آیت‌الله علم‌الهدی:

راه قرآن و قهرمانان قرآنی باید مقدم شمرده شود

امام جمعه مشهد گفت: حتی در تجلیل از قهرمانان نباید کسی را بر قهرمانان قرآنی مقدم شمرد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اختتامیه سومین دوره مسابقات کشوری تلاوت و چهارمین دوره مسابقات تسنیم (ویژه کارکنان سازمان تبلیغات سراسر کشور) شامگاه گذشته 27 آذر با حضور آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد، رشیدیان استاندار خراسان جنوبی، قره‌شیخلو رییس سازمان دارالقرآن‌الکریم و جمعی دیگر از چهره‌های قرآنی و مسئولان استان خراسان رضوی در سالن صبای صدا و سیمای مشهد برگزار شد.

این مراسم با تلاوت سعید حاجیان، نفر اول سومین دوره مسابقات تلاوت آغاز شد و پس از آن رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم طی سخنانی به ارائه گزارشی از برگزاری این دوره از مسابقات پرداخت.

قره‌شیخلو با اشاره به رویکرد جدید مسابقات تلاوت به موضوع قرائت قرآن و الزام قاریان به تلاوت از حفظ و پاسخگویی به سه سؤال مفاهیمی، هدف از آن را عمومیت یافتن فرهنگ حفظ قرآن در بین قاریان و تبدیل شدن آن به یک مهارت اعلام کرد و گفت: مسابقات تلاوت فضای جدیدی را بین قاریان گشوده است که امیدواریم این فضا به سایر رقابت‌های قرآنی کشور نیز سرایت کند.

وی در ادامه سخنان خود به افتخار آفرینی چهره‌های قرآنی استان خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: این استان یکی از قطب‌های قرآنی کشور است و افتخارات ملی و بین‌المللی چهره‌های قرآنی آن شاهد این مدعاست.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با اشاره به اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی درباره مأموریت‌های قرآنی این سازمان گفت: توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی، ساماندهی مشارکت‌های مردمی و نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم، سه مأموریت اصلی سازمان دارالقرآن‌الکریم به عنوان نهاد قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی است که امیدواریم مسئولان با اختصاص امکانات مناسب به توسعه این اقدامات در کشور کمک کنند.

این برنامه با تجلیل از خانواده قاری مهاجر الی‌الله حاج محسن حسنی کارگر ادامه یافت و مادر این چهره قرآنی کشورمان مورد تکریم قرار گرفت و پس از آن نیز از 10 نفر از چهره‌های پیشکسوت قرآنی استان خراسان رضوی تجلیل به عمل آمد.

سپس آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد مقدس نیز که سخنران اصلی این مراسم بود در بیانات خود به رویکردهای مختلف موجود نسبت به قرآن کریم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نخستین رویکرد به قرآن کریم رویکرد هنری بوده است، افزود: البته این نوع نگرش به قرآن مورد تأیید خود قرآن کریم نیست، چرا که قرآن کریم کتاب هنر نیست.

وی با اشاره به استفاده پیامبر اکرم از رویکرد اینچنینی به قرآن در راستای هدایت مردم به تعالیم اسلامی، گفت: پیامبر در حالی که اعراب قدرت فهم و تعمق در قرآن را نداشتند با استفاده از شخصیت هنری قرآن کریم آنها را جذب می‌کرد به گونه‌ای که بزرگ‌ترین ادیب آن زمان عربستان نیز با تمام دسیسه‌هایی که برای جلوگیری از مواجهه او با تلاوت قرآن پیامبر صورت گرفت، با شنیدن صوت تلاوت رسول خدا مجذوب آن شد و اسلام آورد.

امام جمعه مشهد قرآن را کتابی دانست که دشمنانش نیز به عظمت آن معترفند و در این زمینه افزود: حتی فردی مثل ابوجهل که سرسخت‌ترین دشمن پیامبر بود شب‌ها مخفیانه و با چهره پوشیده به پشت در خانه پیامبر می‌آمد و به تلاوت قرآن ایشان گوش می‌سپرد و وقتی جاسوسان مشرکان او را در حین انجام این عمل دستگیر کرده و از این عمل او ابراز تعجب کردند، در پاسخ به آنها گفت: من بر دشمنی خود با پیامبر باقی‌ام اما برای لذت بردن از صوت تلاوت قرآن او به اینجا می‌آیم.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه قابلیت هنری قرآن زنگار از دل می‌رباید و انسان را متوجه خدا می‌کند؛ خطاب به قاریان قرآن کریم گفت: شما که با جلوه‌گری هنری قرآن سعی در جذب افراد دارید قدر خود را بدانید چرا که گاهی یک آیه قرآن انقلابی به پا می‌کند که ده‌ها سخنرانی علمی نیز توان آن را ندارد.

وی رویکرد علمی به قرآن را دومین نوع نگرش به قرآن دانست و با اشاره به اینکه قرآن از بسیاری از اسرار علمی و طبیعی پرده برداشته است، افزود: درعین حال قرآن کریم یک معجزه علمی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری رویکرد صحیح به قرآن کریم را رویکرد هدایتی نسبت به آن دانست و با اشاره به اینکه قرآن انسان را به استوارترین راه‌ها هدایت می‌کند، گفت: قرآن هم مسیر را نشان می‌دهد و هم سرنوشت و آینده آن راه را بشارت می‌دهد.

وی عبور نکردن سریع از آیات قرآن را در هنگام تلاوت، لازمه رویکرد هدایتی نسبت به آن دانست و افزود: هنگامی که انسان خودش در تلاوت قرآن متوجه نکته‌ای می‌شود میزان تأثرش بسیار بیشتر از زمانی است که این نکات را از زبان دیگران بشنود.

آیت‌الله علم‌الهدی تدبر در قرآن کریم را مهم و متفاوت از تفسیر قرآن دانست و گفت: تفسیر به معنای پرده برداری از قرآن است که از توان انسان‌های معمولی خارج است چرا که لازمه آن تسلط فکری بر خداوند به عنوان صاحب سخن است، به همین دلیل تفسیر قرآن فقط در توان خود خداوند و معصومان است.

وی معنای تدبر را پس‌نگری و استظهار از قرآن دانست و گفت: اصولیان بر خلاف اخباریان ظاهر قرآن را حجت می‌دانند؛ به همین سبب هر کس برای برداشت‌های خود از قرآن مؤیدی از احادیث پیدا کرد برداشت او قطعی است.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه قرآن خطوط حرکت انسان را در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی مشخص می‌کند و نباید اجازه داد سایر تفکرات و نگرش‌ها از آن سبقت بگیرند، افزود: توجه نخبگان سیاسی به تجربه‌های دیگران و نگرش‌های غربی در حالی که قرآن مسیر صحیح را به ما نشان داده است جفای به قرآن و بزرگ‌ترین مقابله با آن است.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان نیز به اهمیت تکریم از قهرمانان قرآنی تأکید کرد و گفت: هرچند که افتخار آفرینی در هر زمینه‌ای برای جامعه اسلامی مهم و ارج نهادن بر آن نیز لازم است اما در این زمینه نیز نباید افراد دیگر را بر قهرمانان قرآنی مقدم دانست.

در ادامه مراسم اختتامیه مسابقات تلاوت و تسنیم جوایز نفرات برتر این مسابقات به آنها اهدا شد.

رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز آخرین سخنران این مراسم بود که از فعالیت قاریان، حافظان و مفسران قرآن کریم در روزگاری که جوانان در معرض تهاجم فرهنگی قرار دارند تشکر کرد.

وی از عدم محکومیت جنایت صورت گرفته در نیجریه از سوی مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر انتقاد کرد و افزود: این در حالی است که تمام مقامات کشور ما اقدامات تروریستی صورت گرفته در پاریس را محکوم کردند.  




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار