ایرانی‌ها ۱۶ برابر استاندارد جهانی آنتی بیوتیک مصرف می‌‌کنند

دانشیار بخش جراحی فک و صورت دانشگاه آزاد گفت: در عفونت‌های دندانی موارد زیادی بی‌جهت آنتی‌بیوتیک مصرف می‌شود و ایرانیان به طور متوسط ۱۶ برابر استاندارد جهانی آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بهنام بهلولی،دانشیار بخش جراحی فک و صورت دانشگاه آزاد در مورد اثر آنتی بیوتیک‌ها در عفونت‌های دندانی اظهار داشت: یکی از چیزهای که ما تاکید داریم این است که بی‌جهت آنتی بیوتیک را برای بیماران تجویز نکنیم و دیگر اینکه اگر هم آنتی بیوتیک تجویز می‌کنیم تجویز به میزان لازم و ضروری باشد.

وی اضافه کرد: در عفونت‌های دندانی موارد زیادی بی‌جهت آنتی‌بیوتیک مصرف می‌شود. ایرانیان به طور متوسط ۱۶ برابر استاندارد جهانی آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند که این یک مشکل است.

دانشیار بخش جراحی فک و صورت دانشگاه آزاد گفت: مشکل دیگر این است که فرهنگ غلطی ایجاد شده و فکر می‌کنیم هر چه آنتی‌بیوتیک نسل جدید را مصرف کنیم بهتر است در حالی که یک اصلی در آنتی‌بیوتیک تراپی هست که باید روی آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی و جا افتاده تمرکز کرد و در ابتدا آنها را تجویز کرد در صورتی که این آنتی بیوتیک‌ را باید برای موارد خاص تجویز کرد.

بهلولی اضافه کرد: در درمان دندانپزشکی هنور پنی‌سیلین ساده و بعد آموکسی سیلین تجویز می‌شود و نباید دنبال نسل سوم و چهارم آنتی‌بیوتیک‌ها که کاملاً چیزهای دیگری را پوشش می‌دهند برویم.

رئیس کمیته علمی انجمن جراحان فک و صورت در مورد اثرات سوء مصرف خودسرانه و بی‌مورد آنتی‌بیوتیک در عفونت‌های دندانی گفت: شایع‌ترین ‌چیزی که زیاد دیده می‌شود این است که زمانی که بیمار خودسرانه و به مقدار زیاد آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند و زمانی که ما واقعاً نیاز داریم تا به برای عفونت خطرناک آنتی بیوتیک تجویز کنیم خلع سلاح شده‌ایم چرا که بدن فرد نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم شده است.

وی تاثیر سوء بر روی گوارش را از دیگر عوارض جانبی مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک عنوان کرد و گفت: در عین حال آنتی بیوتیک هزینه زیادی را به اقتصاد سلامت وارد می‌کند که با این بار زیادی نه تنها گره‌ای را باز نکرده‌ایم بلکه مشکل هم ایجاد کرده‌ایم.

بهلولی در پاسخ به اینکه به نظر شما رسانه‌ها و پزشکان چقدر در کاهش فرهنگ مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک موثرند گفت:حلقه مفقوده‌ای که در این میان فراموش شده داروخانه‌ها هستند، ما با پزشکان بازآموزی را تکرار می‌کنیم و رسانه‌ها هم تکرار می‌کنند ولی بیمار به راحتی به داروخانه مراجعه می‌کند و گران‌ترین و جدید‌ترین آنتی‌بیوتیک را که هیچ اثری ندارد می‌خرد و مصرف می‌کند و نسخه پزشک حتی برای آنتی‌بیوتیک‌ها که عوارض وخیمی دارند لازم نیست./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار