مدير هنري پروژه فرش خاكي هرمزگان:

کشف خاک هاي رنگي جزيره هرمز نقطه عطفي در تاريخ هنرهاي تجسمي استان است

مدير هنري پروژه فرش خاکي در نشست مشترک خبرنگاران و پديدآورندگان فرش خاکي گفت: کشف خاک هاي رنگي جزيره هرمز و استفاده آن در توليد آثار هنري نقطه عطفي در تاريخ هنرهاي تجسمي استان محسوب مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، احمد کارگران افزود: چيزي که اهميت دارد وجود اين ظرفيت عظيم و استثنايي در استان است و بدون شک مردم جزيره اولين کساني بوده‌اند که به خواص و زيبايي اين خاک پي برده و در بخشهاي مختلف زندگي خود از آن استفاده مي‌کرده و مي‌کنند.

اين هنرمند هرمزگاني در خصوص انواع خاکها و رنگهاي آن عنوان کرد: تاکنون توانسته‌ايم بيش از 70 طيف رنگي از خاک را بشناسيم که غالب رنگها جز خانواده قرمز محسوب مي‌شوند و رنگهاي زرد، سفيد، نارنجي، بنفش، سبز و زيرمجموعه آنها نيز به وفور موجود است، اما رنگ آبي به ندرت يافت مي‌شود.

کارگران در ادامه گفت: استفاده از خاکهاي رنگي جزيره هرمز در توليد آثار نقاشي براي اولين بار در سال 1385 اتفاق افتاد و پس از برگزاري جشنواره هنرهاي محيطي در جزيره با حضور اساتيد مطرح، به صورت گسترده‌اي خاک جزيره در سطح ايران معرفي شد و هم اکنون هنرمندان زيادي از کشور و حتي جهان از آن استفاده مي‌کنند.

وي درخصوص اجراي اولين فرش خاکي خاطرنشان کرد: ساخت فرش خاکي تنها منحصر به ايران نيست و شهر "اورتاوا"ي اسپانيا هر ساله در ميدان مقابل کليساي شهر با خاکهاي رنگي موجود در همان منطقه نقاشي‌هايي با موضوعات مذهبي به صورت فرش ايجاد مي‌کنند که داراي ابعاد مشخص 900 مترمربع است و حداکثر از 5 الي 7 رنگ استفاده مي‌کنند.

مدير هنري پروژه ي فرش خاکي در ادامه افزود: ايده اجراي اولين فرش خاکي از مديرکل فرهنگ و ارشاد وقت بود و طي فراخواني از هنرمندان تجسمي دعوت به همکاري شد و با توجه به اهميت موضوع خليج فارس، طرح فرش به آزاد سازي جزيره هرمز و اساطير و سنت‌هاي موجود در منطقه اختصاص يافت و در مدت يک ماه در ابعاد 1200 مترمربع و با بيش از 30 طيف خاک رنگي اجرا و رونمايي شد که بسيار مورد استقبال مردم و رسانه‌هاي مختلف کشور و جهان قرار گرفت.

کارگران يادآوري کرد: فرش اول که به نام خليج فارس مزين شده بود هم به لحاظ ابعاد و هم به لحاظ تنوع رنگ از فرشي که در اسپانيا کار شده بود، بزرگتر بود و در مرکز آن 12 روايت اساطيري و اسطوره‌اي مردم هرمزگان و در حاشيه نيز نقوش البسه، صنايع دستي و موجودات دريايي همچون ماهي، صدف و ... به تصوير کشيده شده بود که نماد نيروهاي خير و شر بودند.

وي در ادامه داد: در فرش دوم به نام جشن خاک هرمز، روش کار تغيير كرد و از جمعي هنرمندان مطرح کشور دعوت شد و هرکس به صورت جداگانه نقش مورد نظر خود را با خاکهاي رنگي ايجاد كرد و در نهايت با قرار گرفتن اين تصاوير در کنار هم فرش دوم خلق شد.

وي ادامه داد: در واقع در فرش دوم سعي شد بر خلاف فرش اول که بر جنبه‌هاي عمومي و عامه تأکيد داشت به جنبه‌هاي هنري و خاص توجه شود که اين فرش بيشتر مورد اسقبال هنرمندان و اقشار خاص قرار گرفت.

اين هنرمند هنرهاي تجسمي هرمزگان گفت: يکي از بزرگ‌ترين مشکلات پس از پايان فرش دوم اين بود که عموم مردم آن را با فرش اول مقايسه مي‌کردند و به دليل اين که مردم نمي‌توانستند ارتباط چنداني با نقوش آن که به صورت فردي اجرا شده بود، برقرار کنند، به همين دليل مثل فرش اول مورد استقبال عمومي قرار نگرفت.

کارگران بيان کرد: در فرش سوم به نام راز خاک با توجه به نتايج حاصل شده در فرش دوم يک قدم به عقب برداشتيم و سعي کرديم هم از شاخصه‌هاي عمومي و هم هنري به صورت مشترک استفاده کنيم و طرح آن نيز بر اساس قالبهاي زيباشناسي آيين‌ها و مناسک مذهبي و سنتي انتخاب شد و در مدت 10 روز اجرا و رونمايي شد که به لحاظ بازديد عموم مردم بسيار بي‌سابقه بود.

وي در پايان عنوان کرد: درخصوص فرش سوم نيز بحث و نظر فراواني وجود دارد که نياز است مدت زمان بيشتري از اين اتفاق بگذرد تا بهتر بتوان در مورد آن به بحث و نقد پرداخت، اما مهم اين است كه کارهاي صورت گرفته طي اين چند سال نقش بسزايي در معرفي جزيره هرمز و تأثير قابل محسوسي نيز در اقتصاد مردم جزيره داشته است، اما تأثيرات فرهنگي آن بسيار نامحسوس در حال شکل‌گيري است و به همين بسنده مي‌کنم که تمام اين اتفاقات در بستر فرهنگي و هنري شکل گرفته است./ي2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.