تشکری هاشمی: پولی شدن تونل‌های تهران بر مبنای تکالیف قانونی است/ پرداخت بلیت مترو با گوشی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: لایحه اخذ عوارض از تونل‌ها طبیعتا بر مبنای تکالیف قانون بودجه بوده که باید انجام می‌دانند.

تشکری هاشمی: پولی شدن تونل‌های تهران بر مبنای تکالیف قانونی است/ پرداخت بیلط مترو با گوشی
سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به گزارش حسابرسی های اخیر توسط شورای شهر، تاکید کرد: اینکه به دلایل واهی همه چیز را خاک سیاه نشان دهیم مزیت مدیریتی محسوب نمی شود.

 وی با اشاره به موضوع حسابرسی های مطرح شده از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و اشکالات و ایرادات وارده، گفت: حتما از هر نوع حسابرسی و کنترلی استقبال می کنیم چرا که به شخصه معتقدم منجر به سلامت عملکرد سازمانی خواهد شد، اما حسابرسی قواعدی دارد که چنانچه در آن نظرات و سلیقه های شخصی و الگوهای غیر استاندارد دخیل شود حتما شفاف نخواهد بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از دلایل ایجاد ابهام در حسابرسی ها عدم آشنایی کافی حسابرس ها با عملکرد سازمان ها و شرکت هاست.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه هر ساله سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران از سوی 2حسابرس ، یکی حسابرس شورای شهر و یکی حسابرس مجامع مورد بررسی قرار می گیرند، تصریح کرد : طی سنوات گذشته وضعیت مطلوبی را به لحاظ حسابرسی داشته ایم آنچه که در حسابرسی های اخیر شاهد هستیم تنها به دلیل آشنایی ضعیف حسابرس ها با عملکرد سازمان ها و شرکت ها است و اینکه در زمان محدودی حسابرسی ها صورت گرفت که همین زمان محدود امکان بررسی و ارایه کامل اسناد و مدارک را گرفت به طوری که ابهامات فوق مطرح شده است .

**به دلیل وجود برخی اسناد در خزانه سازمان املاک، بندهایی از حسابرسی مشروط اعلام شده

وی با اشاره به اینکه سلیقه ها در موضوعات حسابرسی اخیر نقش داشته است، بیان کرد: در گزارش حسابرسی سازمان ترافیک در یکی از بندهای مشروط ، عدم ارایه مدارک مالکیت از سه پارکینگ مطرح شده  این در حالیست که پارکینگ های مذکور ده ها سال است که در مالکیت شهرداری بوده و در تمام این سال ها اسناد هم بررسی شده ، اما مطابق دستورالعمل داخلی شهرداری اصل اسناد مالکیت در خزانه سازمان املاک شهرداری نگه داری می شود. چرا که اگر قرار باشد هر واحدی اسناد مالکیت را در کشوی مدیر واحد نگه دارد حتما یک روز مفقود خواهد شد. بنابراین کپی اسناد که موجود بود، به حسابرس ارایه شده و حسابرس مذکور اعلام کرده اطمینان از صحت و سقم سند ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با کنایه به اینکه بنگاه های معاملات ملکی هم به غریبه ها اعتماد می کنند اما حسابرس های شورا حتی به همان اندازه  هم به سازمان ها و شرکت ها اعتماد نداشته اند، گفت: عمده اشکلات گرفته شده ، شکلی است. پیشنهاد شده حسابرس قبل به همراه حسابرس شورا و نمایندگانی از شورای شهر و شهرداری تهران علت تفاوت آرا را بررسی کنند که چنانچه کوتاهی باشد حتما با مسئول آن موذد برخورد خواهد شد .

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه حیثیت و زحمات کارکنان شهر قابل صیانت است، گفت: اینکه به دلایل واهی همه چیز را خاک سیاه نشان دهیم مزیت مدیریتی محسوب نمی شود و باید حقایق برای مردم روشن شود؛ به عبارت دیگر باید مشخص شود، کجا اشکالات شکلی در حسابرسی ها بوده و کجا کم و کاستی های عملکردی تا آنچه در افکار عمومی تیره و تار کرده اند، روشن شود .

**دادن 200هزار تومان پاداش طی یک سال به یک کارمند آن هم براساس مصوبات جرم است؟

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به انتقادات اخیر بر پاداش های 380 میلیونی معاونت ترافیک نیز اظهار کرد: 250 میلیون تومان بودجه مصوب برای پاداش کارکنان حمل ونقل و ترافیک داشتیم که از این رقم تنها 80 میلیون تومان به 400 پرسنل سازمان ترافیک داده شده ، بدان معنی که در طول یکسال فقط 200 هزار تومان به کارکنان پرداخت شده و مابقی این بودجه در سرفصل های متناسب هزینه شده است. به عنوان مثال به منظور داوری کنفرانس بین المللی مهندسی ترافیک از صاحبنظران و اساتید دانشگاهی استفاده شده و بطور حتم باید پاداشی در قالب داوری کنفرانس پرداخت می شده. همچنین در مواردی به منظور معرفی سازمان و یا شرکت ها در قالب هدایای تبلیغاتی هزینه شده است.

تشکری هاشمی در ادامه با اشاره به پرداخت پول به مترو تهران و ایراد مشکل از سوی حسابرس ها بیان کرد: 20 درصد آن به مترو پرداخت شده نه ریالی کمتر و نه ریالی بیشتر. اما باز هم ایراد شکلی در این مورد مطرح شده که باید از طریق خزانه به مترو پرداخت می شده است. این در حالیست که تمامی حساب های شهرداری تهران به واسطه آنکه مصوب شورای شهر است نوعی خزانه محسوب می شود و در این مورد خاص هم از حساب خزانه ارم به مترو پرداخت شده است .

وی با تاکید بر اینکه کاش مطالب شفاف تر به شهروندان بازگو شود، تصریح کرد: کاش با صداقتی که حداقل انتظار شهروندان از نمایندگانشان است مسایل حسابرسی ها مطرح شود و به جای فرافکنی ها اعلام می شد ، این هزینه باید از خزانه اصلی شهرداری پرداخت می شد اما اکنون از حساب خزانه ارم پرداخت شده است .

**حسابی که پول بلیت مترو در آن ریخته می شود یکطرفه است، نه حساب شخصی

تشکری هاشمی در ادامه به مطرح شدن پرداخت پول بلیت مترو به حساب شخصی مدیر ایستگاه نیز اشاره کرد و گفت: 2مدل فروش بلیت در ایستگاه های مترو وجود دارد که بلیت الکترونیک بدون واسطه نیروی انسانی و از طریق نرم افزار در حساب درآمدهای الکترونیک شهرداری می نشیند و بر اساس ساختارهای نرم افزاری تعریف شده به ذی نفعان پرداخت می شود، اما در فروش نقدی داخل ایستگاه ها که مقداری اسکناس روزانه جمع آوری می شود، در این مورد نیز حساب یکطرفه تعریف شده که حق برداشت و مداخله وجود ندارد ، تنها متصدی فروش درآمد حاصل از فروش روزانه بلیت را به آن واریز می کند و پس از ان به طور مستقیم به حساب الکترونیک واریز می شود .

وی با تاکید بر اینکه حساب شخصی حسابی است که امکان برداشت ، دسته چک و هر نوع دخل وتصرفی را به شخص می دهد اما حساب مترو حسابی یکطرفه بوده است،اظهارکرد: تمامی موارد مطرح شده اخیر حسابرسی های حوزه حمل ونقل و ترافیک از آن دسته مغلطه هایی است که شفاف با شهروندان صحبت نشده است ، انتظار داریم مدیران و نمایندگان مردم شفاف و بی حاشیه برای مردم دل بسوزانند .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با اشاره به لایحه پیشنهادی اخذ عوارض از معابر و تونل های شهر تصریح کرد: لایحه پیشنهادی بر مبنای تکلیف برنامه پنجم شهرداری تهران تدوین و تهیه شده است، این لایحه به گونه ای پیش بینی شده که کوچکترین اختلالی در زندگی عادی شهروندان وارد نشود و محدودیتی برای اقشار مختلف شهروندان در برنداشته باشد.

**عدالت یعنی هرشهروند متناسب با استفاده از امکانات شهری هزینه بدهد

وی با اشاره به اینکه منابع شهری از جانب شهروندان تامین می شود، گفت: بهتر اینکه هزینه ها بر مبنای میزان برخورداری شهروندان از امکانات شهری ، پرداخت شود اینکه هزینه ها بصورت مساوی از شهروندان گرفته شود حتما که عادلانه نیست. بنابراین بر اساس توسعه عدالت در شهر باید امکان پرداخت هزینه ها متناسب با برخورداری از امکانات باید تامین شود .

تشکری هاشمی با اشاره به جلسات کمیسیون های مختلف در خصوص این لایحه گفت : خوشبختانه مخالفت و اظهارات جدی از سوی اعضای محترم شورای شهر تهران مطرح نیست تنها در یکی از تونل ها به واسطه طولانی بودن، مسیر جایگزین پیشنهاد شده از اخذ عوارض در تونل مذکور صرف نظر شود .

وی تاکید کرد: تعیین تکلیف لایحه پیشنهادی در انتظار صحن علنی شورا و تصویب اعضای شورای اسلامی شهر است. در عین حال که با توجه به تصویب نشدن لایحه پیشنهادی ، هنوز در ردیف لایحه بودجه 95 دیده نشده است ،  حال آنکه با نصب تجهیزات ترافیکی و هوشمند سازی شهر که پیش از این در معابر تهران صورت گرفته در صورت تصویب لایحه از سوی شورای شهر امکان اجرای ان در معابر خاص و تونل ها فراهم است .

**هیچ برنامه حمل ونقل و ترافیکی شهر به سبب کاهش منابع مالی از اولویت خارج نشده است

معاون شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا کاهش 50 درصدی منابع شهرداری خللی در پیشبرد برنامه های حمل ونقل و ترافیک ایجاد کرده است هم گفت : تاکید شهردار تهران توسعه حمل ونقل عمومی به عنوان مهمترین ماموریت شهری است. لذا در صورت محدودیت های مالی هم حوزه حمل ونقل کمترین تاثیر را خواهد گرفت اما باید توجه داشت که برخی فعالیت ها متمرکز بوده و در برخی ماه های سال قابل پیشرفت چشمگیری نیست ، به عنوان مثال نصب فیلتر های دوده بر روی اتوبوس های پایتخت که بارها به دلایل مناقضات ما ابطال شد و اکنون خوشبختانه پس از ماه ها به سرانجام رسیده است .

تشکری هاشمی تاکید کرد :  هیچ برنامه حمل ونقل و ترافیک شهر به سبب کاهش منابع مالی از اولویت خارج نشده است .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر پرداخت‌های غیر نقدی برای خریداری بلیت مترو، گفت: مردم از طریق کارت‌های شتاب و اعتباری که توسط بانک‌ها به فروش می‌رسد می‌توانند پرداخت‌های نقدی خود را برای خرید بلیت انجام دهند.

وی با بیان اینکه در تمام ایستگاه‌های مترو با نصب دستگاه‌ها این  امکان را فراهم کرده‌ایم که از طریق کارت‌های شتاب بلیت خریداری شود ، خاطرنشان کرد: اخیرا بلیت های QR یا بارکد دار دو بعدی جایگزین بلیت های مغناطیسی شده که این کارت‌ها نسبت به کارت‌های قبلی کم هزینه تر بوده و کارت‌های مغناطیسی از چرخه تکنولوژی در حال خارج شدن است. همچنین با نرم افزار موبایل که در حال تهیه است از سال آینده امکان خریداری با گوشی موبایل فراهم می شود تا بتوانند بر روی گوشی موبایل به وسیله مبادله دیتای و به روش تصویری امکان کارت زنی در مترو از طریق گوشی فراهم شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار