لغزش های روانی زیر پوست شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی بخش جدا نشدنی زندگی ما آدم ها شده که با توجه به ساختار پیچیده اش آسیب های جدی را به بنیان خانواده وارد می کند.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فضای مجازی دنیای آدم ها را به حدی خصوصی کرده است که می توان در آن انواع و اقسام خیانت ها را مرتکب شد و همچنان در نگاه خانواده فردی موجه و قابل اعتماد به نظر آمد. چت روم ها امروزه بیشترین عامل بروز خیانت های سایبری هستند. از گوشی های همراه و اس ام اس ها که بگذریم؛ صدای دریافت چت های پی در پی نیز امروزه عامل بروز شک و اختلاف در زندگی های زناشویی شده است. 

لغزش های روانی زیر پوست شبکه های اجتماعی

امروزه اینترنت بخشی از زندگی هر روز ما شده است و روابط اینترنتی باعث شده تا افراد سرتاسر دنیا بتوانند به راحتی با یکدیگر روابط بین شخصی برقرار کنند و به نوعی دست به خیانت بزنند. به طور کلی سه نوع خیانت داریم که در این گزارش به دو نوع خیانت می پردازیم. خیانت عشقی و خیانت اینترنتی

خیانت عشقی:

این نوع خیانت یک رابطه پنهانی است که در آن یک پیوند احساسی صمیمانه میان یک فرد متاهل با فرد دیگری که همسر قانونی وی نمی باشد برقرار می گردد.

خیانت اینترنتی:

شامل گفتگو و تبادل تصاویر و مشخصات یک فرد متاهل با فرد دیگری که از طریق اینترنت و چت است. محتوای گفتگوها و تبادل تصاویر و مشخصات  در یک گفتگوی صمیمانه می باشد.

ترویج بی عفتی نقطه اوج شبکه های اجتماعی

 اگر این روز‌ها سری به دادگاه‌های خانواده بزنیم متوجه می‌شویم که خیلی‌ها برای شکایت آمده‌اند. شکایت از رابطه‌ای که از طریق این اپلیکیشن‌ها ایجاد شده است. هم درمیان آن‌ها مجرد دیده می‌شود و هم متاهل! به ویژه حالا داستان به گونه‌ای شده که برخی افراد متوجه می‌شوند که همسرشان از طریق این اپ‌لیکیشن ها وارد رابطه‌ای خارج از چهارچوب زندگی مشترک شده‌اند. از آن سو هم رابطه میان دختران و پسرانی که همدیگر را نمی‌شناسند در این شبکه‌های اجتماعی این روز‌ها به اوج خود رسیده است.

لغزش های روانی زیر پوست شبکه های اجتماعی

عادی شدن روابط زنجیره ای دختران و پسران

 جالب است بدانید این روزها اپلیکیشن ها نسل جوان را به دریایی از روابط با جنس مخالف متصل می‌کند که تبعات آن روابط زنجیره ای است. به این معنی که رابطه داشتن با چندین نفر را برای پسران و دختر‌ها عادی می‌سازد. یعنی فرد در طول یک روز با چندین نفر وارد رابطه‌ای نامعلوم می‌شود که دراین بین ممکن است چند رابطه از آن به روابط نامشروع برسد. همین مسئله سبب می‌شود تا پسران و دختران جوان به اینکه رابطه‌های عاطفی زنجیره‌ای برقرار سازند، عادت کنند. هر کدام از این روابط به دلیل اینکه به احتمال بالای 90 درصد به هیچ سرانجامی نمی‌رسد یک شکست روحی سنگین برای آن‌ها پدید می‌آورد.

شکست‌های پیاپی تا ایجاد عقده‌های روحی

این روابط و خیانت های پی در پی علاوه بر شکست های روحی، موج بی‌اعتمادی را در جنس مخالف به وجود می‌آورد و در ‌‌نهایت سبب شکل گیری عقده‌های روحی می‌شود که حتی نمی تواند به ازدواجش فکر کند.به این ترتیب فرد پس از یک سال متوجه می‌شود که از طریق این اپلیکیشن‌ها با افراد نا‌آشنایی وارد رابطه شده و از هر کدام از این روابط تلخی و شکستی برایش به جامانده و حالا ذهنیت منفی‌اش اصلا اجازه نمی‌دهد که اعتماد کند.

خیانت تنها با یک درخواست

بدترین تبعه اپلیکیشن های جدید ارتباطی اسمارت فون ها  ورود به حریم زندگی افراد متاهل است. به طوری که برخی از زنان و مردان متاهل هر روز چندین پیام می‌دهند و دریافت می‌کنند. پیامهایی که خیلی از آن‌ها در‌‌نهایت به آغاز یک رابطه خارج از رابطه زناشویی می‌انجامد.

لغزش های روانی زیر پوست شبکه های اجتماعی

در زندگی زناشویی باید تا می‌توان فضای اطراف را از محیطی که لغزش درآن آسان‌تر است دور نگاه داشت، این اپلیکیشن‌های ارتباطی که بهترین محیط را برای لغزش زنان و مردان متاهل فراهم می کند، به طوری که باید شاهد اتفاقات بسیار ناگواری بود. به ویژه اینکه این روز‌ها در این اپلیکیشن‌ها جوانان مجرد زیادی عضو هستند و همین مسئله سبب می‌شود تا پتانسیل بالایی برای لغزش روانی زنان فراهم باشد.

دروغهای پیاپی برای جلب نظر کاربر دیگر

در این میان، نکته تاسف برانگیزی که در این برنامه‌ها به شدت پررنگ است موج اطلاعات دروغی است که در پروفایل‌های افراد موجود است. به شکلی که در این برنامه‌ها هر فردی برای جلب نظر طرف مقابل خود اطلاعاتی درباره خود در پروفایلش به نمایش می‌گذارد که در بسیاری از مواقع 180 درجه با واقعیت‌ها متفاوت است.
 
سخن پایانی

گشت و گذار در شبکه های اجتماعی مختلف و پرسه زدن در زندگی و روابط شخصی دیگران سبب بی‌اعتقادی و بی‌اعتمادی نسل جوان چه پسر و چه دختر، در جامعه می‌شود. وقتی این اتفاق  می افتد تشکیل بنیادی به نام ازدواج به شکل عجیبی سقوط می‌کند، چرا که به واقع هر دو جنس بار‌ها تجربه‌هایی این چنینی را در فضای این برنامه‌ها تجربه کرده وبه این ترتیب به کسی برای تشکیل زندگی اعتماد ندارند.

به باور روانشناسان افزایش سن ازدواح در جامعه ایرانی و همچنین طغیان نیروی جنسی سبب شده تا نسل جوان بیش از گذشته به سوی استفاده از این برنامه‌ها و شبکه های اجتماعی بدون توجه به نتایج آن روی بیاورد.

گزارش از مریم عبداللهی

انتهای پیام/
برچسب ها: اپلیکیشن ، خیانت ، مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار