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه جلسات عراقچی با نمایندگان 1+5 چه نتایجی دربر داشته است گفت: آقای عراقچی از نتایج این گفت‌وگوها راضی بود و گزارش "یوکیا آمانو" برای شورای حکام مستلزم اعلام نظر اعضای این شوراست اما در مجموع گزارش خبر از صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌دهد و امیدواریم که براین اساس پرونده ما در شورای حکام بسته شود که در این صورت اقداماتی را آغاز خواهیم کرد و به دنبال آن طرف مقابل موظف است تحریم‌ها را لغو کند.

وی در ادامه بیان داشت: دربحث توسعه، کتابی از رئیس جمهور منتشر شده است که فصل 24 آن با بیان نگاه وی بر توسعه انسانی بی‌محوری است که با استراتژی‌های اقتصاد عدالت‌گر و برپایه توسعه است از این‌رو در نخستین برنامه‌ای که در دولت ایشان تدوین می‌شود، رئیس جمهور برنامه خود را برای اجرای اسناد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تنظیم خواهد کرد.


*بالاتر از اردوغان هم نتوانسته ایران را تهدید کند

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات و ادعاهای اردوغان رئیس جمهور ترکیه، تاکید کرد: بنده به صورت صریح و روشن می‌گویم که اظهارات اردغان نادرست و سوال برانگیز بود، در مرداد ماه گذشته و در تماس تلفنی میان رئیس جمهور کشورمان و اردوغان، وی اظهار نگرانی کرد که یکی از رسانه‌های ایرانی مطلبی را در مورد وی و خانواده‌اش نوشته‌ است و جناب رئیس‌جمهور هم گفتند که رسانه‌ها برای هرکسی مطلب می‌نویسند اینجا درباره خود مقامات دولتی هم مطالبی می‌نویسند، چرا که کشور ما صاحب دموکراسی است، در ایران آزادی بیان است و اصلا بحث تهدید نبود.

وی ادامه داد: آقای اردوغان اگر ادعا، تهدید و هشدار داده، بداند که وزیر خارجه ما به بالاتر از او گفت که "هیچ‌وقت یک ایرانی را تهدید نکند". بالاتر از اینها نتوانستند ما را تهدید کنند.مشاوران آقای اردوغان اطلاعات درست به او بدهند و ترکیه را با همسایگانش درگیر نکنند. آنها معضلات زیادی دارند.
 
سخنگوی دولت درباره اینکه گفته می‌شود آموزش و پرورش در رشته‌های علوم انسانی کلاس‌های دولتی تشکیل نمی‌دهد، اظهار داشت: دراین راستا از وزیر آموزش و پرورش خواستارم تا توضیحاتی را ارائه دهد و نمی‌توان در این راستا فقط در رشته‌های فنی متمرکز شد چرا که در کنار رشته‌های فنی رشته‌های انسانی از قابلیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نوبخت درباره سه کارته شدن تعدادی از وزرا اظهار داشت: نمایندگان براساس قانون سوالاتی را از وزرا همواره دارند و اگر نماینده‌ای از جلسه پرسش و پاسخ با وزرا قانع نشد می‌تواند درباره آن اظهار نظر کند و بر این اساس طبق آیین نامه داخلی مجلس اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره کاهش قیمت‌ نفت و راکد ماندن پروژه‌های عمرانی تصریح کرد: ما به میزان افزایش درآمدهای نفتی در جهت تکمیل طرح‌های عمرانی اقدام خواهیم کرد و این کاهش قیمت به معنای این نیست که از طرح‌های عمرانی بکاهیم برای خروج از رکود و افزایش رشد اقتصادی یک بخشی از منابع ما برای تحریک تقاضا و سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی لحاظ شده است.

وی افزود: تا اول آذر سال جاری 16 هزار و 500 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی لحاظ شد که از این رقم 1500 میلیارد برای طرح‌های حوادث، 3 هزار میلیارد مطالبات پیمانکاران، 2100 میلیارد برای طرح‌های عمرانی و مهار آب‌های مرزی لحاظ شد چونکه این ارقام از سال 92 در واقع افزایش پیدا کرده و همچنان مصمم هستیم که در سال جاری بیش از گذشته به طرح‌های عمرانی بپردازیم.

سخنگوی دولت درباره ارائه طرح‌های کارت اعتباری از سوی بانک مرکزی و امکان خرید کالاهای داخلی و خارجی برای شهروندان اظهار داشت: ارائه این کارت‌ها قدرت خرید را به صاحبانش می‌دهد وآنها براساس توانایی پرداخت اقساط خود می‌توانند تا چند برابر درآمدهای خود را هزینه کرده و ما نیز اگر در این راستا به خرید کالاهای داخلی معطوف شویم افراد می‌توانند به هر مقداری که می‌توانند از کالای داخلی خرید کنند، به عنوان مثال اگر مصرف کننده چکی را به تولیدکننده بدهد تولیدکننده پس از دریافت آن چک می‌تواند آن را به بانک داده و بانک سودی که دارد را تخفیف می‌دهد و بر این اساس امکان خرید کالاهای داخلی و خارجی فراهم است.

بسیج وزارت بهداشت برای مقابله با آنفولانزا

نوبخت درباره شیوع بیماری آنفولانزا در برخی از استان‌های کشور و اقدامات وزرات بهداشت تصریح کرد: متأسفانه در برخی از استان‌ها این بیماری شیوع پیدا کرد و منجر به خسارات جانی شد و در این راستا وزارت بهداشت برای مهار این بیماری با زیرمجموعه‌هایش بسیج شدند و در روزهای آتی نیز این وزارتخانه در این راستا مدیریت‌های لازم را خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره تفاوت پرداختی‌ها در بخش فرهنگ و اقتصاد اظهار داشت: دولت همواره همه پرداختی‌ها را طبق قانون مدیریت کشوری انجام می‌دهد و این قانون از دو مؤلفه حقوق ثابت و فوق‌العاده تشکیل می‌شود که حقوق ثابت براساس سوابق، سطح تحصیلات و تجربه و فوق‌العاده در ماده 68 در سطح 10 از بدی آب و هوا تعریف شده است، افرادی که در بازار آزاد فرصت کار با حقوق بالا را دارند و دولت به کار آنها نیازمند است از 30 تا 50 درصد فوق‌العاده شغل به آنها پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این راستا اگر یک کار بسیار استثنایی بود تا 25 درصد در بند 10 در پرداخت حقوق لحاظ شده است در برخی از دستگاه‌ها متأسفانه عدم تعادل وجود داشت و ما در برنامه ششم توسعه درجهت این نابرابری پرداخت‌ها اقدام کرده‌ایم و همواره گفته‌ایم که نظام پرداخت‌ها را مطالبه خواهیم کرد.

سخنگوی دولت درباره چگونگی روند اجرایی شدن برنامه پنجم توسعه گفت: در پایان سال جاری درباره عملکرد آن توضیح خواهم داد.

نوبخت درباره اینکه علیرغم ارائه بسته خروج از رکود از سوی دولت مردم هنوز این مؤلفه را در جامعه احساس نمی‌کنند تصریح کرد: ما همواره به رشد بالای 8 درصد نیاز داریم و همواره در این جهت حرکت کرده‌ایم که رشد اقتصادی‌مان مثبت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره اختلاف نظر ایجاد شده بین شورای نگهبان و وزارت کشور درباره الکترونیکی برگزار شدن انتخابات گفت: این موضوع درباره شورای نگهبان و وزارت کشور است که باید درباره آن با یکدیگر مذاکره کنند و ما نیز همواره علاقمند تسریع الکترونیکی شدن پروسه انتخابات به حوزه‌های دیگر هستیم.

سفر رئیس جمهور به اروپا هنوز قطعی نشده است

وی همچنین درباره سفر رئیس جمهور به اروپا گفت: درحال حاضر سفر وی قطعی نشده است، درباره سفرهای خارجی هیئت‌ها نیز مذاکرات‌هایی صورت می‌گیرد و این مذاکرات‌ها منجر به بستن قراردادهایی خواهد شد که همه این موارد رکود بعد از رفع تحریم‌ها خواهد بود چرا که بستن یک قرارداد یک فرایند دارد.

سخنگوی دولت درباره اینکه گفته می‌شود دیروز از رئیس جمهور در دانشگاه سوال شد که دولت درباره حصر خانگی سران فتنه چه اقداماتی کرده که وی جوابگو نبود اظهار داشت: بنده اطلاعی ندارم و درآن روز در سازمان مدیریت و برنامه ریزی درگیر نظرات وزرا بودم، این را باید بگویم که رئیس جمهور هیچ وقت از وعده‌های خود عدول نکرده و اقدامات ما نیز همواره براساس خواست و آراء جامعه خواهد بود.

نوبخت درباره پیگیری حادثه قرچک که در روز دانشجو مشکلاتی برای سخنرانان آن روز ایجاد شده بود اظهار داشت: از بوجود آمدن این اتفاق‌ها در فضای دانشگاه متأسف هستم و ما همواره علاقمندیم که فضای سیاسی کشور وسیع باشد، ما دوست نداریم که فعالیت احزاب و جناح‌های سیاسی این قدر خودپسند باشند که جز سلیقه خود سلیقه دیگری را قبول نکند و به آن اجازه اظهار نظر ندهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره توسعه گردشگری حلال و اقدامات دولت در این راستا گفت: در این راستا وزیر صنعت و معدن و تجارت و رئیس سازمان گردشگری اقداماتی را انجام داده‌اند و برنامه‌های آنان در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است و در آینده وارد آن مباحث خواهیم شد. 

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی‌بر اینکه چرا در پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد کشور بی‌نظمی وجود دارد و دولت هیچ راهکاری ارائه نمی‌دهد اظهار داشت: از سالهای گذشته و قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اختلافی در چگونگی اداره صندوق بازنشستگی فولاد وجود داشت.

وی افزود: در این راستا آنچه که در بند 3 تبصره 3 قانون بودجه سال 94 مطرح شد این بود که همه سهام و مطالبات این صندوق که به وزارت تعاون منتقل شد برای آنکه تعبیه شود از محل فروش سهام دیگر کارخانه‌جات مطالبات این صندوق داده شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در این راستا یک اختلاف نظری میان وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت تعاون در مقدار آن مطالبات وجود داشت که در این راستا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی مأموریت داده شد بین این دو وزارتخانه حکمیت کند و چندین جلسه در این راستا تشکیل شد و در حال حاضر در مرحله صورت جلسه هستیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: به همین خاطر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از یک محلی به عنوان تنخواه پرداختی‌های بازنشستگان فولاد را برعهده گرفت چراکه صندوقشان خالی بود که البته از شهریور ماه سال جاری هر ماه دولت مبلغی بالغ بر 160 هزار میلیارد تومان حقوق این افراد را پرداخت می‌کند تا انشاالله اگر به سهامشان منتقل شود از این به بعد صندوق کار آنها را انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس در این راستا هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته و کار در حال انجام است و اختلافات حقوقی نیز برطرف خواهد شد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
قرار بود درباره بازنشستگی پیش از موعد هم از دکتر نوبخت بپرسید . چرا نپرسیدید ؟؟؟؟ ما متقاضیان براساس بخشنامه 960/50 به تاریخ 3/4/94 جناب دکتر نوبخت بازنشسته شدیم ولی به دلیل عدم تامین اعتبار بلا تکلیف ماندیم کی تکلیف ما روشن میشود ؟؟؟؟ مارا از نگرانی نجات دهید .
آخرین اخبار