اصفهان؛

اقتصاد مقاومتی جز از مسیر پژوهش میسر نمی شود

شهردار کاشان گفت: کلام مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی غیر از پژوهش میسر نمی شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفها؛، سید محمد ناظم رضوی امشب در  همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه کاشان، به مناسبت هفته پژوهش(23 تا 27 آذرماه) و تجلیل از اساتید و دانشجویان برتر صاحب رتبه در حوزه آموزش و پژوهش این دانشگاه با تبریک سالروز آغاز امامت حضرت حجت، مهدی صاحب الزمان(عج) گفت:کاشان با پیشینه غنی هفت هزار ساله در علم، فرهنگ، هنر و تمدن، داشته‌ها و سرمایه‌های آن در گذشته و حال حاضر به ویژه این مرکز دانشگاهی و اساتید نخبه و برجسته آن می تواند در حوزه آموزش و پژوهش فرصت‌های مترقی و روزهای بهتری را درراستای پیشرفت، توسعه و تعالی منطقه رقم بزند.

وی، با تاکید بر اینکه اهمیت، نقش و کارآمدی پژوهش و استمرار تلاش اساتید و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف بر هیچ‌کس پوشیده نیست گفت:در حوزه مدیریت و مسائل شهری نیاز است که از حوزه‌های فرادستی و دستگاه‌های ملی باب پژوهش بیش از آنچه که هست در دستگا‌ه‌های اداری باز و نقش آن تاکید شود.

*ضرورت اجرای پژوهش های صدر در صد کاربردی/ پژوهش‌های علمی در تصمیمات شهری کم‌رنگ است

به‌گفته‌وی،کاشان از مدت‌ها قبل نیازمند بحث آموزش و پژوهش به‌ویژه پژوهش های صدر در صد کاربردی داشته است که در این زمینه حرکت‌هایی آغاز شده است.

شهردار کاشان با اشاره به اینکه نقش و جایگاه تصمیمات مبتنی بر پژوهش‌های علمی در تصمیمات شهری کم‌رنگ است گفت: خیلی وقت‌ها، بسیاری از فرصت‌ها و هزینه‌ها چه بسا با یک تصمیم مبتنی بر خرد جمعی و پژوهش نتایج بهتری را دارد که منتهی به صرفه‌جویی اقتصادی نیز می‌شود.

ناظم‌رضوی با تاکید بر توصیه موکد مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی که از طریق پژوهش امکان‌پذیر است گفت:نسخه واحدی که در حوزه شهرداری‌ها برای همه جوامع و حوزه‌های مدیریتی و اداره شهرها به صورت واحد و متمرکز تدوین شده نمی تواند برای همه آنها به صورت یکسان مصداق داشته باشد و همه تصمیمات مبتنی بر یک قانون و وحدت رویه در اتفاقات شهری و جامعه‌های آزمونی مشخص اجرایی شود چون ممکن است آن در بعضی شهرها مصداق نداشته باشد.

وی،اصلاح بعضی قوانین، برخی بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فصلی  را در حوزه شهرداری‌ها جدی‌تر دانست و گفت: یکی از چالش‌ها که با مشکلات و موانع مالی روبرو شده است عدم تباین و تفاوت در قانونی که برای کلان‌ شهرها و شهرهای کوچک یکسان تدوین و تصویب شده تا اجرا شود.

*لزوم پژوهش در تغییرات و اصلاحات مولفه‌های شهری

به گفته‌ وی،شهرها زنده هستند و زایش مسائل جدید را می طلبند بنابراین مهمترین مساله در کمک به این امر و تغییرات اعمال پژوهش، بررسی و تحقیقات توسط مدیران شهری است.

ناظم‌رضوی افزود: با توجه به اینکه لایحه خدمات جامع مدیریت شهری در اصلاح بسیاری از امور و و توسعه وظایف شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی، ورزش و حوزهای درمان در مدیریت شهری پس از انتخابات از سوی دولت به مجلس ارائه می شود ضروری است تا شهرداری‌ها در شناخت خود نسبت به مسائل در اداره شهر وقوف بیشتری از طریق پژوهش داشته باشند.

عضو مجمع جهانی شهرهای اسلامی با تاکید بر اینکه مولفه‌های شهری متکی به پژوهش و بررسی مدیران نگاشته و اجرا شود گفت:شهرداری کاشان اتفاقات پژوهشی خوبی را با دانشگاه کاشان رقم زده و گام‌های موثری در استفاده از این ظرفیت متقابل برداشته شده است.

*میزبانی کاشان در برگزاری اجلاس جهانی خانه بر پایه پژوهش

وی،در ادامه اظهارداشت: میزبانی دائمی دبیرخانه "خانه" در کاشان در سطح شهرهای اسلامی یکی از اتفاقات خوب، بزرگ و موثری است که به زودی در این شهر رقم خواهد خورد و بر پایه پژوهش و استفاده از این حوزه از طریق دانشگاه و مطالعه با همکاری سازمان ملل انتخاب شد.

ناظم‌رضوی، با اشاره به انتخاب تبریز در دبیرخانه حوزه اطلس‌ها و کاشان کهن شهر ایران باستان به عنوان دبیرخانه "خانه" گفت: انتخاب کاشان و کسب این افتخار برای آن با توجه به پژوهش‌های انجام شده در ظرفیت معماری، ساخت سکونت‌گاه‌ها، بهره‌گیری و بهره‌مندی از اقلیم، بافت و مصالح بومی آن از طریق مطالعه و تحقیق حوزه بین الملل در شهر کاشان و پیگیری شهرداری انجام شد.

به گفته وی، این دبیرخانه چند محور و کارکرد اساسی دارد که در آستانه شروع به کار پژوهش آن است و دانشگاه کاشان نیز می تواند در آن نقش محوری و جایگاه موثری ایفا کند.
رییس دبیرخانه "خانه" مجمع جهانی شهرهای اسلامی، تهیه و  تدوین منشور حقوق سکونت در اسلام، تهیه دائرة المعارف خانه در اسلام و برگزاری نخستین اجلاس جهانی خانه با حضور شهرداران شهرهای اسلامی را سه محور و کارکرد اساسی دبیرخانه  "خانه" در کاشان برشمرد و گفت: این محورها می تواند با همکاری ظرفیت پژوهشی اساتید دانشگاه کاشان به نحو احسن انجام شود.

ناظم‌‌رضوی، ریاست اجلاس جهانی خانه را وزیر راه و شهرسازی و مشارکت شرکت مادر تخصصی عمران و احیا و دبیرخانه همایش با محوریت شهرداری کاشان در برگزاری این اجلاس در سال 2016 را تصریح کرد و گفت: همه این ظرفیت‌ها فرصت خوبی برای دانشگاه کاشان و دانشکده‌های آن است تا نقش کلیدی خود را در حوزه پژوهش و حوزه معرفی و شناسایی توانمندیهای این دانشگاه در سطح ملی و بین المللی داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: شهرداری و دانشگاه کاشان با همکاری و تعامل در امر پژوهش از طریق داشته‌های غنی و ظرفیت های آن می توانند قدم‌های موثری در تحقق آرمان شهر اسلامی بردارند تا نقش کلیدی‌تری،مهم‌تر و تاثیرگذارتر کاشان در عرصه های ملی متجلی و متبلور شود.

لازم به ذکر است: همایش تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه کاشان اعم از اساتید و دانشجویان در سالن اجتماعات فیض این دانشگاه و تجلیل از آنها با اهدای هدایای دانشگاه و شهرداری کاشان به ویژه تقدیر از پروفسور مسعود صلواتی نیاسر، استاد پژوهشگر و دانشمند بین المللی در سه رشته نانو، فناوری و شیمی، سید علرضا اشرفی، استاد ریاضی و کامپیوتر و دانشمند بین المللی در رشته ریاضی، عباس اکبری، استاد دانشکده هنر و معماری و نخستین هنرمند ایرانی عضو آکادمی بین المللی سرامیک و عباس سعادتمندی، دانشیار دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر و دانشمند بین المللی در رشته ریاضی به عنوان افتخارات و سرمایه های علمی و پژوهشی دانشگاه کاشان برگزار شد.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: کاشان ، شهردار ، هسته ای ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.