به مناسبت 26 آذر روز حمل ونقل؛

سهم مهم حمل و نقل در توسعه شهري

یکی از شاخصه های توسعه یافتگی شهرها نوع حمل و نقل و روان بودن ترافیک آنهاست. در این راستا یکی از وظایف اصلی هر شهرداری و شاید مهمترین آن روانسازی حرکت خودروها و تسهیل در رفت و آمد شهروندان و مسافران به گونه ای که ترافیک و تبعات ناشی از آن کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، تلاش برای حل مشکلات ترافیک و گسترش توان حمل ونقل، یکی از مهمترین و اصلی ترین وظیفه شهرداری مناطق 22 گانه تهران است.

در این میان وضعیت حمل و نقل منطقه 13 تا منطقه ایده آل فاصله دارد، اما معاونت ترافیک منطقه برای کاهش ترافیک و ایمنی معابر اقداماتی را انجام می دهد.

*ساخت اولین بزرگراه دو طبقه در منطقه 13

بزرگراه امام علی(ع) یکی از بزرگترین اتوبان در شبکه بزرگراهی پایتخت محسوب می شود که حدود 2 کیلومتر آن از منطقه 13 می گذرد و قرار است این بخش به بزرگراه دو طبقه تبدیل شود.

خلیل راحتی، شهردار منطقه 13 در این خصوص گفت: طرح دو طبقه کردن بزرگراه از خیابان پیروزی تا خیابان دماوند به صورت منفی یک وجود دارد که البته منوط به رفع معارضانی است که در این مسیر قرار دارند.

وی ادامه داد: پس از رفع معارضان این مسیر به 2 باند تندرو، یکی در زیر زمین و منفی یک و دیگری در سطح تقسیم می شود. ضمن اینکه در کنار این مسیرهای تندرو دسترس های محلی نیز به صورت کندرو لحاظ می شود.

یکی از ویژگی های ساخت این بزرگراه به صورت دوطبقه، کاهش هزینه رفع معارضان و همچنین کاهش آلودگی صوتی در این محدوده است.

*احداث پایانه شرق تا پایان سال

یکی از مشکلات قدیمی ساکنان منطقه 13، قرار گرفتن ترمینال شرق در منطقه مسکونی و نا به سامانی های سه راه تهرانپارس است، آلودگی شدید هوا، آلودگی صوتی، ترافیک، تجمع متکدیان و معتادان در اطراف پایانه گوشه ای از مشکلات ساکنان اطراف پایانه است که با آن دست و پنجه نرم می کنند.

طبق برنامه ریزی شهرداری تهران تمامی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری باید در خارج از محدوده مسکونی شهر ساماندهی شوند.

مدیر عامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران با بیان اینکه طرح های احداث پایانه جدید شرق در حال نهایی شدن است گفت: عملیات اجرایی پایانه جدید شرق با سرمایه گذاری بخش خصوصی تا پایان سال آغاز می شود.

وی ادامه داد: با اجرای فاز نخست این پروژه کلیه سفرها از پایانه قدیم شرق به پایانه جدید در سرخه حصار منتقل می شود.

بیژنی با بیان اینکه پایانه جدید شرق بزرگترین پایانه کشور خواهدبود خاطر نشان کرد: در فاز نخست این پروژه مجموعه سالن های انتظار، غرفه های محل های فروش بلیت، سکوهای سوار و پیاده شدن مسافران سیستم های تهویه و روشنایی، محل پارک اتوبوس ها از اقدامات اصلی در اجرای این پروژه است که اجرایی می شود.

امید می رود بار دیگر احداث پایانه شرق به تعویق نیفتد چرا که چندین سال است ساکنان اطراف ترمینال را بامشکل مواجه ساخته است.

*نقش 3 پروژه شاخص شهرداری در کاهش ترافیک

اخباری معاون حمل و نقل ترافیک منطقه 13 گفت:‌ اتمام سه پروژه مهم و اصلی شهرداری تهران شامل طرح تعریض خیابان دماوند و پیروزی، بزرگراه امام علی(ع) که بخشی از آنها در منطقه 13 واقع شده تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک بخش شرقی تهران دارد.

معاون حمل و نقل ترافیک منطقه 13 افزود: این پروژه ها هر یک به نوبه خود پرکار و پر هزینه بوده و هر یک از شهروندان با همکاری با شهرداری روند اجرای پروژه را تسریع ببخشند.

ضمن اینکه اجرای این پروژه ها ممکن در ابتدا مزاحمت هایی را برای شهروندان ایجاد کند ولی در نهایت به نفع شهروندان تمام می شود.

اخباری همچنین به ایستگاه های مترو در منطقه 13 اشاره و تصریح کرد: حداقل روزانه یک میلیون سفر از طریق هر یک از ایستگاه های مترو شهید کلاهدوز و مترو شیخ الرئيس صورت می پذیرد.

*عملکرد شهرداری در ایمن سازی معابر

اخباری معاون حمل و نقل ترافیک منطقه 13 با اشاره به عملکرد شهرداری در تسهیل در حرکت وسایل نقلیه و ایمنی رفت وآمد شهروندان گفت: از ابتدای سال تاکنون، 111 کیلومتر خط کش محوری، 3000 عدد نصب علائم راهنمایی و رانندگی، 81 مورد اصلاح هندسی و 18 نقطه بازسازی و احداث معابر جهت معلولین و سالمندان صورت گرفته است.

وی به احداث 2 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه اشاره و اعلام کرد: برای استفاده شهروندان از وسیله نقلیه پاک مسیری به طول 2 کیلومتر از ایستگاه شهید کلاهدوز تا خط 3 بی آر تی احداث شد.

*وجود خطوط اتوبوسرانی در نقاط مهم

حداد، رییس اداره اتوبوسرانی منطقه 13 گفت: خطوط اتوبوسرانی منطقه اغلب نقاط مهم را پوشش داده و شهروندان در دسترسی به خطوط اتوبوس با مشکلی مواجه نیستند.

به گفته وی 25 خط اتوبوسرانی شامل کلاهدوز علم صنعت، صفا، بهارستان، امامت، امام خمینی شهدا، هفت تیر در منطقه وجود دارد.

*وجود 5 بزرگراه مهم در منطقه 13

یکی از ملزومات زندگی شهرنشینی گسترش حمل و نقل توسعه راه هاست. منطقه 13 که در بخش شرقی تهران واقع شده از این قاعده مستثنی نبوده و تاکنون چند بزرگراه در این منطقه ساخته شده که به روانی ترافیک کمک کرده است.

بزرگراه های شهید یاسینی، شهیدرودکی، دماوند، شهیددوران و باقری در منطقه 13 واقع شده اند و راه های دسترسی به این بزرگراه به ترتیب خیابان دماوند سه راه تهرانپارس، سه راه آزمایش و یاسینی، کوی فاطمیه و زینبیه و اکثر خیابان های شرق تهران است./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار