توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل در منطقه دریای خزر

بیانیه سومین اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای حاشیه دریای خزر با تاکید بر تاثیر توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل در منطقه دریای خزر در توسعه مناسبات تجاری، اهمیت توسعه بنادر دریای خزرو توسعه کشتیرانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متن بیانیه سومین اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای حاشیه دریای خزر به شرح زیر است:

براساس توافقات به عمل آمده در دومین اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای ساحلی دریای خزر (۱۷مرداد ۱۳۹۳برابر ۸ آگوست ۲۰۱۴-آستاراخان)، سومین نشست این رویداد در تاریخ ۲ دی ماه ۱۳۹۴ برابر ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ در جمهوری اسلامی ایران-تهران برگزار گردید.

در جریان این دیدار، وزرا توسعه و گسترش همکاری‌های حمل‌ونقلی در حوزه‌های دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی را مورد بررسی قرار داده و اهمیت استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود به منظور گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی کشورهای منطقه دریای خزر را خاطرنشان نمودند.

وزراء بر ضرورت مدرن‌سازی زیرساخت‌های موجود حمل‌ونقلی کشورهای حاشیه دریای خزر، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی، تقویت و گسترش حمل‌ونقل چندوجهی، میانوجهی و افزایش امکانات ترانزیتی و توان اقتصادی منطقه دریای خزر تاکید نمودند.

وزراء اهمیت توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل در چارچوب کریدورهای بین‌المللی و ترانزیتی را خاطرنشان ساختند. وزراء همچنین لزوم اقدامات هماهنگ در رابطه با توسعه ظرفیت‌های ترانزیتی کشورهای ساحلی دریای خزر با بهره‌گیری از روش حمل‌ونقل چندوجهی را خاطرنشان نمودند.

با عنایت به تاثیر مستقیم توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل در منطقه دریای خزر بر تقویت و توسعه مناسبات تجاری، وزراء بر حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل تاکید نمودند.

وزراء ابراز امیدواری نمودند تسهیل امور مربوط به ویزا، امور اداری، گمرکی در آینده به امر تقویت گفتگوهای همکاری‌های حمل و نقلی بین کشورهای حوزه دریای خزر کمک خواهد کرد.

وزرا ضمن اشاره به اهمیت امنیت و ایمنی حمل‌ونقل در زندگی و سلامت مردم و کاهش تاثیرات مضر حمل و نقل بر محیط زیست، بر استفاده از فناوری‌های پیشرفته و همکاری در اجرای پروژه‌های سیستم‌های واکنش سریع در حمل‌ونقل، جهت پیشگیری و رویارویی با حملات تروریستی، سوانح طبیعی و حوادث ناشی از نقایص فنی تاکید نمودند.

وزرا اهمیت راه‌اندازی و سازماندهی سرویس‌های منظم مسافری با استفاده از انواع وسائط نقلیه را خاطرنشان نمودند.

وزرا بر توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی، بازدیدهای علمی، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی، برگزاری سمینارهای علمی - عملی و تبادل دانشجو در زمینه حمل‌ونقل تاکید نمودند.

وزرا ار طرف ترکمنستانی بابت ارائه متن پیش‌نویس موافقتنامه همکاری در زمینه حمل‌ونقل در دریای خزر قدردانی نموده و عزم خود را مبنی بر نهایی‌سازی و امضای این موافقتنامه ابراز نمودند.

وزرا ضمن تاکید بر اهمیت توسعه بنادر دریای خزر، توسعه کشتیرانی در منطقه و برقراری شرایط خدمات‌رسانی بدون تبعیض نسبت به همه کشتی‌ها را خاطرنشان ساختند.

وزرا اهمیت توسعه همکاری‌ها و مبادله اطلاعات در زمینه تامین ایمنی و امنیت دریانوردی و همچنین لزوم انجام هماهنگی‌های مربوط به فعالیت‌های بخش‌های ذی‌ربط برای برگزاری آموزش‌های مربوط به جستجو و نجات و مبارزه با آلودگی دریا را مورد تاکید قرار دادند.

وزرا از ابتکار فدراسیون روسیه برای برگزاری سمیناری در آن کشور در زمینه امنیت دریانوردی و مبادله اطلاعات در سال ۲۰۱۶ استقبال نمودند.

وزراء از برگزاری منظم جلسات پنج‌جانبه میان مدیران بنادر کشورهای حوزه دریای خزر ابراز خرسندی نموده و بر اجرای توافقات حاصله در این دیدارها در چارچوب صلاحیت مدیران تاکید نمودند.

وزراء با تاکید بر آثار مثبت ارتباطات ریلی برای کشورهای ساحلی دریای خزر که در چارچوب تحقق پروژه‌های مربوط به شرق و غرب انجام می‌گیرد، از اراده مدیران راه‌آهن‌های کشورهای حاشیه دریای خزر برای ایجاد شرایط مطلوب جهت اتصال در مسیر فوق استقبال نمودند.

وزرا نقش مهم زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در توسعه تجارت بین کشورهای حوزه دریای خزر را مورد تاکید قرار داده و خواستار ارتقای کیفیت جاده‌های این حوزه براساس استانداردهای شناخته شده بین‌المللی شدند.

وزراء بر لزوم تسهیل و تسریع تردد ناوگان جاده‌ای از مرزهای جاده‌ای کشورهای حوزه دریای خزر مطابق با کنوانسیون‌های پذیرفته‌شده بین‌المللی تاکید نمودند.

وزرا نقش قابل ملاحظه حمل‌ونقل هوایی را در توسعه مسیر حمل‌ونقلی میان کشورهای ساحلی دریای خزر خاطرنشان ساخته و اهمیت همکاری و تبادل تجریبات در زمینه‌های امنیت هوانوردی، امنیت پروازها، ارائه خدمات به تردد هوایی، فعالیت فرودگاهی، تربیت کادر هوایی و تعمیرات و سرویس هواپیماهای مسافری و جستجو و نجات را مورد تاکید قرار دادند.

وزراء اهمیت برگزاری دیدارهای منظم میان نمایندگان رسمی مقامات هواپیمایی کشورهای ساحلی دریای خزر را با هدف تبادل نظر پیرامون اتخاذ راهکارهای مطلوب توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل هوایی خاطرنشان نمودند.

وزراء اهمیت توسعه حمل‌ونقل هوایی بین کشورهای حاشیه دریای خزر و استفاده موثر از زیرساخت‌های فرودگاه‌ها به منظور جابجایی مسافر و کالا و همچنین مساعدت به توسعه گردشگری در منطقه دریای خزر را مورد تاکید قرار دادند.

وزراء ضمن ابراز تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به خاطر میزبانی سومین اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای حوزه دریای خزر، با خرسندی پیشنهاد کشور قزاقزستان را جهت میزبانی چهارمین اجلاس در سال ۲۰۱۷ در شهر آستانه پذیرفتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار