نگاه تشریفاتی به نامگذاری‌ سال ها!/درفضای مجازی چه می گذرد؟

سرویس هرساله با مشخص شدن نام سال نظرات متفاوتی درباره نقش سازمان‌ها و اقشار گوناگون جامعه برای تحقق عناوین هر سال و رسیدن به بهره‌برداری مفید از موضوع مورد اشاره از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران ارائه می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سرویس هرساله با مشخص شدن نام سال نظرات متفاوتی درباره نقش سازمان‌ها و اقشار گوناگون جامعه برای تحقق عناوین هر سال و رسیدن به بهره‌برداری مفید از موضوع مورد اشاره از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران ارائه می‌شود.
 
سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» هم از این قائده مستثنا نبوده است و این روزها با توجه به گذشت بیش از 9 ماه از سال نظرات و دیدگاه‌های گوناگونی درباره تاثیرگذاری بخش‌های دست‌اندرکار جامعه برای تحقق شعار سال ارائه می‌شود. اما در این بین به نظر می‌رسد از یک موضوع مهم و یک فرصت کلیدی غافل شده‌ایم. فرصتی که نه‌تنها در سال جاری بلکه سال‌های گذشته هم مورد بی‌مهری قرار گرفته و از ظرفیت‌های آن برای تحقق و فرهنگسازی شعار سال استفاده نشده است! عناوینی که همگی در بطن خود سیاست‌های کلان و واژگان کلیدی داشته و دارد که باید به فرهنگ تبدیل شود. 

فرصتی به نام«فضای مجازی» 

این فرصت مهم ظرفیت‌های موجود در«فضای مجازی» است، ظرفیت ناشناخته‌ای که برنامه‌ریزی برای استفاده موثر از آن می‌تواند به عنوان بازویی توانمند برای تحقق کامل نام‌گذاری‌های هرسال توسط رهبرانقلاب به حساب آید. در سال‌های گذشته آنطور که باید از فرصت‌های فضای مجازی بویژه شبکه‌های اجتماعی برای فرهنگسازی و گسترش نام‌های سال استفاده نکرده‌ایم و چه بسا اگر استفاده کرده بودیم، در برخی موارد نتایج مطلوب‌تری حاصل شده بود.

 به‌راستی چگونه می‌توان برای تحقق شعار مهم «همدلی و همزبانی» از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده کرد؟ برای شما که در طول شبانه‌روز، بیشتر زمان خود را سرگرم  فضای مجازی و جست‌وجو در سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستید و علاقه دارید که در تحقق شعار سال نقش داشته و در ماه‌های باقی‌مانده از سال 94  کاری انجام دهید، چند پیشنهاد داریم. 
یکی از راهکارهای موثر برای تبلیغ و فرهنگسازی شعارها و نام‌گذاری‌های هر سال استفاده از بازوی قدرتمندی به نام «شبکه‌های اجتماعی» است.
 
بازوی قدرتمندی به نام «شبکه‌های اجتماعی» 

به گزارش خبرگزاری شهر، اگر مهم‌ترین غفلت برای فرهنگسازی نام‌های هر سال را فراموشی شبکه‌های اجتماعی بنامیم، سخن به گزاف نگفته‌ایم! در سال‌های گذشته نام‌های مهم و تاثیرگذاری از سوی رهبر انقلاب برای هر سال مشخص شده است اما واکنش‌ها نسبت به این شعارهای راهگشا از چند مطلب، گفتار و مقاله در سایت‌ها، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، تریبون‌های رسمی و غیررسمی و  رسانه‌های مجازی فراتر نرفته است. 

کارنامه سال‌های گذشته نشان می‌دهد اینگونه موارد بیشتر در یکی، دو ماه اول سال در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشته است و پس از مدتی عناوین سال‌ها هم از نگاه برخی مدیران و هم از دیدگاه افکار عمومی جامعه به فراموشی سپرده شده است. در حقیقت به صورت تشریفاتی به آنها نگاه شده است! 

به‌راستی پس از گذشت  9ماه از سال چند کانال رسمی و غیررسمی درباره نام سال «همدلی و همزبانی» در شبکه‌هایی که روی تلفن همراه همه ما وجود دارد، راه‌اندازی شده است و چه تعداد لینک، عکس و محتوای مجازی درباره عنوان سال در این شبکه‌ها جا به جا شده است؟ این پرسش‌هایی است که پاسخ به آنها تنها یک گزینه را در برابر افکار عمومی جامعه و دست‌اندرکاران بخش فرهنگسازی قرار می‌دهد و آن هم کم‌کاری، نگاه تشریفاتی و استفاده گروهی، حزبی و سازمانی از عنوان سال در راستای تحقق اهداف شخصی و سازمانی است! چرا عنوان پرظرفیت «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نباید آنطور که شایسته است در بین افکار عمومی جامعه تبلیغ شود؟ 

بی‌شک استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی از یک طرف می‌تواند در تحقق بایسته‌ها و ضروریات این نام‌گذاری موثر باشد و از سوی دیگر مردم و مدیران باید در عمل هم بکوشند تا علاوه بر گفتار و افکارشان، رفتار و کردارشان نیز در راستای تحقق شعار سال باشد. 

«کندوهای مجازی» را از دست ندهید 

به باور بسیاری از کارشناسان، امسال سال تولید مثل کندوهای مجازی در ایران است، کندوهای مجازی یا همان شبکه‌های اجتماعی بهترین فرصت برای اشاعه فرهنگ همدلی و همزبانی است. با دوستان خود شبکه‌های مجازی تشکیل دهید، البته خبر داریم که علاقه‌مندان به این کار دست به کار شده‌اند و بزودی پویش‌های مجازی مانند «جوانان، همدلی و همزبانی» راه‌اندازی می‌شود. پس فرصت را غنیمت شمارید تا از دوستان جوان خود عقب نمانید، مطالبی را که مرتبط با نام سال است و در وبلاگ، وب‌سایت یا شبکه‌های مجازی منتشر شده، برای همه افرادی که نشانی پست الکترونیکی آنها را دارید، ارسال کنید یا در فضای چت روم‌ها به اشتراک بگذارید، آن وقت مشاهده خواهید کرد که مطالب شما از چه قدرت تاثیرگذاری برخوردار است و چه گام موثری برای ترویج فرهنگ نام سال در فضای مجازی برداشته‌اید. 

وبلاگ‌ها همچنان زنده‌اند! 

شاید در وهله اول با مشاهده نام وبلاگ این پرسش در اذعان عمومی شکل بگیرد که این روزها با گسترش شبکه‌های اجتماعی دیگر وبلاگ به عنوان رسانه‌ای مستقل شناخته نمی‌شود و از نقش بالایی در تاثیرگذاری، جریان‌سازی و حتی فرهنگ‌سازی برخوردار نیست. در پاسخ باید گفت، هر چند وبلاگ این روزها مانند شبکه‌های اجتماعی دیگر طرفدار ندارد اما هنوز هم با جست‌وجو در فضای مجازی می‌توان میلیون‌ها وبلاگی را مشاهده کرد که در عصر شبکه‌های اجتماعی همچنان خودنمایی می‌کنند و زنده هستند. شاید به اندازه یک شبکه اجتماعی تلفن همراه قدرت انتقال پیام نداشته باشند، اما در فضای اینترنت همچنان دربرگیری دارند. قراردادن بخش ثابتی برای وبلاگ‌ها در سایت‌ها و رسانه‌های مجازی مصداق بارز این گفتار و توجه اهالی رسانه و کاربران اینترنت به وبلاگ است. 

پس برای اشاعه فرهنگ «همدلی و همزبانی» پیشنهاد ما تشکیل وبلاگ‌های گروهی است، وبلاگ گروهی تشکیل دهید و در آن مطالب مرتبط با سال را قرار دهید، مشاهده خواهید کرد که لینک وبلاگ شما در تمام سایت‌ها، پورتال‌ها و حتی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد، در حقیقت به مطالب وبلاگ شما استناد می‌شود. فراموش نکنیم اگر برای تحقق نام سال برنامه‌ای مشخص و تدوین‌شده نداشته باشیم و با عینک و ژست تشریفاتی به عناوین سال نگاه کنیم، نه‌تنها موفق نخواهیم بود، بلکه فرصت‌طلبان، بدخواهان و جریان مخالف انقلاب و کشور از فرصت به وجود آمده با برنامه‌ریزی و هوشیاری استفاده می‌کنند. 

جریان‌سازی علیه برخی عناوین در سال‌های گذشته با پخش و تکثیر گسترده شعارها و جملاتی نامرتبط در فضای مجازی تنها گوشه‌ای از نقش رسانه‌های مجازی است، نقش تاثیرگذاری که تجربه ثابت کرده است در سال‌های گذشته بیشتر در دست جریان‌های مقابل، منتقد و حتی مخالف قرار داشته و دارد و این جریان‌ها به بهترین شکل ممکن از آن در جهت اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی خود استفاده می‌کنند. 

برای تحقق نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» باید از آسیب‌هایی مانند فعالیت‌های تبلیغی صرف، همایش‌محوری بدون اجرا، کم‌توجهی به برنامه‌ها و اسناد بالادستی به بهانه انجام کار بیشتر و  همچنین فعالیت‌های نمایشی و رسانه‌گرایی صرف  پرهیز کرده و در چارچوب اصلاح فرهنگ همدلی، همراهی و همگامی چه در سطح مردم  و چه در سطح مدیران در حوزه‌های هفتگانه مد نظر مقام معظم رهبری در چارچوب سند چشم‌انداز بیست‌ساله اقدامات و برنامه‌ها را توسعه داد. این فرآیند محدود به یک سال نبوده و در سال‌های آینده نیز باید تداوم یابد. 

منبع:شفاف
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار