نشست شورای حکام درباره پرونده پی‌ام‌دی/آمانو: هیچ مدرکی که نشان دهد ایران بعد از سال 2009 فعالیت مشکوک هسته‌ای داشته، در دست نیست+ متن بیانیه

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی پرونده پی‌ام‌دی ایران آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری از آغاز نشست شورای حکام درباره بستن پرونده پی ام دی ایران خبر داد. در این نشست بیانیه آمانو نیز قرائت خواهد شد.

قرار است شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز تحقیقات 12 ساله خود را درباره این که آیا ایران برنامه تسلیحات هسته ای محرمانه داشته است یا خیر ، مختومه کند ؛ اقدامی که گام مهمی در جهت عادی سازی وجهه بین المللی تهران پس از توافق با قدرت های جهانی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل ماه جاری گزارشی را ارائه کرد که در آن آمده ایران تا پیش از 2003 فعالیت‌هایی در زمینه تسلیحات هسته‌ای داشته است.

متن بیانیه مقدماتی «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس در پانزدهم دسامبر 2015 به شرح زیر است:

آقای رئیس:
من درخواست کردم نشست شورای حکام تشکیل شود تا گزارش مرا با عنوان ارزیابی نهایی درباره مسائل باقیمانده گذشته و حال مربوط به برنامه هسته ای ایران بررسی کند. همانطور که به خاطر دارید، من در این گزارش دوازده حوزه نگرانی را درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران در پیوست گزارشم به شورای حکام در نوامبر دوهزار و یازده مفصل شرح دادم. 

من بیان کردم که اطلاعات در دسترس آژانس نشان داده ایران فعالیتهای مرتبط با ساخت وسیله انفجاری هسته ای انجام داده بود. آژانس اطلاعات را در کل به عنوان اطلاعات معتبر ارزیابی کرد. در پاسخ به گزارش من، شورای حکام قطعنامه ای تصویب کرد و از ایران و آژانس خواست تا گفتگوهای خود را به منظور روشن کردن مسائل باقیمانده فشرده تر کنند. پس از مذاکرات تمدید شده با ایران، ما در نهایت درباره نقشه راهی برای روشن کردن این مسائل توافق کردیم. 

این گزارش نتیجه بیشترین تلاشهای آژانس است که مطابق با اقدامات مدون ما برای راستی آزمایی به منظور روشن کردن مسائل مربوط به ابعاد احتمالی نظامی صورت گرفته است. در عین حالیکه برای آژانس ممکن نبود تا همه جزئیات فعالیتهای انجام شده توسط ایران را در گذشته، بازسازی کند، ما توانستیم به اندازه کافی عناصر را برای فراهم کردن ارزیابی تصویر کلی فراهم کنیم. 

آقای رئیس، 
ارزیابی نهایی من به دو سوال بسیار مهم پاسخهای شفافی می دهد: آیا ایران فعالیتهای مرتبط با ساخت وسیله انفجاری هسته ای داشته است و اگر این طور بوده ، آیا هنوز هم این کار را می کند؟

عناصر اصلی گزارش من به شرح زیر است:
ارزیابی آژانس این است که مجموعه ای از فعالیتهایی مرتبط با ساخت وسیله انفجاری هسته ای در ایران پیش از پایان سال دوهزار و سه به شکل اقدامی هماهنگ شده، و برخی از فعالیتها پس از سال دوهزار و سه انجام شده است. 

آژانس همچنین ارزیابی می کند این فعالیتها از مطالعات علمی و بررسی عملی بودن آن ، و رسیدن به برخی خبرگی ها و توانمندیهای مرتبط فنی فراتر نرفته است. 

آژانس هیچ نشان و شواهد معتبری از فعالیتهای مرتبط با ساخت وسیله انفجاری هسته ای در ایران پس از دوهزار و نه ندارد. همچنین آژانس هیچ نشان و شواهد معتبری از انحراف مواد هسته ای در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته ای ایران ندارد. 
مثل همه گزارشهایم، این ارزیابی نیز مبتنی بر واقعیات، به لحاظ فنی دقیق و مستدل و متوازن است. روش شناسی و اطلاعاتی که ارزیابیهای من بر اساس آنهاست، مشخص شده است. امیدوارم گزارش من آژانس را قادر سازد تا درباره اقدامات آتی تصمیم گیری کند. 

آقای رئیس، 
دو مسئله مهم باید در آینده نزدیک مورد رسیدگی قرار گیرد. اول اینکه ایران لازم است گامهای مقدماتی ضروری را برای شروع اجرای تعهدات خود در رابطه با مسئله هسته ای طبق برجام که با گروه پنج به علاوه یک توافق شده است، تکمیل کند. 

روز اجرای برجام زمانی خواهد بود که آژانس راستی آزمایی کند که ایران تدابیر مشخص شده در توافقنامه را اجرا کرده است. وقتی آژانس تایید کرد که گامهای مقدماتی تکمیل شده است، من فورا به شورای حکام اطلاع خواهم داد. 

دوم، این مسئله که هزینه فعالیتهای اضافی آژانس در ایران بر اساس برجام چگونه تامین خواهد شد؟

اجرای پروتکل الحاقی و راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات ایران مرتبط با مسئله هسته ای طبق برجام شامل فعالیتهایی می شود که نیاز است بودجه آن پیش بینی و تامین شود. 

در راستای دستورالعملهای مدون بودجه ای، من برآوردهای مربوط به هزینه های اضافی را برای سال دوهزار و هفده به عنوان بخشی از پیش نویس اطلاعات روز آمد شده بودجه در ژانویه دوهزار و شانزده فراهم خواهم کرد. 

در سالهای اخیر ، این برآوردهای اولیه شامل افزایشها، به جز تغییرات قیمت، در دومین سال از دوره دو سالانه نبوده است. اما در این مورد ، من لازم می بینم درخواست بودجه اضافی را برای اجرای مسئولیتهایمان طبق برجام مطرح کنم. 

به منظور تهیه برآوردهای اولیه برای سال دوهزار و هفده، و تصمیم گیری درباره اینکه آیا پیشنهاد کنیم همه هزینه ها در بودجه عادی در یک سال ادغام شود یا اینکه به صورت مرحله ای در طول چندین سال مشخص شود، من مثل سالهای گذشته ، به دقت ظرفیت کشورهای عضو را برای کمک به این قضیه در نظر دارم. 

آقای رئیس،
پیشرفت قابل توجهی درباره مسئله هسته ای ایران حاصل شده است، اما اکنون زمان استراحت نیست. این مسئله، تاریخی طولانی و پیچیده دارد و باید بر میراث بی اعتمادی میان ایران و جامعه بین المللی غلبه شود. 

هنوز کارهای زیادی پیش رویمان قرار دارد. همه طرفها باید به تعهداتشان بر اساس برجام به طور کامل عمل کنند. تلاش قابل توجهی به منظور رسیدن به این توافقنامه نیاز بود. همان میزان تلاش منسجم و پیوسته برای اجرای برجام نیاز است. 

آژانس همچنان به مسائل هسته ای ایران با همان حرفه ای گری که در گذشته نشان داده بود، رسیدگی می کند. من همچنان به شورای حکام گزارش خواهم داد. 

من از همکاران بسیارم در آژانس ، در گذشته و حال ، به ویژه در اداره پادمانها که بیش از یک دهه زحمت زیادی در این خصوص کشیدند تشکر می کنم. 

من همچنین از حمایت مستدام شورای حکام قدردانی می کنم. 

با تشکر از آقای رئیس.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
خسته نباشین سرداران دیپلماسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ان شااله ایران همیشه سربلند باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
انشا ا...بزودی این پرونده جعلی غرب مختومه شود
رهنمودهای حکیمانه رهبر عزیزمان همیشه مایه افتخار مابوده
وهست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
اقتدار حرف اول را میزند توجه به سیاستهای اقتصادمقاومتی ابلاغیه رهبرمعظم انقلاب اسلامی اصل حکیمانه است اجراکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
انشاالله ایرانمون باهدایت رهبری پیروز میدان است.
آخرین اخبار