در نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و عراق؛

ظریف: رایزنی با کری پیرامون برجام بود/ جعفری: برای ایجاد صلح میان تهران و ریاض تلاش می‌کنیم

نشست خبری وزرای خارجه ایران و عراق برگزار شد.

ظریف:به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدجواد ظریف" و ابراهیم الجعفری" وزرای خارجه ایران و عراق در محل وزارت امورخارجه با یکدیدگر دیدار و گفتگو کردند.

پس از این دیدار هر دو وزیر به میان خبرنگاران امده و وزرای خارجه ایران و عراق کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را برگزار کردند.

وزیر امورخارجه کشورمان در آغاز این نشست خبری ضمن خوشامد به وزیرخارجه عراق گفت: ایران و عراق روابط گسترده و مستحکمی دارند و هر دو با افراطیون مبارزه می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز در مورد شرایط ویژه‌ای که در منطقه پس از گردن زدن شهید شیخ النمر اتفاق افتاد صحبت کردیم، این اقدام به هیچ شکل قابل توجیه نیست.

وزیرخارجه کشورمان افزود: این اقدام در دنیا با نفرت رو به رو شده و متاسقانه رژیم سعودی در طول دو سال گذشته بر خلاف مسیر تعامل و مذاکرات هسته‌ای همگام با رژیم صهیونیستی همگام شده و‌ علیه مردم ما با کاهش قیمت نفت قدم برداشت.

وی تصریح کرد: اینها اقدامی از  روی ضعف انهاست و این روند تشنج آفرینی باید متوقف شد، ایران به دنبال تنش در منطقه نیست و برای حفظ وحدت جهان اسلام در مقابل دشمنان قسم خورده اش  حرکت خواهد کرد و باید اقدام مشترکی در جهان اسلام صورت بگیرد.

ظریف با اشاره به اتفاقاتی که شنبه شب در تهران و مشهد رخ داد گفت: ایران موظف است از مهمانانی که در کشورش قرار دارد محافظت کند و برخورد جدی صورت خواد داد و تمام حمایت خود را از مقرهای دیپلماتیک سعودی انجام دادیم اما سعودی‌ها به ایجاد تنش ادامه دادند، از سوی دیگر تملم مقامات ما این حرکت را محکوم کردند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه به روز اجرایی برجام نزدیک شده‌ایم گفت: ایران و آمریکا بیشترین نقش را در روند اجرای برجام داشته‌اند به همین جهت تماس‌های ما نیز افزایش پیدا کرده و در هفته آینده جلساتی را خواهیم داشت و اصل صحبت‌های بنده با جان کری پیرامون برجام بود اما به هر حال خبر اول دنیا اقدامات رژیم سعودی است و هر دیپلماتی پیرامون این موضوع چند کلمه‌ای صحبت خواهد کرد اما رایزنی صورت نگرفته و صحبت‌ها همچنان با امریکا پیرامون برجام است.

وی با اشاره به برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب اظهار داشت: تمرکز ما در این نشست بر روی مسئله وحدت است و‌ گوشزد خواهیم کرد که جهان اسلام با خطر مشترک رو به روست، و ما باید منطقه را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که تشنج به وجود بیاید.

"ابراهیم الجعفری" وزیر خارجه عراق در این نشست خبری اظهار داشت: با توجه به روابط خوبی که با ایران داریم نمی‌توانیم در مورد بحرانها ساکت باشیم و لازم است خرکتی را آغاز کنیم چراکه  تشنج منطقه را به سوی مشکلات بیشتر سوق میدهد.

وی ادامه داد: اعدام شیخ النمر را محکوم می‌کنیم چرا که وی اصلا فردی متکی به سلاح نبود بلکه اصلاح‌طلب بود، به همین جهت تلاش‌هایی را شروع کردیم تا تبعات این مسئله کاهش پیدا کند، با پنج وزیر عرب صحبت کردیم همچنین با دبیرکل اتحادیه نیز رایزنی‌هایی صورت گرفت.

وزیر خارجه عراق افزود: در جنگ با داعش پیروزی‌هایی داشتیم و ارتش عراق و کیفیت مدریت آن در اختیار عراق است،گفتکوی مستقیمی با ترکیه داشتیم و هرگونه نقض حاکمیت عراق را رد می‌کنیم اما این کشور همسایه ماست و در ارتباط گیری با آن تمسک می‌جوییم، در سطح بین المللی طی نشست هایی که صورت گرفت این اقدام ترکیه محکوم شد.

وی گفت: ما بر اساس دستورات قرآن کریم معتقدیم باید با مظاهر مقارن اسلام در یک جا جمع شویم نه اینکه علیه یک دیگر ائتلاف کنیم، گرچه این ائتلافها توان مقابله با جمهوری اسلامی را ندارند و اعتقاد داریم تمام جهان اسلام با یک خطر مشترک رو به رو است.

الجعفری با اشاره به میانجیگری کشورش گفت: ما با ایران روابط خوب و منافع مشترک داریم و با عربستان نیز در ارتیاط هستیم و با توجه به اهمیت روابط ایران و عربستان و اینکه عراق در عمق منطقه قرار دارد برای کاهش این تنش به ایران سفر کردیم تا به فاجعه در این زمینه نرسیم. به همین جهت با بعضی دوستان عرب خود تلفنی صحبت کرده و در اینده سفرهایی به این کشورها خواهیم داشت و رای ایجاد صلح میان تهران و ریاض تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، ایران ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۸ دی ۱۳۹۴
تو همه مطلبها غلط املایی دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۷ دی ۱۳۹۴
امام خمینی فرمودند ما اگر از قدس بگذریم اگر از صدام که هشت سال با ما جنگید بگذریم از آل سعود نمیگذریم!!!!!!!!! حالا چرا آقایون این فرمایش امام رو یادشون رفته و همش دم از صلح با این قاتلا میزنن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۶ دی ۱۳۹۴
جنایتایی که عربستان کرد ، امریکا و اسراعئیل نکردن ایران باید رابطه با عربستان را خیلی وقت پیش قطع میکرد . این ملخ خورا چی دارن که دولت میخواهد میان تهران و ریاض صلح برقرارکنید . اخه چراااااااااا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۶ دی ۱۳۹۴
مابجزدوکشور که دشمن تمام عیارایران واسلامند یعنی آمریکا و اسرائیل به کدوم کشور برای رابطه ودوستی جواب رد دادیم؟ ایران کشوری که قلدری کنه و زوربگه ومنافعشو بخطربندازه باتمام قدرت ادبش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۶ دی ۱۳۹۴
درود بر ظریف
به هر حال ما باید با دنیا تعامل داشته باشیم و درصدد حل مشکلات با تمام دنیا و اعضای بر اییم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۶ دی ۱۳۹۴
بسیار جای تاسف است کنار خانه خدا بایستی مکان رحمت محبت وگذشت بیشتر نه خشونت گردن زدن مسلمانان چگونه این وضع را در خانه خدا میپذیرند آقای اردوغان با چه افکاری ازاین وضع حمایت میکند وا عجبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۶ دی ۱۳۹۴
ماخیلی زود تر بایستی با عربستان قطع رابطه میکردیم ما برای زیرات خانه خدا به عربستان میرویم دیگر منافعی نداریم چرا با آنها فوتبال هم بازی میکنیم لذا این طوری خیلی عالی است هیچ جای نگرانی نیست به جهان متاسفم که باچنین رژیم بیرحم وجلاد پرور بخاطر نفت ارتباط دارند ومثل اردوغان از آنها حمایت هم میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۶ دی ۱۳۹۴
گرچه این ائتلافها توان مقابله با جمهوری اسلامی را ندارند
خوشم اومد!!!لایک!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۶ دی ۱۳۹۴
ایران روبدبخت نکنید اول اصرار میکردید باامریکا صلح کنیم حالا که صلح کردیم چه تغییری بوجود امد اگه با ریاض صلح کنید چه تغییری مکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۶ دی ۱۳۹۴
نمی دونم و نمی فهمم رابطه با عربستان سعودی چه منافعی برای ایران داره؟!
جز اینه که
1/ عربستان باعث کاهش شدید قیمت نفت شده
2/ عربستان باعث آشوب و ایجاد ترویسم در عراق و سوریه و.... شده
3/ عریستان باعث کشته شدن حجاج در منا شده
4/ عریستان باعث حمله به یمن شده
5/ عربستان باغث سنگ اندازی در روند توافق هسته ای بود
6/ ......
.....
.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۶ دی ۱۳۹۴
عربستان شبیه به یه بچه کله شق عمل میکنه
با قطع رابطه کاری درسته نمیشه باید از طریق روابط سیاسی سر عقل بیان و اینکار خیلی سخته ولی باید انجام بشه چون حداقل پتانسیل عربستان اینه که خراب کاری های گذشته رو جبران کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۶ دی ۱۳۹۴
جواد جون تو یه دونه ایی.
خدایی قشنگترین حرف رو زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۶ دی ۱۳۹۴
متن نامه جوانان انقلابی به پادشاه آل‌سعود:


بسم الله الرحمن الرحیم
گ،چ،پ،ژ

ومن الله توفیق

آخرین اخبار