در دوران پسابرجام

اجرای 9 طرح افزایش بهره‌وری به ارزش 6 میلیارد دلار

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی از اجرای 9 طرح مختلف در افزایش ارتقای بهره‌وری به ارزش 6 میلیارد دلار در کشور خبر داد.

اجرای 9 طرح افزایش بهره‌وری به ارزش 6 میلیارد دلاربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین سجادی مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران در نشست خبری  با اشاره به بازار کارآیی انرژی در دنیا اظهار داشت: طبق گزارشی که آژانس بین‌المللی در سال 2014 منتشر کرده است برآورد میزان انرژی در کل دنیا 315 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با کل انرژی جهان اتحادیه اروپا بیشترین میزان مصرف انرژی را داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت انرژی در کشور ما پایین است انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد به طوری که در دنیا قیمت انرژی معقول و منطقی بوده و باعث شد که سرمایه‌گذاران به این سمت و سو حرکت نمایند.

سجادی تأکید کرد: یکی از چالش‌‌هایی که سبب شده ما نتوانیم چنین فضایی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا از سال گذشته دولت اقدامات موثری را بر اساس تبصره 19 تعریف کرده برنامه‌هایی را برای ارتقای کارآیی انرژی در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی افزود: تلاش کردیم که قیمت انرژی را به صورت واقعی از طریق یارانه پرداخت نماییم به طوری که ماده 12 قانون رفع موانع که در بودجه کشور تصویب شده‌اند به این امر کمک می‌کند. هم اکنون اتفاق بزرگی که در کشور رخ داده است محمل زیرساخت‌های اجرایی در کشور فراهم شده است و امیدواریم که بعد از لغو تحریم‌ها شاهد حضور سرمایه‌گذاران  خارجی در این بخش باشیم.

وی از اجرای سه طرح جدید خبر داد و گفت: جایگزینی خطوط R600 به جای R134 برای سیستم مبدل یخچال‌ها به منظور کاهش مصرف در دستور کار است که به همین منظور سه کارخانه تولیدی اعلام آمادگی کردند که در جهت ارتقای رتبه یک و دو این موضوع را اجرایی کنند.

سجادی گفت: با توجه به اینکه 660 هزار دستگاه یخچال در سال تولید می‌شود که در مقایسه با ظرفیت تولید یک میلیون و 200 هزار است که یخچال‌ها به این تکنولوژی مجهز خواهند شد.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ادامه داد: طرح دیگر پروژه سهام سیستم اندازه‌گیری هوشمند است که چند سالی است این طرح را از طریق پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی شروع کرده‌ایم به طوری که دو طرح در تهران و مشهد افتتاح شده است بنابراین در نظر داریم تمام مسائل مختلفی که در ارتباط با تکنولوژی در دنیا وجود دارد در کشور بومی‌سازی نماییم.

وی بیان کرد: در خصوص ارزش بهره‌وری در کشور اعداد و ارقام صحیحی وجود ندارد به طوری که در بازار بهره‌وری و کارآیی به ازای یک بشکه نفت خام مصرفی حدود 50 هزار تومان درآمد ناخالص در کشور را ایجاد می نماید. در شاخص شدت انرژی دو معیار در دنیا وجود دارد یکی اینکه برای محاسبه قدرت برآوری نرخ ارز را در نظر می‌گیرند و مورد دیگر قدرت خرید است به لحاظ قدرت خرید به ازای 176 تن نفت خام یک میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد می‌شود که به لحاظ متوسط 1.5 برابر شدت انرژی جهانی است و در مقایسه با نرم جهانی به لحاظ نرم اسمی 3.5 برابر انرژی است.

سجادی در خصوص اولویت سازمان بهره‌وری انرژی در دوران پسابرجام گفت: بحث قانون رفع موانع تولید محمل بسیار مناسبی برای افزایش بهره‌‎وری در کشور است و ما در این خصوص 9 طرح مختلف را برای پساتحریم آماده کردیم که این پروژه‌ها هم اکنون مسیر قانونی را طی می‌کنند که پس از تصویب در شورای اقتصاد به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها را 6 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با ارتقای کارآیی میزان صرفه‌جویی 12 میلیارد دلار خواهد بود که زمان اجرای این طرح‌ها بین 2 تا 5 سال است.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ارتقای کارآیی در صنعت سیمان، پروژه بهینه‌سازی کاشی، سرامیک، شیشه و بلور و ریخته گری، اصلاح سیستم پمپاژ آب و فاضلاب کشور، اصلاح و روشنایی معابر با راندمان بالا، افزایش کارآیی در بیمارستان‌های دولتی، تعویض کولرهای گازی در جنوب کشور همچنین اصلاح بهینه‌سازی در ساختمان‌های اداری و دولتی را از این جمله طرح‌ها برشمرد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار