قرائت کدامیک از سوره‌های قرآن ثواب بیشتری دارد؟

در روایات فضیلت‎ها و بركات خاصی برای هر كدام از سوره‌ها و حتی بعضی از آیات قرآن بیان شده که در ادامه گزارش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرائت و تلاوت تمام سوره های قرآن آثار دنیوی و اخروی بی شماری دارد و برای هر كدام از سوره های قرآن فضائل زیادی بیان شده است. البته به این نكته باید توجه داشت كه قرآن برنامه زندگی و كتاب عمل است و تلاوت آن سرآغازی است برای تفكر و ایمان و وسیله ای است برای عمل كردن به محتوای قرآن و همه پاداشهای عظیم نیكو كاران نیز از همین جا و با همین شرایط تحقق می یابد.
 
نكته دیگری كه قابل تذكر است این است كه ما نباید به خواندن قرآن به عنوان یك كار تجاری نگاه كنیم و دنبال این باشیم كه كدام سوره از همه ثواب بیشتری دارد و تنها با خواندن همیشگی آن سوره از بركت سوره های دیگر محروم بمانیم. قرآن مجموعه ای است كه باید همه ی آن در كنار هم باشد و انسان با بهره گیری از همه ی آن است كه می تواند به خودسازی بپردازد.
 
البته در روایات فضیلت ها و بركات خاصی برای هر كدام از سوره ها و حتی بعضی از آیات قرآن بیان شده است. كه از باب نمونه به ذكر برخی از این فضائل می پردازیم:
 
1. فضیلت «بسم الله الرحمن الرحیم»: در روایات اسلامی به قدری به این آیه اهمیت داده شده كه آن را چیزی هم ردیف اسم اعظم الهی معرفی می كند. چنانكه از امام صادق (ع) نقل شده: "«بسم الله الرحمن الرحیم» به اسم اعظم خدا نزدیك تر است از مردمك چشم به سفیدی آن".[1] روایات بسیاری به همین مضمون در فضیلت «بسم الله الرحمن الرحیم» به ما رسیده است.
 
در باب فضیلت سوره های قرآن هم در روایات برای هر سوره ای فضیلتی ذكر شده مثلاً درباره ی سوره حمد (فاتحه الكتاب) از رسول اكرم (ص) نقل شده است كه حضرت فرمودند: "ر كس سوره فاتحه الكتاب را بخواند به او آن چنان پاداشی می دهند كه گویی دو ثلث قرآن را خوانده و بر هر مؤمن صدقه داده است."[2]
 
در روایت دیگری وارد شده كه:" هر كس این سوره(حمد) رابخواند هر چه از خدا بخواهد به او می دهد." یا سوره حمد را شفای برای هر درد و بیماری معرفی كرده اند. به هر حال روایات بسیاری در اهمیت این سوره وارد شده است و قرائت آن ثواب بسیار زیادی دارد.
 
درباره سوره توحید هم فضائل زیادی ذكر شده از جمله اینكه سوره توحید را ثلث قرآن می دانند و در تشییع جنازه خواننده سوره توحید هفتاد هزار ملك می آیند پیامبر اعظم (ص) فرمودند كسی كه ایمان به خدا و روز قیامت دارد خواندن سوره توحید بعد از هر نماز ترك نكند چرا كه هر كس آن را بخواند خداوند خیر و دنیا آخرت را برای او جمع می كند و خودش و والدین او و فرزندان اون را می آمرزد.[3] "
 
درباره سوره بقره از پیامبر اعظم (ص) سؤال شد كه كدام سوره افضل سوره ها است حضرت فرمودند:" سوره بقره و در آن آیة الكرسی."
 
ثواب آیة الكرسی آنقدر زیاد است كه شیعه و سنی نقل كرده اند كه پیامبر (ص) فرمودند: هر گاه مؤمنی آیة الكرسی بخواند و ثواب آن را به اهل قبور اهدا كند خداوند به ازاء هر حرفی برای او فرشته ای قرار می دهد كه تا روز قیامت برای او تسبیح كنند.
 
و درباره فضیلت سوره آل عمران وارد شده كه هر كس این سوره را بخواند هر آیه ای از آن امانی است برای گذشتن از پل دوزخ."[4] و درباره سوره ی نساء وارد شده، هر كس سوره نساء را روز جمعه بخواند از فشار قبر ایمن خواهد بود[5] و درباره ی سوره مائده آمده است كه هر كس آن را هر پنجشنبه بخواند ایمانش آلوده نمی شود و برای خدا شریك قرار نمی دهد.
 
همچنین در روایتی از پیامبر (ص) نقل شده كه به یكی از یارانش فرمود: می خواهی دو سوره به دو تعلیم كنم كه برترین سوره های قرآن هستند؟ عرض كرد: آری ای رسول خدا حضرت معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را به او تعلیم كردند. سپس آن دو را در نماز صبح قرائت نمودند و فرمودند هر گاه بر می خیزی و می خوابی این دو سوره را بخوان[6].
 
خلاصه هر سوره ای از قرآن خاصیتی دارد پس به راحتی نمی شود قضاوت كنیم كدام سوره ثواب بیشتری دارد. بلكه باید همه قرآن را قرائت كرد و از همه ی فضائل قرآن بهرمند شد.
 
 
[1] تفسیر برهان، ج 1، ص 41.
[2] تفسیر المجمع البیان، ج 1، ص 14 و 15.
[3] تفسیر نمونه، ج 27، ص 429.
[4] مجمع البیان، ج 1، ص 693.
[5] ثوابت الاعمال، ص 133.
[6] تفسیر نمونه، ج 27، ص 454


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رقیه
۱۸:۲۰ ۲۵ دی ۱۳۹۹
بد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۴۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
با سلام اخلاص باید چه سوره به خوانم چندبار به خوانم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۳:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعه که قرآن کتاب آسمانی است وحق دارندکه مارابه سوی خواندن آن تشویق کنند
آخرین اخبار