آسیب‌های اجتماعی دغدغه این روزهای وزارت بهداشت

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: اگر ما دغدغه طلاق‌، خشونت، کودک‌آزاری و همسر آزاری را داریم به این دلیل است که این عوامل سلامت فردی و اجتماعی جامعه را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری معاون وزارت بهداشتی وزارت بهداشت امروز در ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی گفت: وضعیت کنونی جامعه باعث شده ما سرمایه‌های اجتماعی جامعه را از دست بدهیم. خانواده نتیجه عقل، احساس و عاطفه است دو نفر تصمیم گرفته اند این پیوند را تحت عنوان خانواده ایجاد کنند  حال اگر این پیوند بر محور تفکر ، تدبر، تعقل، گذشت و همدلی، صداقت و امانت‌داری‌، وفای به عهد‌، تامین نیازهای جسمی و تامین نیازهای جنسی باشد و حقوق طرفین رعایت شود مطمئنا خانواده پایدار خواهند ماند و خانواده مستحکم و پویا خواهیم داشت‌. 

وی گفت: وزارت بهداشت تلاش می‌کند که بعد عقلانی تشکیل خانواده را تقویت کند و در صدد است که از متخصصین کمک بگیرد که بعد تفکر و تعقل را در آغاز تشکیل خانواده تقویت کند تا یک خانواده مستحکم و پویا و در نهایت یک جامعه پویا داشته باشیم. 

سیاری در پاسخ به این مسئله که چرا وزارت بهداشت دغدغه آسیب‌های اجتماعی را دارد، گفت: سلامت به معنای برخورداری از سلامت جسمی روانی و معنوی است و به معنای سلامت جسمی به تنهایی نیست اگر ما دغدغه طلاق ، خشونت، کودک‌آزاری ، همسر آزاری را داریم به این دلیل است که این عوامل سلامت فردی و اجتماعی جامعه را تهدید می‌کند اگر می‌گوییم از هر 5 ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود و ازدواج کاهش پیدا کرده این جزو دغدغه‌های وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت نیز هست. 

سیاری با انتقاد از وضعیت کنونی گفت: چرا خانواده‌ها ناپایدار شدند؟ چرا سلامت و تشکیل خانواده در ایران به خطر افتاده این همایش ها باید به بعد علمی این مسائل بپردازند باید راه‌حل علمی بدهیم نه آمار تا بتوانیم در سالهای بعد خروجی‌های مثبتی را داشته باشیم. 

سیاری گفت: پیشنهاد می‌کنم همایش‌های بعدی موضوع محور باشد بدین صورت که یک موضوع را سفارش بدهیم تا بتوانیم برای آن به یک راه‌حل اجرایی و علمی دست پیدا کنیم. 

سیاری بیان کرد: وزارت بهداشت گروهی از متخصصین را در 13 دانشگاه گسترش داده تا بتوانند جوانان را در این راستا توانمند سازند و بتوانیم زندگی جوانان را در برابر آسیبها واکسینه کنیم تفکر و تدبر در سه حوزه وجود دارد آموزش و پرورش ، آموزش عالی، و حوزه که متاسفانه بحث تفکر و تدبر در حوزه‌های یاد شده بسیار کم پرداخته شده به خاطر همین است که مشکلات ما حل نمی‌شود باید این حوزه‌ها در خصوص مسائل اجتماعی و در بعد خانواده و سلامت جنسی آن به راه حل منطقی دست پیدا کند. 

وی ادامه داد: ما باید از عقل و دانش برای حل مشکلات بشر که اتفاقا به دست خودش هم ایجاد کرده است استفاده کنیم. معجزه تنها بخشی از مشکلات را حل می‌کند نه همه آن را؛ باید چراغ عقل جامعه را روشن کرد. ما می‌توانیم با خردی جمعی و همکاری و همیاری یکدیگر سرمایه‌های اجتماعی  که شامل سه رکن صداقت و راستگویی، امانت‌داری و وفای به عهد است را زنده کنیم. تا بتوانیم جامعه مستحکم داشته باشیم. 

سیاری در پایان گفت: وزارت بهداشت با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف تلاش می‌کند تا سلامت جنسی را به زوجین آموزش دهد و این برنامه به صورت کشوری و استانی در دسترس همه مردم قرار گرفته و خواهد گرفت.

ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی با 4 محور گستره پزشکی، فقه و حقوق، روانشناسی و روانپزشکی‌، علوم تربیتی و فرهنگی، از 2 الی 4 دی ماه در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار