در میانه تنش ایران و عربستان؛

تلاش آمریکا برای اطمینان به هم پیمانان خود در خاور میانه

آمریکا در بحبوحه بالا گرفتن تنش میان ایران و عربستان، نگران موضعگیری کشورهای هم پیمان خود است.

تلاش آمریکا برای اطمینان به هم پیمانان خود در خاور میانهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فاکس نیوز؛ واکنش عربستان سعودی در قطع روابط با ایران نه تنها بازتابی است از خشم این کشور نسبت به ایران؛ بلکه دلسردی ریاض را از بی میلی آمریکا برای پاسخگو دانستن ایران برای تجاوزات ادعایی نشان می دهد. یکی از مقامات سعودی مدعی شد آمریکا هربار که تهران خط قرمزی را زیر پا می گذارد، عقب نشینی می کند. 
تصمیم تازه ای که آمریکا برای تاخیر تحریم های تهران در پیش گرفت این نومیدی سعودی را ژرف تر کرد.

در این گزارش آمده است: اکنون، دولت اوباما محتاطانه رفتار می کند و علاقه چندانی ندارد که خود را میان معرکه بیاندازد. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می گوید باور ندارد که آمریکا باید همچون میانجی بین این دو کشور رفتار کند. 

ولی رابرت جردن، سفیر پیشین آمریکا در عربستان سعودی در سالهای 2001 تا 2003 به فاکس نیوز گفت سعودی ها و هم پیمانانشان احساس می کنند آمریکا آنها را رها کرده و از این رو، از آمریکا می خواهد بیشتر درگیر شود. 

در ادامه گزارش آمده است: جاش ارنست، مسئول رسانه ای کاخ سفید، دوشنبه این اتهام را که آمریکا در مورد ایران روی خود را به سوی دیگری برگردانده رد کرد. او افزود که تحریم ها هنوز روی میز هستند؛ ولی به عربستان نیز هشدار داد که در زمینه اعدام های دستجمعی خود با بی اعتنایی آمریکا مواجه نخواهد شد. 

سه کشور سنی مذهب - بحرین و سودان و امارات متحده عربی – به جای آنکه خود را از درگیری ها کنار بکشند از سیاست سعودی ها دنباله روی کردند. 
و در این مدت، مقامات آمریکا در تلاش بوده اند تا از تنش ها بکاهند. 

نویسنده در ادامه آورده است: کاخ سفید اعلام کرد، جان کری، روز یکشنبه با جواد ظریف گفتگو کرده و در همان حال، خبرگزاری سعودی گزارش داد کری با ولیعهد عربستان، شاهزاده سلمان، نیز گفتگو کرده است. اسوشیتدپرس گزارش داده کری به احتمال زیاد با همه کشورهای سنی مذهب منطقه از جمله کویت و قطر و بحرین و امارات گفتگو خواهد کرد. 

نویسنده گزارش خاطرنشان ساخت: بسیاری از مقامات می گویند یکی از نگرانی های آنی واشنگتن تاثیری است که این رویارویی می تواند بر همکاری های شکننده در عرق میان نیروهای امنیتی عراقی داشته باشد که به دولت طرفدار ایران پاسخگو هستند و نیز شبه نظامیان شیعه و سنی که سرگرم مبارزه با تندروهای گروه تروریستی داعش می باشند. این همکاری در هفته های گذشته دستاوردهایی داشته که از برجسته ترین آنها می توان بازپس گرفتن مرکز استانی رمادی از دست تروریست ها را نام برد. 

دیگر نگرانی آمریکا، تلاش برای برقراری آشتی در سوریه است که گمان می رود در پایان ژانویه با گفتگوهایی به سرپرستی سازمان ملل میان نیروهای معارض با پشتیبانی عربستان و دولت مورد حمایت ایران، یعنی دولت اسد، شدت خواهد یافت. 
در پایان مقاله آمده است: در کنار کری، دیگر دیپلمات های برجسته آمریکا نیز با مقامات سعودی و دیگر کشورهای عرب در تماس بوده اند. ولی دست کم یک تن از مقامات آمریکا دولت عربستان را بابت ایجاد تنش از راه اعدام شیخ نمر سرزنش کرد. او به واشنگتن پست گفته: «این بازی خطرناکی است که (سنی ها) در پیش گرفته اند.»

این سخن با واکنش خشمگینانه و گستاخانه یکی از مقامات سعودی مواجه شد که به واشینگتن پست گفته: «تهران بارها و بارها در کار غرب فضولی کرده و به پشتیبانی خود از تروریستها و پرتاب موشک های بالستیک ادامه می دهد ولی کسی در این باره هیچ کاری نمی کند.»

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار