بلومبرگ: وزنه ایران در سیاست خاورمیانه‌ای اوباما سنگین‌تر است

بلومبرگ در گزارشی به تحلیل واکنش دولت اوباما به اختلافات جدید ایجاد شده میان عربستان و ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در گزارشی نوشت: با بالاگرفتن تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی، دولت اوباما می‌کوشد خود را بی‌طرف نشان دهد؛ اما شواهد حاکی از طرفداری واشینگتن از تهران است. پس از آنکه رژیم آل سعود روز سه‌شنبه از اعدام 47 نفر از جمله "شیخ نمر باقر النمر،" روحانی برجسته شیعه خبر داد، دولت اوباما ابتدا با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را از این اقدام رژیم آل سعود ابراز و تشدید تنش‌های فرقه‌ای را محکوم کرد. سپس «جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا، با همتای ایرانی خود «محمد جواد ظریف» تماس گرفت و از وی خواست بحران ایجاد شده را کنترل کند.

«جان کربی،» سخنگوی وزارت امور خارجه، دوشنبه اعلام کرد جان کری با وزیر امور خارجه عربستان نیز تماس گرفته است. وی تأکید کرد آمریکا در این مسئله بی‌طرف است. با این حال عربستان این مسئله را به گونه‌ای دیگر می‌بیند. پیش از این آمریکا از عربستان سعودی به دلایل نقض حقوق بشر و تعداد بیشمار گردن‌زنی‌ها انتقاد کرده بود. اما این بار، موضع آمریکا سخت‌تر به نظر می‌رسد. به گونه‌ای که «جان کربی،» اظهارات عربستان سعودی را مبنی بر مقصر بودن مقامات ایرانی در به آتش کشیدن سفارت این کشور رد کرد.

مشکل اصلی عربستان سعودی، توافق هسته‌ای ایران با گروه 5+1 است که در تابستان گذشته حاصل شد. تحریم‌های جدید آمریکا نیز که قرار بود در 30 دسامبر اعلام شود به تعویق افتاد. «آرون دیوید میلر،» معاون رئیس‌جمهور در مرکز بین‌المللی «وودرو ویلسون» در این خصوص گفت: دولت اوباما، توافق هسته‌ای ایران را عامل ثبات خاورمیانه می‌داند، منطقه‌ای که کنترل آن به طور فزاینده در حال از دست رفتن است. بنابراین به نظر می‌رسد رابطه با ایران از اولویت برخوردار باشد.


انتهای پیام/
 
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار