باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد

طرح خرید کالای ایرانی نیامده مشکل دار شد!

اگر چه طرح پرداخت وام برای خرید کالای ایرانی با هدف تسریع در رونق اقتصادی در نظر گرفته شده است اما شواهد حاکی از آن است که دولت در تنظیم این طرح همه جوانب را در نظر نگرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح خرید کالای ایرانی به عنوان دومین فاز اجرای بسته تسریع در رونق اقتصادی چند وقتی می‌شود که به بن‌بست خورده و مسئولان اجرای آن را دائم به روزهای  آینده موکول و البته مسئولیت اجرای آن را نیز به یکدیگر پاس می‌دهند.

براساس این گزارش در ابتدای این طرح قرار بود فروش اقساطی کالا با ارائه وام به بازنشستگان و کارمندان دولت آغاز شود اما مدتی بعد مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از پوست اندازی طرح کارت اعتباری خرید کالا و عام شدن آن خبرداد و اینکه قرار است کالای خارجی با نرخ سود 21 درصد هم در این طرح گنجانده شود که این موضوع آخر واکنش بسیاری از تولیدکنندگان داخلی را در پی داشت چراکه دولت در ابتدای کار به جهت حمایت از تولیدات داخلی از این طرح رونمایی کرد و در این بین تولیدکنندگان تصور می‌کردند که کالای خارجی درآن جایی ندارد.

البته بعد از مطرح شدن این موضوع رییس کل بانک مرکزی گفت:کالاهای خارجی در این طرح جایی ندارد و  4 هزار و 200 میلیارد تومان از منابع مالی فقط برای خرید کالاهای داخلی در نظر گرفته شده و در هیچ مورد دیگر استفاده نمی شود.


*** توپ اجرای طرح وام خرید به زمین بانک مرکزی افتاد

نعمت‌زاده وزیر صنعت توپ اجرای طرح وام کالا را به زمین نظام بانکی انداخته و گفت: مجری این طرح از نظر تأمین و اختصاص منابع نظام بانکی کشور است.

وی با اشاره به تأخیر اجرای این طرح گفت: جلسه‌ای اخیرا با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و جمع‌بندی صورت گرفت.

نعمت‌زاده به این نکته نیز اشاره کرد که زمان اجرای این طرح را باید بانک مرکزی اعلام کند اما می‌توان گفت زمان اجرای آن نزدیک است.

***فروشندگان حلقه گمشده طرح وام خرید کالا

در حالی مسئولان خبر از خبرهای در راه می‌دهند که گویی از وضع بازار  بی‌خبر هستند چراکه این روزها بازار به خواب زمستانی رفته و قصد بیدار شدن نیز ندارد اما گزارش میدانی خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنکاران حاکی از این است که حلقه اصلی این زنجیره تمایلی به مشارکت در این طرح ندارد.

بررسی‌های باشگاه خبرنگاران حاکی از آن است که بسیاری از فروشندگان حتی از قرار گرفتن نام خود در لیست فروشندگان طرح خرید کالای ایرانی در سایت وزارت صنعت بی‌اطلاع هستند و می‌گویند ما در این طرح ثبت‌نام نکرده‌ایم.

اما برخی دیگر از فروشندگان در ابتدای این طرح جهت افزایش فروش کالای خود در این طرح ثبت‌نام کردند اما پس از اطلاع از شرایط آن از کرده خود پشیمان شدند.

محمدی که یک فروشنده لوازم خانگی است به باشگاه خبرنگاران می‌گوید با شرکت در این طرح باید مالیات بیشتری در پایان سال بپردازم و همین امر ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

نکته جالب توجه دیگر در اجرای این طرح این است که قیمت مشخص برای یک مدل از لوازم خانگی در فروشگاه‌های مختلف وجود ندارد و موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که خریداران جهت خرید یک کالا باید درصد بیشتری را بپردازند ضمن اینکه انتخاب‌ها نیز محدود است و دست خریدار برای انتخاب کالا باز نیست.

اگر چه دولت تدبیر و امید  اولویت خود را خروج از رکود و تسریع در رونق اقتصادی قرار داده اما گویی تیم اقتصادی دولت در تدوین این بسته آن طور که باید نتوانسته موفق عمل کند و شاید تنها از یک زاویه به این قضیه نگاه کرده است و شواهد نشان می دهد که با این رویه اجرای طرح وام خرید کالا موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
امیدوار بود آدمی را با خیر کسان
مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
من 2 هفته این کارت رو تحویل گرفتم اما نه جایی میشه خرید کرد و نه فروشنده ای که طرف قرارداد هست از این طرح خبر داره.چندین بار هم با وزارت صنعت تماس گرفتم اما هیچ توضیح قانع کننده ای بهم ندادن و فقط گفتند که این طرح در حال حاضرتهران فعال هست و در شهرستانها هم به زودی فعال میشود که دیروز جهت خرید گاز رومیزی به تهران آمدم که متاسفانه باز کسی از این طرح خبر نداشت و موفق به خرید نشدم و در نهایت به خرید نقدی کالای غیر ایرانی تن دادم.کاش به این شکل با شعور مردم بازی نمیکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۴ دی ۱۳۹۴
ما همون وام خودرو روگرفتیم برای هفت پشتمان بس است از بس دروغ گفتن بیش از 50روز گذشته هنوز هیچ خبری نیست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۴ دی ۱۳۹۴
باسلام.نمی شود دست اندرکاران اینگونه طرح ها قبل از رسانه ای کردن آن و نشان دادن خودشان به بالادستیها به این معنی که داریم کارمیکنیم ( خدمت کردن به مردم) قبلاً آنرا کاملاً حلاجی و تمام موانع آنرا برطرف و بعداً رسانه کنندکه این گونه حاشیه ساز نگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۴ دی ۱۳۹۴
کالای چینی نامرغوب با بسته بندی ایرانی به پیشرفت کشور و همه مردم اثر ندارد دلالان موفق میشوند
آخرین اخبار