روابط غیرمتعارف تهدیدی بر تحکیم بنیان خانواده

آموزش استفاده صحیح از شبکه‌های مجازی در سنین پایین باعث افزایش سلامت جسمی جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن‌ها می‌شود.

روابط غیرمتعارف تهدیدی بر تحکیم بنیان خانوادهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با توسعه شبکه‌های اجتماعی و گسترش استفاده از این فضاها توسط کاربران، به نوعی این فضاها توانسته زمان بسیاری از زندگی کاربران را به خود اختصاص دهد.

گسترش استفاده از این قبیل وسایل ارتباطی و بازشدن پای فضاهای مجازی و اینترنتی بین افراد مختلف و خانواده‌ها تا حدی است که از عواطف و احساسات آن‌ها نسبت به هم کاسته شده و روابط گرم و عاطفی بین خانواده‌ها کمرنگ شده است.

حتی زوج‌های جوان که سال‌های اولیه زندگی خود را در کنار هم سپری می‌کنند نیز تحت تاثیر این قبیل وسایل ارتباطی نوین قرار گرفته‌اند و  بیشتر وقت خود را در گروه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی و اینترنتی مختلف سپری می‌کنند.

*رشد ارزش‌های غیرمتعارف

رشد و شکل‌گیری این فضا‌ها در جامعه موجب شده تا برخی ارزش‌های اخلاقی، آداب شرعی و عرفی و مورد تایید جامعه تحت تاثیر قرار گیرد و از اهمیت آن‌ها کاسته شود.

با ترویج و گسترش برخی عکس‌ها، مطالب، فیلم‌ها و یا معرفی سایت‌هایی که محتوای غیرمتعارف و غیر اخلاقی دارند، در فضاهای مجازی و اینترنتی موجب شده تا قبح برخی مسائل حساس و ضداخلاقی در جامعه ریخته شود.

کاربران فضاهای مجازی به این علت که مردم در ارتباط با گروه‌های مختلف مجازی هستند بسیاری از رفتارهایشان تحت تاثیر این شبکه‌ها تغییر می‌کند.

جوانان به این علت که جزء حساس‌ترین قشر جامعه هستند، نسبت به سایر افراد به سرعت تحت تاثیر این شبکه‌ها و تبلیغات مختلفی که در آن‌ها می‌شوند، قرار می‌گیرند. تبلیغاتی که در شبکه‌های مختلف اجتماعی صورت می‌گیرد اغلب باعث ترویج فرهنگ مادی گرایی و تجمل گرایی بین کاربران و همچنین باعث رشد بی‌بند و باری‌ها و سست شدن پایه‌های محکم نهاد خانواده می‌شود.

*ترویج بی‌بند و باری در شبکه‌های اجتماعی

امروزه بسیاری از جوانان و نوجوانان در برابر هجمه عظیم اطلاعات جنسی قرار گرفته اند که هیچ کدام صحت ندارد و موجب افزایش تمایل آن‌ها به تنوع طلبی و گاها برقراری ارتباطات نامشروع می‌شود. باشکسته شدن قبح مسائل جنسی و حریم خصوصی بین افراد جامعه انبوهی از آسیب‌های اجتماعی که به نوعی زاییده استفاده بی‌رویه و بدون آگاهی از این قبیل وسایل ارتباط جمعی در جامعه است، رشد پیدا می‌کند.

*روابط بی‌پایه واساس موجب به خطر افتادن سلامتی جنسی جامعه 

بسیاری از زوج‌های جوان به علت آنکه در فضاهای مجازی به راحتی با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنند و از این طریق دوست‌های مجازی می‌یابند از شدت تعهد و تعلق آن‌ها نسبت به همسرشان کاسته می‌شود و راه برای خیانت و ارتباط با جنس مخالف در بین آن‌ها افزایش می‌یابد.

در نتیجه با شکسته شدن حرمت‌‌ها و شکل‌گیری روابط بی‌پایه و اساس بین افراد در جامعه زمینه طلاق در بین زوجین افزایش یافته و سلامت جنسی جامعه به خطر می افتد.

این شبکه‌ها به خوبی توانسته‌ است نهاد خانواده را هدف خود قرار دهد و موجب تزلزل و نابودی آن‌‌ها شود. جوانان نیز با تغییر سبک زندگی خود و از بین رفتن قبح برخی مسائل در بین آن‌ها دیگر تمایلی به ازدواج ندارند و اغلب فقط به فکر دوستی با جنس مخالف هستند در نتیجه سن جوانان برای ازدواج بالا می‌رود. همچنین زندگی زوج‌های جوان نیز تحت تاثیر این فضاها در اوایل زندگی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود که موجب جدایی و افزایش آمار طلاق در جامعه است.

علت اصلی به خطرافتادن سلامت جنسی جامعه و افزایش آسیب‌های اجتماعی حاصل ازدواج شبکه‌های اینترنتی و مجازی، نبود آگاهی و اطلاعات صحیح از نحوه استفاده از این قبیل وسایل در بین کاربران آ‌ن‌ها است.

*لزوم آموزش در سنین نوجوانی و جوانی

قبل از اینکه استفاده و کاربری از این قبیل وسایل ارتباطی در جامعه رواج پیدا کند باید شیوه‌های صحیح استفاده از آن‌ها و نیز آموزش مسائل جنسیتی توسط نهادهای مسئول آموزشی از سنین پایین به نوجوانان و جوانان ارائه شود تا سلامت جنسی جامعه تضمین شود، در نتیجه شاهد بروز انواع مختلف معضلات اجتماعی در جامعه نباشیم و نهاد خانواده که رکن اصلی هر جامعه‌ای است را از گزند هر آسیبی برهانیم.

حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این باره می‌گوید : ما امروزه با جامعه‌ای مواجهیم که توسعه شبکه‌های اجتماعی و بعضا استفاده‌های نامتعارف و غیراخلاقی از این شبکه‌ها اخلاق را در معرض خطر قرار داده و اگر خانواده در خصوص سلامت جنسی  آموزش‌های لازم را ببیند قطعا آسیب پذیر نخواهد بود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار