شهرکرد؛

چهارمحال و بختیاری پذیرای گردشگران زمستانی

استان چهارمحال و بختیاری با چندین جاذبه طبیعی، پیست اسکی پذیرای گردشگران زمستانی است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ به نقل از دفتر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری؛ معاون گردشگری و سرمایه گذاری این اداره کل، با اشاره به تاریخچه گردشگری زمستانی در دنیا گفت: حدود 150 سال پیش مدیر هتلی در ناحیه سنت موریس کشور سوئیس از میهمانان انگلیسی خود در تابستان دعوت کرد تا برای دیدن مناظر برفی مجدداً در فصل زمستان به آنجا بیایند. او به میهمانان خود قول داد که اگر از دیدن جاذبه‌های زمستانی آلپ رضایت نداشتند همه هزینه‌های سفر را پرداخت کند. البته میهمانان در سفر دوباره خود آنقدر سرگرم تفریحات و طبیعت زمستانی شدند که تا اول فصل بهار در این منطقه اقامت کردند گفت و اظهار داشت: این اتفاق ساده موجب روند جدیدگردشگری زمستانی در سوئیس شد تا آنکه در سال 1970 گردشگری زمستانی برخی مناطق بر گردشگری تابستان پیشی گرفت.

حیدر صادقی افزود: امروزه گردشگری زمستانی ناحیه سنت موریس با جمعیت متوسط سالانه 5600 نفر، آنقدر رونق یافته که علاوه بر احداث انواع تاسیسات اقامتی، پذیرایی و تفریحی توسط سرمایه‌گذاران، سالانه حدود یازده هزار شغل فصلی در منطقه ایجاد نموده است.

وی با بیان اینکه وضعیت گردشگری زمستانی در ایران با وجود قرار گرفتن ایران در منطقه گرم و خشک، مناطق کوهستانی و سردسیر کشور از جاذبه‌های منحصر به فردی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است گفت: براساس شاخص‌های اقلیمی مربوط به ساخت پیست‌های اسکی، در سراسر زاگرس و بخش‌های زیادی از البرز امکان ایجاد پیست‌های اسکی و فضای ورزش های زمستانی وجود دارد.

صادقی افزود: در این میان مناطق زاگرس مرکزی استانهای چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویر احمد با توجه به برخورداری از ارتفاع بیش از 2 هزار متر که فصل ماندگاری برف در برخی از مناطق آنها تا بیش از 8 ماه طول می‌کشد مطلوب‌ترین زمینه را برای گسترش ورزش‌های زمستانی فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه غنای محیط طبیعی، چشم اندازهای زیبای جغرافیایی و نیز جاذبه‌های مردم شناسی منطقه موجب می‌شود که حتی بتوان این نقطه را از نظر توانمندی‌های بالقوه یکی از ایده‌آل‌ترین مناطق طبیعی جهان برای گسترش بازی‌ها و ورزشهای زمستانی به شمار آورد افزود: طبق برآوردها نواحی کوهستانی، دامنه‌های برفی و پیست‌های اسکی کشور سالانه میزبان حدود 15 میلیون گردشگر است.

در این میان استان‌های تهران، چهارمحال و بختیاری، همدان و اردبیل در زمینه گردشگری زمستانی از قابلیت‌های برجسته‌تری برخوردارند.

به عقیده کارشناسان برنامه‌ریزی، توسعه، زیرساخت‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری زمستانی می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و افزایش درآمدها سهم به سزایی داشته باشد.

گفتنی است در صورت گسترش پیست‌های اسکی و امکانات اقامتی در این منطقه قطعاً مجموعه سیاحتی آن پایین‌ترین ورزشگاه زمستانی جهان در عرض جغرافیایی کره زمین خواهد بود که این امر گذشته از شهرت، امکان برنامه‌ریزی مؤثر برای جذب طبیعت‌گرد از کشورهای خلیج فارس را فراهم خواهد کرد. این مجموعه‌ها می‌توانند میزبان اسکی کوهستان، هلی اسکی، اسکی وحشی، اسنوبرد وحشی، برف نوردی، موتور سواری وسورتمه رانی و جشنواره تندیس‌های برفی  و توریسم سلامت باشد.

در حال حاضر در ایران فقط 26 پیست اسکی وجود دارد. وجود این تعداد پیست اسکی در ایران در مقایسه با کشورهای اسکی خیز دنیا مثل اتریش با بیش از پانصد پیست اسکی و ایتالیا با بیش از سیصد پیست اسکی قطعا رقم قابل توجهی نیست، اما در قیاس با شرایط آب و هوایی ایران که نسبتا گرم و خشک است و البته تعداد اسکی‌بازان فعال در کشور، به نظر کافی می‌آید.

در این میان آنچه ناکافی است استانداردهای موجود در پیست‌های کشور و امکاناتی است که در اختیار علاقه مندان به این رشته قرار می‌گیرد. همین استانداردهای پایین باعث شده از میان 26 پیست اسکی در ایران فقط شش پیست مورد تائید فدراسیون جهانی اسکی قرار گرفته و اصطلاحا بین‌المللی نامیده شود.

از جمله پیست‌های فعال کشور می توان به پیست‌های اسکی آبعلی، کلوپ نور، فیروزکوه و خور (تهران)، پیست اسکی چلگرد (چهارمحال و بختیاری)، خوشاکوه (ارومیه)، پیام (آذربایجان شرقی)، آلوارس (اردبیل)، شکرک (فارس)، نسار (بیجار)، کاکان (کهکیلویه و بویراحمد)، تاریک دره (همدان)، شهمیرزاد (سمنان)، فریدونشهر (اصفهان)، پاپایی (زنجان)، شازند (اراک)، کامان (قزوین) و شاندیز (خراسان رضوی) اشاره کرد که با وجود داشتن بازدید‌کننده‌های بسیار، در شرایط متوسطی هستند و برخی فقط یک بالابر دارند. پیست بین‌المللی اسکی دیزین، شمشک، توچال، پولادکف( سپیدان)، دربندسر، سهند که از میان آنها 3 مجموعه دارای امکانات اقامتی، 5 مجموعه فقط دارای رستوران و بقیه از امکانات محروم هستند. از این بین پیست‌های آبعلی، شمشک و دیزین در استان تهران قابلیت پذیرایی از گردشگران خارجی را دارد.

این یک واقعیت است که از پتانسیل پیست‌های اسکی می‌توان به عنوان محلی برای جذب گردشگر و علاقه‌مندان استفاده کرد، اما افسوس که از این ظرفیت هم مثل بسیاری از دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، بسادگی گذر کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: جاذبه های گردشگری زمستانی این استان با توجه به قرار گرفتن در زاگرس مرکزی و دارا بودن جاذبه های طبیعی، ارتفاعات برف گیر و طبیعت بکر و خارق العاده، اقامتگاه های بوم گردی و جشنواره های زمستانی، پیستهای اسکی (چلگرد ،بارده ، شیخ شبان) و قابلیت ورزشهای زمستانی به عنوان یکی از قطب های گردشگری زمستانی مرکز و جنوب کشور و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مطرح است.

بهمن عسگری با بیان اینکه سرزمین چهار محال و بختیاری ملقب به بام ایران از جاذبه های بی نظیر طبیعی برخوردار است افزود: از جمله این جاذبه ها می توان به رشته کوه های زاگرس با قلل بلند زردکوه به ارتفاع 4221 متر از سطح دریا با قابلیت های گردشگری فراوان از جمله صخره نوردی، کوه نوردی، یخچال های دائمی، رودخانه های پر آب و امکان رفتینگ، مناطق حفاظت شده مانند زیست کره تنگ صیاد و سبز کوه، آبشارها و تالابهای دیدنی از جمله تالاب بین المللی چغاخور و مناظر چشم نواز کوهستانی در فصل زمستان اشاره کرد.

در ادامه برخی از جاذبه های زمستانی چهارمحال و بختیاری به اختصار معرفی می شود:

پیست اسکی چلگرد

یکی از جاذبه های طبیعی و ورزشی استان چهارمحال و بختیاری در فصل زمستان پیست اسکی چلگرد است. این پیست در شهر چلگرد (شهرستان کوهرنگ) و در فاصله 88 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری (شهر شهرکرد) در دامنه کوه کارکنان با شیب مناسب و طول 800 متر از معروفترین پیست های اسکی رشته کوه های زاگرس به شمار می رود که در سال 1354 ساخته شده است. برف فراوان، یخچالهای طبیعی و شیب تندی که با استاندارهای پیست های بین المللی انطباق دارد از محاسن این پیست برای برگزاری مسابقات ورزشی زمستانی خبر می دهد.

این پیست دارای 2 دستگاه بالا بر ویژه آقایان و خانمها با طول مسیری برابر با 800 و 700 متر و یک دستگاه بالابر آموزشی با طول 200 متر می باشد.

نزدیکی به جاذبه های طبیعی وگردشگاه هایی چون چشمه دیمه،آبشار شیخ علیخان و آبشار های تونل کوهرنگ، دسترسی به جاده آسفالته و نزدیکی به محل های اقامتی، پارکینگ و امکانات رفاهی در شهر چلگرد از جمله برتری های این پیست به شمار می رود.

پیست اسکی بارده

این پیست در نزدیکی روستای بارده (شهرستان بن) حدود 43 کیلومتری غرب مرکز استان (شهرکرد) ودر دامنه های شمالی کوه نسار تنگ در نزدیکی بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (ع) واقع شده است. ارتفاع این کوه از سطح دریا 2700متر و مساحت این پیست در فاز اول حدود 80 هکتار ودر فازهای بعدی امکان گسترش آن به 400 هکتار وجود دارد، دسترسی آسان و نزدیکی به     مر کز استان (شهرکرد) از ویژگی های این پیست به شمارمی رود.

پیست اسکی شیخ شبان

این پیست در روستای شیخ شبان ودر فاصله 39 کیلومتری مرکز استان (شهرکرد) واقع شده است. میزان بارندگی در این منطقه به طور متوسط سالانه 550 میلی متر است. بالابر این پیست از نوع تله اسکی (بشقابی) و طول خط بالا بر 470 متر است و ارتفاع نقطه شروع بالا بر 2500 متر از سطح دریا است. از لحاظ توپوگرافی منطقه، به دو قسمت تقسیم می شود: حدود 150متر ابتدای آن دارای شیب ملایم وادامه مسیر بالا بر به سمت ارتفاع از شیب 30 الی 40 درجه برخوردار است. این پیست در فاصله 2 کیلومتری روستای شیخ شبان و همجوار با مرقد امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) قرار گرفته است. این بقعه از اماکن زیارتی و تفریحی مهم استان به شمار می رود و امکانات اقامتی آن شرایط مناسبی را برای ورزشکاران فراهم می کند تا در صورت تمایل به اتفاق خانواده هم از ورزش مفرح اسکی و هم از تفریح و زیارت خانوادگی برخوردار شوند.

وی، از جمله چشم‌اندازهاي زمستانی دیگر را از قبیل  تالاب بين المللي چغاخور در منطقه چغاخور شهرستان بروجن و در كنار جاده خوزستان برشمرد و گفت: اين تالاب با حدود 1500 هكتار وسعت يكي از زيباترين و بزرگترين تالابهاي استان و كشور است.

عسگری با بیان اینکه در حال حاضر در بهترين شرايط و موقعيت بارندگي، عمق آب این تالاب به 6 متر در نواحی شمالی مي رسد اضافه کرد: رشته كوه زيباي كلار با ارتفاع 3830 متر از سطح دريا از سمت جنوب غربي مشرف بر آن است و تالاب را مرغزاري وسيع در برگرفته كه مساحت آن حدود 700 هكتار برآورد شده است و اين مرغزار در ماههاي ارديبهشت تا مهر كه سطح آب تالاب رو به كاهش مي گذارد از اين هم وسيع تر مي شود.

وی گفت: اين ناحيه، آب و هوايي مرطوب با تابستان هاي معتدل و زمستانهاي سرد دارد و از نقاط ييلاقي ایل بختیاری و خوانین و ایلخانی بختیاری بوده است که همه ساله هزاران نفر از اهالي داخل و خارج استان براي سياحت و اقامت هاي كوتاه مدت به اين ناحيه و مركز سياحتي زيارتي امامزاده حمزه علي (ع) سفر كرده و از امكانات طبيعي آن برخوردار مي شوند.

از پاييز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومي و مهاجر در اين تالاب به سر برده و تخم گذاري مي كنند، ‌اما در سالهاي اخير اقدامات تعرض آميز متعددي زندگي تالاب را تهديد مي كند. يكي از مهمترين اين نوع اقدمات تخليه زودرس و بيش از حد آب تالاب براي مقاصد زراعي در اراضي پايين دست است و اين تعرض ها نظام اكولوژيك تالاب را تا حدودي مختل كرده و موجب شده است كه هر ساله بخشي از تخم و جوجه پرندگان مهاجر مجال رشد و تكامل را پيدا نکنند. از انواع پرندگان دائمي يا مهاجري كه در تالاب چغاخور شناسايي شده اند مي توان به انواع مرغابي، غاز و اردك، آنقوت، چنگر، انواع حواصيل، ‌لك لك سفيد،‌ خروس كولي و فلامينگو اشاره كرد.

در تالاب چغاخور غير از پرندگان ياد شده انواعي از آبزيان نيز زيست مي كنند كه ماهي كپور و كولي از مهمترين آنها محسوب  مي شوند. همچنين زیستگاه نوعی ماهي از خانواده گامبوز «ماهي گورخري» است.

 راه دسترسي آسفالته، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي به واحدهاي اقامتي و پذيرايي و پاركينگ، ازجمله انواع امكانات و تسهيلات موجود در اين تالاب است.

غار یخی چما

شگفت انگیز ترین ودر عین حال دیدنی ترین پدیده طبیعی که طی در سال هاي اخیر توسط عشایر کوچنده منطقه کشف شد غار یخی است. این غار در فاصله 25 کیلومتری شهر چلگرد (شهرستان کوهرنگ) و در دامنه ارتفاعات مشرف به روستای چما واقع شده است.

طول غار حدود 200 متر و قطر دهانه آن حدود 15متر است. ارتفاعات بالایی غار بوسیله انباشتی از برف و یخ به ضخامت 15 - 20 متر پوشیده شده و به نظر می رسد که در فصول گرم سال قشر ضخیم برف و یخ به مرور زمان آب شده و از شکافهای دامنه ارتفاعات بالایی غار وارد غار شده و بر اثر برودت بیش از حد آبهای نفوذی از سقف غار در طول 12 ماه سال پوششی از یخ را در سقف غار ایجاد کرده است. البته بر اثر خشکسالی های چند سال اخیر وکمی بارش از ضخامت یخهای غار کاسته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، بسته های این اداره کل به منظور بازاریابی و تبلیغات و معرفی برخی از قابلیتها و جاذبه های گردشگری زمستانی در استان را متناسب با ظرفیت ها و امکانات موجود و ترغیب گردشگران زمستان گرد و رونق بخشی از صنعت گردشگری استان که در فصل زمستان به علت سرمای شدید با رکود و فصلی شدن مشاغل در این صنعت مواجه می گردد، دانست و گفت: ضمن هماهنگی های لازم با ارئه کنندگان خدمات گردشگری از جمله اماکن اقامتی، مراکز خرید سوغات محلی و صنایع دستی، اماکن تاریخی و موزه ها نسبت به ارائه بسته گردشگری زمستانی اقدام شده است.

به گفته عسگری؛ طبق توافق به عمل آمده با برخی از مراکز گردشگری، شرکتها و اماکن اقامتی تحت نظارت در 3 ماهه فصل زمستان جاری تورهای گروهی بالای 25 نفر که با معرفی کتبی یا هماهنگی تلفنی به مکان ها و مراکز زیر مراجعه کنند از تخفیف ذکر شده برخوردار می شوند:

1- بازدید رایگان از کلیه موزه های استان شامل موزه باستان شناسی شهرکرد، موزه های قلعه چالشتر، موزه قلعه دزک و موزه قلعه جونقان.

2- بازدید رایگان از جاذبه های گردشگری پل زمانخان و کانون گردشگری دیمه، پیرغار و گرداب بن.

3- تخفیف 50 درصدی در باشگاه های رفتنیگ (قایق رانی در آب های خروشان زاینده رود)

4- تخفیف 50 درصدی مراکز اقامتی اعم از هتل ها، مهمانسراها و خانه های مسافر استان.

5- تخفیف 20 درصدی در فروشگاه های عرضه کننده صنایع دستی.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.