جلوی واردات بی‌رویه ملکه اصلاح نژاد زنبور عسل گرفته شود

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور گفت: واردات بی رویه و بدون برنامه ریزی ملکه زنبور عسل تنها موجب نابود شدن زحمات چندین ساله این صنعت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قصه پر غصه زنبورداران انگار تمامی ندارد مشکلاتی چون خشکسالی، ریز گردها، بیماری، آفت زنبورستان ها و کاهش میزان برداشت در چند سال اخیر یک دم زنبورداران را رها نکرده و اجازه نمی دهد که آنها همانند باقی تولید کنندگان برنامه ای مدون برای تولید خود داشته باشند.

این در حالیست که زنبورداران براساس اصول برداشت عسل بطور سالانه بایستی 13 کیلوگرم از هر کندو برداشت داشته باشند که متاسفانه این رقم به سبب خشکسالی های اخیر، عدم اختصاص بودجه و شرایط ناپایدار به رقم  3 الی 5 کیلوگرم رسیده است.

گفتنی است که مشکلات زنبورداران تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که اخیرا با آزاد شدن واردات ملکه و کاهش عملکرد کندوهای عسل این صنعت به عرصه نابودی کشانده شده است.

در این میان حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات ملکه زنبور عسل اصلاح نژاد شده گفت: وارد شدن ملکه اصلاح نژاد شده زنبور عسل به کشور موجب کاهش عملکرد کندوهای عسل خواهد شد.

حال جای این سوال است که چرا مسئولین مربوطه با وجود نقش پراهمیت زنبور عسل در تولیدات دامی و باغی و حفظ اکو سیستم ها به آن توجهی ندارند و از طرفی با وجود محققین اصلاح نژاد تصمیم به واردات ملکه نموده اند ؟

لازم به ذکر است که برخی مسئولین واردات ملکه به کشور را تنها پاک کردن صورت مسئله می دانند زیرا معتقدند که مشکل صنعت زنبورداری تنها وارد کردن ملکه نیست.

براساس این گزارش عفت رئیسی سرحدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  طرح های تحقیقاتی اصلاح نژاد سال ها است که در کشور صورت گرفته و به نتایجی رسیده و نتایجی را هم در آینده بدست می آوریم که قطعا واردات غیر کارشناسی تمام زحمات چندین ساله این صنعت را نابود می کند.

حال در این میان که مسئولان یک سر دارند و هزار سودا گاهی اوقات فراموش می کنند که واردات برخی محصولات می تواند آتشی بر جان تولید کنندگان باشد زیرا با آزاد شدن واردات ملکه ممکن است آفاتی به کشور وارد شود و موجب شود که بربار مشکلات تولید کنندگان بیش از پیش افزوده شود.

رئیسی با اشاره مشکلات واردات ملکه افزود: با وجود مشکلات و بیماری های فراوان در زنبورستان ها و گران بودن داروهای وارداتی و نبود حمایت های لازم تنها واردات ملکه ممکن است به سبب عدم قرنطینه، آفات و بیماری های فراوانی را با خود به کشور آورد.

وی بیان کرد: در واقع با وجود ارائه برنامه های مختلف در حل مشکلات زنبورداران باید گفت که مسئولان وزارت جهاد تا کنون هیچ اقدامی نکردند و در حالیکه زنبورداران از مشکلات مختلفی  اعم از عدم به موقع جابجایی زنبورستان ها به سبب گران بودن وسایل حمل و نقل، گران بودن دارو،نداشتن ردیف بودجه در برنامه توسعه و مشکلات و بیماری های فراوان در زنبورستان ها رنج می برند لازم به ذکر است که واردات ملکه جز آیتم های فرعی است.

گرچه نباید فراموش کرد که مطابق قانون نظام بهره وری کشاورزی واردات هر گونه ژن گیاهی و دامی که باعث تداخل در تولید داخلی شود ممنوع است.

اما نکته حائز اهمیت در این میان این است که چندی پیش حبیب امینی مدیر کل دفتر طیور و زنبور عسل  برای کاهش مصرف دارو و افزایش جمعیت زنبور در کشور روی مقاومت زنبور به کنه کار شده و از طرفی در کمیته فنی زنبور عسل جهت استفاده از نژاد خارجی در صورتی که  وارد کننده ریسک واردات را قبول کند واردات مجاز خواهد بود.

اما با این روند چه بر سر صنعت زنبورداری کشور خواهد آمد برخی مسئولین با واردات بی رویه و بدون برنامه ریزی ملکه زنبور عسل مخالفند و معتقدند که واردات این صنعت را دچار آسیب می کند.

در این راستا مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور اظهار داشت: شرایط قرنطینه ای برای واردات ملکه زنبور عسل باید در کشور مبدا و کشور مقصد فراهم باشد زیرا در صورتی که مجوز واردات ملکه زنبور عسل به هر فرد متقاضی که تخصص در این صنعت ندارد داده شود  موجب می شود که آسیب های جبران ناپذیری به صنعت زنبورداری کشور وارد شود.

وی یادآورشد: توجه به پرورش دهندگان ملکه از مهم ترین خواسته دست اندرکاران این صنعت است چرا که با توجه به پتانسیل موجود و کارشناسان داخلی کشور در صورت حمایت از این قشر مطمئنا قادر به تکثیر نژاد خواهیم بود.

رئیسی در ادامه گفت:  با توجه به تحریم ها در چند سال اخیر، اتحادیه علی رغم داشتن مجوزواردات اقدام به واردات ملکه زنبور عسل نکرده زیرا در چنین شرایطی امکان واردات بهترین نوع ملکه به کشور وجود نداشته است.

براساس این گزارش؛ واردات بی رویه و بدون برنامه ریزی ملکه زنبور عسل تنها موجب نابود شدن زحمات چندین ساله این صنعت خواهد شد و از طرفی نیز برخی سودجویان و واردکنندگان غیر متخصص که تنها به دنبال منافع آنی خود هستند با واردات ملکه زنبور عسل ممکن است آفات و آلودگی هایی را به زنبورستان های کشور وارد کنند و بر بار مشکلات زنبورداران  و بیماری زنبورستان ها بیش از پیش بیفزایند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار