تریبون: عربستان عامل اصلی سردی روابط سودان و ایران

وبسایت تریبون در گزارشی به علل سردی رابطه سودان با ایران به دنبال افزایش تنش در روابط تهران و ریاض پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت تریبون در گزارشی نوشت: سودان که پیشتر یکی از معدود شرکای سنی ایران بود، به تازگی برای حمایت از عربستان سعودی روابط خود را با تهران قطع کرده است. گزارشها حاکی از آن است که خرطوم، پایتخت سودان قصد دارد با حمایت از عربستان، اقتصاد کشورش را سامان دهد. این کشور دورافتاده در شرق آفریقا از چند روز پیش، پس از اعتراض ایران به اعدام آیت الله شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعه از سوی عربستان، روابط خود را با تهران قطع کرد.

"الطیب زین العابدین،" استاد علوم سیاسی دانشگاه خرطوم در این خصوص گفت: "این اقدام سودان دلایلی عملگرایانه داشت. خرطوم تشنه سرمایه گذاری های عربستان است و تنها به بهبود وضع اقتصاد خود می اندیشد. سودان متوجه شد از کشورهای عربی جدا افتاده است. به همین دلیل تصمیم گرفت موضع خود را تغییر دهد."

به نوشته تریبون، سودان در ماه مارس سال گذشته میلادی (اسفند 93) تصمیم گرفت سربازان خود را به ائتلاف به اصطلاح ضد تروریسم عربستان در یمن ملحق کند. این کشور با پیوستن به ائتلاف عربستان روابط خود را با این کشور و متحدانش در خلیج فارس تقویت کرد، با وجود اینکه با شورشیان در منطقه دارفور غربی، کردفان جنوبی و نیل آبی مبارزه می کرد. 

"عمر حسن البشیر،" که از 26 سال قبل در رأس هرم قدرت سودان قرار دارد، به دلیل حمایت از تروریستهایی از جمله اسامه بن لادن، با تحریم های نفس گیری دست و پنجه نرم می کند.
این وبسایت همچنین در ادعایی سخیف نوشت: تهران برای توسعه صنایع نظامی سودان، سلاح و مهمات در اختیار این کشور قرار می دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: سپتامبر 2014 (شهریور 93) پس از آنکه مقامات سودان دستور بستن یک مرکز فرهنگی ایرانی را در خرطوم صادر کردند، در روابط سودان و ایران شکاف ایجاد شد. مقامات سودان کارکنان این مرکز را به اشاعه تفکر شیعی متهم کردند. یک منبع دیپلماتیک در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: سودانی ها این اقدام را برای نشان دادن چراغ سبز به عربستان سعودی انجام دادند.

این درحالیست که با وجود اینگونه اقدامات سودان و تلاش برای برقراری روابط حسنه با عربستان، وضع اقتصاد این کشور بهبود نیافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۱ دی ۱۳۹۴
اخه سودان چیه که نگران سردی روابط با اون باشیم اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
با التماس بر میگردید.عربستان تاریخ انقضاش نزدیک همراه با عربستان شماهم منقضی خواهید شد.
آخرین اخبار