باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

"میدان تقسیم" تا "میدان گالاتاسرای" ؛ صحنه "میتینگ ضد داعش"

مردم "استانبول" به دلایلی علیه "اردوغان" تظاهرات کردند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مردم ترکیه از سیاست خارجی و منطقه ای حزب "عدالت و توسعه" به رهبری  "اردوغان" ناخشنودند و لذا اعتراضاتی را همواره ضد دولت انجام داده‌اند.


دولت ترکیه به شدت بر رسانه‌ها تسلط دارد و فضای رسانه ای  بسته ای بر منتقدان حزب "عدالت و توسعه" حاکم است؛ از این جهت که هر شخص یا روزنامه ای که به دولت متبوع "اردوغان" انتقاد کند، به شدت مجازات می‌شود.


اخیرا مردم استانبول تظاهرات گسترده ای را در غرب ترکیه ساماندهی کردند و علت این تظاهرات فضای بسته رسانه ای است. شبکه خبری  "ان تی وی" (NTV Avrupa) در گزارشی اعلام کرد: در پی دستگیری اخیر روزنامه نگاران توسط حزب "عدالات و توسعه" ، مردم تظاهرات گسترده ای را ترتیب دادند.






این سایت ادامه داد: تظاهرات ضد دولتی در حمایت از خبرنگاران  "روزنامه جمهوریت" و سایر رسانه‌هایی که توسط حزب "عدالت و توسعه"  محدود شدند، انجام شده و این اعتراضات از  "میدان تقسیم" تا  "میدان گالاتاسرای"  استانبول طراحی شده است.


ترکیه یکی از حامیان بالقوه و بالفعل داعش بوده و  در استان‌های جنوبی خود، از این گروه تروریستی پشتیبانی مالی و تجهیزاتی می‌کند و این موضوع به هیچ عنوان از سوی مردم ترکیه قابل قبول نیست.   
   



**دلایل اعتراضات "میدان تقسیم" تا "میدان گالاتاسرای" استانبول چیست؟

***دلیل اول اعتراضات "میدان تقسیم" تا "میدان گالاتاسرای": درخواست برای آزادی بیشتر رسانه ای از "حزب عدالت و توسعه"

یکی از دلایل اعتراضات "میدان تقسیم" تا "میدان گالاتاسرای"  استانبول در حقیقت درخواست از دولت برای آزادی بیشتر رسانه‌ای است. در حقیقت مردم استانبول به نمایندگی از ملت ترکیه خواهان آن هستند که آزادی های رسانه‌ای افزایش یابد.



*** دلیل دوم اعتراضات "میدان تقسیم" تا "میدان گالاتاسرای": ملت ترکیه  از سیاست‌های  خارجی و امنیتی حزب حاکم  ناخشنود هستند

دومین دلیلی که مردم اعتراضات گسترده‌ای را در  "استانبول" تدارک دیدند این بود که ملت ترکیه  از سیاست‌های  خارجی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور  و "داود اغلو" نخست وزیر ناخشنود هستند و انتظار هم افزایی بیشتر را از دولتمردان خود در مبارزه با تروریست‌های تکفیری دارند.


"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه اراده ای جدی در حمایت از تروریست های تکفیری در سوریه داشته و تلاش می‌کند با این اقدامات به دولت "بشار اسد" ضربه بزند و  "داود اغلو" برخی ادعاهای ضد ایرانی را در حمایت از داعش مطرح می‌کند.




"آنکارا"  با حمایت تسلیحاتی از تروریست های ارتش آزاد  تلاش کرده تا این گروه تروریستی در نبرد با داعش پیروز شود؛ حال آنکه حقایق میدانی نشان می‌دهد با تسلیح ارتش آزاد از طریق " بندر اسکندریه" (در سالیان اخیر) نه تنها این گروه پیروز نشد،  بلکه در میادینی از داعش شکست خورده است.



*** دلیل سوم اعتراضات "میدان تقسیم" تا "میدان گالاتاسرای": تعامل "اردوغان" با داعش

سومین دلیلی که ناخشنودی مردم ترکیه را در اعتراضات اخیر "میدان تقسیم" تا "میدان گالاتاسرای "  نشان می‌دهد این است که "حزب عدالت و توسعه"  تجارت‌هایی را در حوزه نفت و انرژی با  داعش دارند که  نمونه آن حملات اخیر جنگنده های ارتش فدراسیون روسیه به  تریلی های حامل نفت داعش بود که به سمت "غازیان تپ" حرکت می‌کرد و تصاویر ماهواره‌ای آن منتشر شده است.






"سلیمان عباس" وزیر نفت سوریه درباره تجارت نفت داعش و ترکیه اظهار داشت: نفت سوریه بخشی از اقتصاد این کشور است، به همین دلیل گروه‌های تروریستی آن را هدف قرار دادند.  وی گفت: از آغاز جنگ، بخش نفت سوریه از طریق تصمیم‌های اتحادیه اروپا هدف قرار گرفت؛ و در کنار اعمال تحریمها علیه بخش نفتی سوریه، این اقدامات سرقت نفت سوریه به دست گروه‌های مسلح و قاچاق آن به خارج را تسهیل کرد.



وی گفت: ما اسناد و تصویرهایی داریم که ثابت می‌کند دولت ترکیه از این گروه‌ها نفت می‌خرد، و اسنادی وجود دارد که سرقت تجهیزات حفر چاه و دیگر وسایل و انتقال آنها به داخل ترکیه را ثابت می کند.


وزیر نفت سوریه ادامه داد: پس از این اقدامات، مرحله دوم آغاز شد و گروه‌های تروریستی در آن تأسیسات نفتی را هدف قرار دادند. عباس اظهار داشت: قبل از بحران در سال 2010 تولید سوریه نیازهای بازار داخلی و از جمله بخش تولید برق را تأمین می کرد، و بخشی نیز صادر و درآمدهای آن در خزانه دولت ذخیره می شد؛ ولی پس از هدف قرار دادن این بخش حیاتی امروزه دیگر فقط روزانه 9 هزار بشکه تولید می کنیم.


 بنابر گزارش "روسیا الیوم"، مافیای قاچاق نفت که شامل تاجران ترکیه ای  و اسرائیلی می‌شود روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ تانکر را در شهر  "سلوبی" ترکیه به واسطۀ یک اسرائیلی معروف به «دکتر فرید» یا «حاجی فرید»، دریافت می‌کند. این دلال اسرائیلی که دارای تابعیت یونانی است، نقش هماهنگی بین مافیای نفتی و سه شرکت اصلی خریدار نفت داعش را برعهده دارد.



پیش تر نیز  "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور و "سرگئی لاوروف"، وزیر خارجه روسیه گفته بودند اطلاعات کسب شده نشان می دهد داعش با خریداران نفت در ترکیه معامله نفتی دارد.



***دلیل چهارم اعتراضات "میدان تقسیم" تا "میدان گالاتاسرای": حمایت و پشتیبانی دستگاه اطلاعات ترکیه و "هاکان فیدان" از داعش
 

چهارمین دلیل اعتراضات مردمی که غیر مستقیم به حمایت های اردوغان بازمی‌گردد، حمایت و پشتیبانی  لجستیکی و تسلیحاتی  دستگاه اطلاعات ترکیه و شخص "هاکان فیدان" از تروریست های داعش است که ناخشنودی مردم را در غرب ترکیه رقم زده است.  روزنامه جمهوریت پیشتر در ماه مه سال 2015  تصاویر مربوط به محموله های تسلیحاتی را منتشر و اعلام کرد این تسلیحات توسط دستگاه اطلاعاتی ترکیه به سوریه منتقل شده است.


ترکیه به عنوان کشوری که در زمینه منابع نفتی به نظر غنی نمی‌رسد، سعی می‌کرد تا با ضربه زدن به کشورهای همسایه چاه‌های نفت اطراف خود را در دست بگیرد و لذا دستگاه اطلاعاتی این کشور در راستای راهبرد تسلط بر چاه‌های نفتی منطقه از "دیرالزور تا کرکوک"، تاکتیک حمایت از داعش را پیگیری می‌کند.


ظرف یکی دو سال اخیر شهرها و استان‌های شرق و جنوب شرق ترکیه ناآرامی ها و چالش های امنیتی روبه گسترشی را تجربه کرده اند و این موضوع  در مناطق "حکاری" ، "شرناق" ، "دیاربکر"  و ... به وضوح دیده شده است.


در مجموع اعتراضات انبوه مردم استانبول از میدان تقسیم تا میدان گالاتاسرای به علت نارضایتی از وضعیت آزادی بیان در ترکیه و مخالفت با تاکتیک های سیاست خارجی و امنیتی حزب "عدالت و توسعه" (حزب متبوع "رجب طیب اردوغان " رئیس جمهور ترکیه) است.



گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۰ ۲۲ دی ۱۳۹۴
از قدیم گفتن چاه نکن بحر کسی اول خودت مادر........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۲۲ دی ۱۳۹۴
بنده چند روزی هست استانبولم و هتل محل اقامتم مشرف به میدان تکسیم هست امن و ارامه و هیچ تجمع و تظاهراتی ندیدم. خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۱ دی ۱۳۹۴
این مردک مزدور اسرائیل امریکاست آبروی همه ترکیه هارا برده.حتی آبروی مسلمانان راهم برده اگر مسلمان باشد که نیست.ترکیه راطولی نمی کشد میدان جنگ داعش قرارمیدهد مردم ترکیه بایدهوشیار باشندتا کار ازکارنگذشته حرکتی بکنند این مزدور را برگناربکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۱ دی ۱۳۹۴
خدا لعنتشون کنه، ترکیه رو میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۱ دی ۱۳۹۴
خود مردم ترکیه هم فهمیدند انوقت ما با خرید کالاهای ترکی به صورت غیر مستقیم به داعش کمک میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
تا وقتی که نظام حاکم ترکیه از سیاستهای آمریکا و عربستان در حمایت از داعش و گروههای مخالف مذهب اسلام حمایت میکنه انتظار بیشتر از این نباید داشته باشیم . عاقبت این دولت حاکم در ترکیه فروپاشی اقتصاد و تضعیف جایگاه این کشور در منطقه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
تا وقتی که نظام حاکم ترکیه از سیاستهای آمریکا و عربستان در حمایت از داعش و گروههای مخالف مذهب اسلام حمایت میکنه انتظار بیشتر از این نباید داشته باشیم . عاقبت این دولت حاکم در ترکیه فروپاشی اقتصاد و تضعیف جایگاه این کشور در منطقه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۱ دی ۱۳۹۴
اقای اردغان هم زود گلایه مکنه حواستون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۱ دی ۱۳۹۴
اقای اردغان هم زود گلایه مکنه حواستون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۱ دی ۱۳۹۴
اقای اردغان هم زود گلایه مکنه حواستون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۱ دی ۱۳۹۴
خاک تو سرت دروغ خان ابله برو از ال سقوط کمک بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۱ دی ۱۳۹۴
آقای اردوغان عاقل باشد هدف دشمن تضعیف کشورهای اسلامی است به بحران دامن نزن چاه کن عاقبت ته چاه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۱ دی ۱۳۹۴
اردوغان راه گم کرده است
آخرین اخبار