گزارش اختصاصي/

آلودگی صوتی، توپی سرگردان در زمین مسئولان

شاید شنیدن صدای ناهنجار موتور خودروها و موتور سیکلت ها و یا صداهای آژیر اورژانس و آتش نشانی و صدای دزدگیر ماشین ها و صداهای فریاد فروشندگان آهن آلات یا نمکی محلمون عادت روزمره زندگیمان شده بی آنکه کسی به فکر سلامت روان شهروندان پایتخت نشین باشه.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ طبق گفته کارشناسان زیست محیطی استاندارد تراز صوتی در روز 55 دسیبل و شب 45 دسیبل است واین در حای است که در پایتخت ما این میزان در روز 85 دسیبل و در شب 75 دسیبل ثبت شده است و هم اکنون در تهران 10 منطقه شهرداری از لحظه آلودگی صوتی در شرایط نامناسب شب قرار دا رند.
*رفع آلودگی صوتی عزم ملی را می طلبد
نوروزی مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست با بیان اینکه آلودگی صوتی در پایتخت شرایط مطلوبی ندارد، گفت: اگر قرار باشد شهرداری تهران به خاطر داشتن شرکت کنترل کیفیت هوا که یک شرکت تخصصی است همه وظایف را بر عهده بگیرد به جایی نمی رسیم.
وی افزود: ما نمی توانیم بگویم که این بخش ها ربطی ندارد زیرا رفع این معضل عزم ملی را می طلبد.
نوروزی در ادامه اظهار داشت: با توجه به تراز اندازه گیری شده وضعیت آلودگی صوتی شرایط مناسبی را ندارد و اگر قرار باشد مثل آلودگی هوا اطلاع رسانی شود، بیش از 90 درصد ایام آلودگی صوتی خارج از رنج استاندارد است.
*81 دسیبل آلودگی توسط خودروها
مشاور معاون شهردار تهران یاد‌آور شد: خودروها به تنهایی تا 81 دسیبل آلودگی تولید می کنند و همچنین 49 درصد آلودگی شهر تهران توسط موتورهای سیکلت نیز تولید می شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه هیچ آئین نامه وحتی مصوبه و استانداردی در کشور برای سنجش آلودگی خودروها و موتور سیکلت های درحال تردد نداریم.
* محیط زیست باید کارگروه آلودگی صوتی تدوین کند

نوروزی با بیان اینکه توصیه ما به مسئولان محیط زیست این هست که هرچه سریعتر استانداردی برای خودروها ی درحال تردد و تدوین کنند، عنوان کرد: استاندارد خودروهای نو موجود است اما برای خودروهای درحال تردد و موتور سیکلت ها هیچ آئین نامه ای موجود نیست به همین علت ما در معاینه فنی هم نمی توانیم وضعیت آلودگی صوتی آنها را متوجه شویم.
وی در ادامه افزود: شهرداری منطقه می تواند با ساخت دیوارهای جاذب صوتی وایجاد فضای سبز و با نظارت درساخت و سازها و پنجره های دو جداره از این معضل جلو گیری کند در غیر این صورت کار دیگری از عهده اش بر نمی آید.
نوروزی خاطر نشان کرد: محیط زیست باید به عنوان دستگاه حکومتی وارد مذاکره شود و یک برنامه جامع برای آلودگی صوتی تنظیم کند تا سهم دیگر دستگاه های دخیل در این موضوع مثل شهرداری نیز مشخص شود.
*در اکثر مناطق پایتخت آلودگی بیش از حد استاندارد استرشیدی مدیر کل شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران گفت: با توجه به آمار ایستگاه های سنجش آلودگی صوتی، این معضل در تمام ایستگاه هایی که در سطح شهر تهران نصب کردیم آلودگی صوتی بالاتر از حد استاندارد در بازده زمانی شب و روز را به خود اختصاص می دهد.
وی با بیان اینکه وظیف بهداشت و سلامت جامعه به عهده وزارت بهداشت و وظیفه مدیریت و قانون گذاری و تدوین نظارت و مدیریت انواع آلاینده ها به عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده، اظهار داشت: ما به دلیل خلئی که دیده می شد دستگاه های سنجش آلودگی صدا را نصب کردیم و چند سالی است که اطلاعات کامل روز این آلودگی داریم و بنابراین اطلاعات طی چند سالي است که روند افزایشی برای آلودگی صدا در شهر تهران را د اشتیم.
* افزایش ایستگاه های بخش آلودگی صدا
رشیدی از افزایش ایستگاه های سنجش آلودگی صدا خبر داد و یادآور شد: تا پایان امسال 39 ایستگاه سنجش آلودگی صدا به 45 ایستگاه می رسد که شاید تاکنون چنین چیزی در کشور بی نظیر باشد.
وی با اشاره به اقدامات راهبردی در راستای کاهش آلودگی های صوتی افزود: در حال حاضر بحث تدوین نقشه های تراز صدا را در دست داریم که طبق‌آن مناطق بحرانی مشخص می شوند که بخش اعظم آن تاکنون صورت گرفته است.
وی تدوین دیوارهای صوتی را از گام های مثبت رفع این معضل خواند و گفت: مطالعه و تدوین دیواره های صوتی و ملاحظات مربوط به آن صورت گرفته و چند نمونه نیز تاکنون نصب شده است.
در شرایطی که بنابر آنچه در شرح وظایف واهداف سازمان حفاظت محیط زیست آمده تلاش برای رفع آلودگی صوتی از وظایف این سازمان محسوب می شود .

*نقش سازمان محیط زیست برای رفع آلودگی صوتی نظارتی است
اشرفی پور با بیان اینکه اجرای برنامه های رفع آلودگی صوتی بر عهده مدیریت شهری است، عنوان کرد: بر اساس آیین نامه مصوب این سازمان در سال 75 نقش تعیین حدود استاندارد و نقش نظارتی را دارد.
وی افزود: بحث دیوارهای صوتی یا هر نوع تمهیدات مهندسی زیست محیطی در ارتباط با کاهش آلودگی صوتی باید همزمان با طراحی و پروژه برنامه های توسعه ای مورد توجه قرار گیرد.
در حالی که آلودگی صوتی هر روز سلامت روح و روان شهروندان را تهدید می کند ، انتظار می رود مسئولین بجای پاسکاری توپ تقصیر در زمین یکدیگر، اقدامی اساسی را برای آلودگی صوتی در تهران انجام دهند./چ
گزارش از ندا فاضلی
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار