باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

آیا نشست امروز شورای حکام ، پرونده هسته‌ای ایران را می‌بندد؟

احتمال بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران از سوی شورای حکام، به موضوع مورد علاقه رسانه‌های غربی تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز ساعت 10 و 30 دقیقه به وقت اروپای مرکزی (13 تهران) و بدون حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد. جلسه امروز به دلیل اینکه پس از 13 سال کش و قوس آخرین گام در لغو احتمالی تحریم‌های اقتصادی ایران محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درصورتیکه بازرسان هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمیبر پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای مُهر تایید زنند، حدود 100 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد. به دنبال آن تحریم‌های نظام بانکی و صادرات نفت ایران نیز لغو می‌شود. 



بلومبرگ در گزارشی به قلم "جاناتان تایرون" نوشت: بازرسان بین المللی امروز پرونده خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را می‌بندند و سرانجام پس از یک دهه مذاکره و امضای توافقی جامع، مشخص می‌شود باید به تحریم‎‌های اقتصادی علیه این کشور خاتمه داد یا به دوران پیش از امضای توافق وین بازمی‌گردیم. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در جلسه‌ای به چگونگی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای می‌پردازد. اعضای این شورا در مقر این سازمان –وین - گزارش اخیر "یوکیا آمانو،" مدیر کل آژانس، در خصوص مسائل گذشته و حال برنامه هسته ایران را بررسی می‌کند.


وب سایت "پست کوریر" اخیرا در گزارشی مدعی شده بود: باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – 14 ژوئیه (23 تیر) حصول توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرد. وی این توافق را جامع و بلند مدت دانست و اظهار داشت: "توافق هسته‌ای ایران مانع از دستیابی این کشور به سلاح‌های هسته‌ای خواهد شد." این درحالیست که ایران در آستانه اجرای برجام، رفتارهای مبهمی را پیش گرفته است. تشدید ادبیات ضد غربی این کشور و اقدامات نظامی آن در خاورمیانه گویای همین موضوع است

نگارنده گزارش با مطرح کردن ادعاهایی بی‌اساس می‌نویسد: بازی خطرناک ذهنی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل می تواند اثرات مثبت توافق هسته ای را -- که همان کاهش خطر جنگ در منطقه است -- خنثی کند. در صورت اجرای برجام، ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری‌های نزدیکی داشته باشد. این درحالیست که اقدامات این کشور، خلاف آن را ثابت می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز دوشنبه مدعی شد: شش قدرت جهانی عضو گروه 1+5 خواستار بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران موسوم به "پی.ام.دی" از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی شده‌اند.

بر اساس سندی که آسوشیتدپرس به نسخه‌ای از آن دست یافته است، آمریکا که زمانی از جمله منتقدان تند فعالیت ادعایی ایران در زمینه سلاح‌های هسته‌ای بود، اکنون در حال پیوستن به پنج قدرت جهانی دیگر به منظور درخواست از آژانس انرژی اتمی سازمان ملل برای بستن پرونده موسوم به "پی. ام .دی" است.

این درخواست در پیش نویس محرمانه قطعنامه ای مطرح شده که برای ارائه به نشست هفته آینده  35 عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گنجانده شده است و روز دوشنبه میان کشورهای عضو توزیع شد.

درخواست بستن پرونده موسوم به "پی.ام.دی" حاکی از آن است که این شش قدرت در حال حرکت از تمرکز بر فعالیت های گذشته (ایران) به سوی اجرای توافقنامه 14 ژوئیه (23 تیر) هستند.
شورای حکام آژانس باید به طور رسمی با پایان این تحقیقات موافقت کند و قطعنامه پیشنهادی آمریکا و پنج شریک آن برای نیل به این هدف تهیه شده است.

روزنامه الحیات نیز در گزارشی نوشت: انتظار می‌رود شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، سه‌شنبه در وین، پرونده ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران را ببندد. 

روزنامه الحیات افزود‌ با بسته شدن پرونده ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران، راه برای آغاز رفع تحریم‌های ضد ایرانی هموار شود؛ تحریم‌هایی که خواه شورای امنیت آنها را وضع کرده بود،‌ خواه آمریکا یا اتحادیه اروپا. 

اتحادیه اروپا، گام های مقدماتی را برای لغو تحریم‌ها بر ضد ایران در ابتدای سال میلادی آینده برداشته است.

نویسنده این گزارش در ادامه نوشت: پیش نویس قطعنامه‌ای که شورای حکام آژانس صادر خواهد کرد و نمونه‌ای از آن نیز در اختیار الحیات قرار گرفته است، به این مسئله اشاره دارد که ایران با اجرای توافق تضمین‌های جامع و پروتکل الحاقی، به صورت کامل و در زمان مناسب با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد و پایبندی همه طرف‌ها به تعهداتشان در چارچوب توافق هسته‌ای، اهمیت بسیاری دارد.

فاکس نیوز در گزارشی به قلم "جودیس میلر" و "چارلز دوفلر" مدعی شد: باید دید آیا دروغ‌ها و فریبکاری ایران در گذشته باز هم تکرار شده است؟ آن دسته از مقامات غربی که هنوز دیدگاهی نامطمئن نسبت به توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک –برجام – دارند، مدعی هستند نباید ایران را بابت فریبکاری‌های گذشته و مخفی کردن اطلاعات درباره غنی‌سازی اورانیوم و آزمایشات مقدماتی برای ساخت بمب اتمی بخشید. اگر به روی خطاهای گذشته ایران چشم بپوشیم، این کشور مطمئن می‌شود اگر در آینده هم دست به فریبکاری و پنهان‌سازی اطلاعات بزند، مورد مجازات قرار نخواهد گرفت؛ همانطور که در گذشته نیز مجازات نشد. این افراد در ادامه مدعی شدند باید قبل از لغو تحریم‌ها به این مسائل توجه داشت و مجازات‌هایی برای ایران تعیین کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اوایل دسامبر (نیمه ابتدایی آذر) مدعی شد هنوز بازرسان آژانس سوالات زیادی از فعالیت‌های اتمی ایران دارند که از سوی مقامات این کشور بدون پاسخ باقی مانده است؛ اما از همکاری فعلی ایران در بازرسی از نیروگاه‌های هسته‌ای ابراز رضایت کرد.

این جلسه با سخنرانی آمانو آغاز می‌شود که متن سخنان او ساعاتی پس از اتمام جلسه بر روی پایگاه اینترنتی آژانس قرار خواهد گرفت.

همچنین آمانو در ساعت 13 و 30 دقیقه به وقت اروپای مرکزی (16 تهران) دریک کنفرانس خبری شرکت خواهد کرد.

باید دید آیا نشست امروز آژانس، به کلیه پرسش‌ها و ابهامات مطرح شده پاسخ خواهد داد؟


نویسنده گزارش: نسیم رسولی

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
تحریمها لغو بشه چه حالی میده.
همه چی ارزون‌میشه، طعم آسایشو بعد چند سال می چشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
اقتدار هر کشور عامل موفقیت است
آخرین اخبار