«بیداری» ثمره گفتمان انقلاب اسلامی است

از مهمترین محورهای انقلاب ما، «ظلم ستیزی»، «جنگ حق و باطل» و ... است و هنری که از این شاخصه‌ها به دور باشد، از دیدگاه اسلامی، هنر نیست.

به گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد شمقدری کارگردان سینمای ایران و رئیس پیشین سازمان سینمایی کشور در گفتگو با روابط عمومی کنگره ملی دو هزار شهید هنرمند، با اشاره به گفتمان انقلاب اسلامی گفت: اگر نگاه دقیق‌تری به شهدایی که در عرصه هنر در کارزار دفاع مقدس به شهادت رسیدند بیندازیم، شاید شاخصه‌های گفتمان انقلاب اسلامی را راحت‌تر پیدا کنیم. چرا که این بزرگواران، مهارت و توانایی هنری خود را در جهت تبیین و ارائه فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی به خرج دادند تا این گفتمان پایدار بماند که «شهید آوینی» یکی از نمونه‌هایی‌ست  که همه دانش و تجربیات خودش را در مقطع دفاع مقدس متجلی کرد.

وی ادامه داد: خودِ هنر در گفتمان انقلاب اسلامی، شاخصه‌های زیادی دارد که به ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی برمی‌گردد که بخشی از آن را می‌توان در پیامی که حضرت امام(ره) در پایان دفاع مقدس به هنرمندان ارائه داد پیدا کرد که مهمترین محورهای آن «ظلم ستیزی»، «جنگ حق و باطل» و... است. لذا هنری که از این شاخصه‌ها به دور باشد، هنر نیست. برای همین هم امام خمینی(ره) فرمودند «بالاترین هنرمندان ما، شهدا هستند چون در عرصه حق و باطل؛ همه هستی  خودشان را فدا کردند».

کارگردان فیلم سینمایی« طوفان شن» تصریح کرد: اگر یک اثر هنری، نگاهی به عدالت نداشته باشد و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد حتما از دیدگاه گفتمان انقلاب اسلامی، از حوزه هنر خارج است. این درحالی است که هنر گفتمان انقلاب اسلامی، سبب بیداری و آگاهی بخشی خواهد شد و درمقابل هنر شیطانی که تلاش دارد هنرمند را از خدا، معاد و کائنات دور کند محافظت می‌کند و به قول عُرفا در سیر آفاق و انفس به دنبال حقیقت بالاتر می‌گردد و هنرمند را از غفلت و بی‌خبری خارج می سازد.

شمقدری با اشاره به کنگره ملی دو هزار شهید هنرمند؛ نفس این نوع کنگره‌ها را خیلی خوب ذکر کرد و یادآورشد: این کنگره‌ها اگر برنامه‌های مستمر و گپ و گفت‌های متعددی داشته باشند حتما تاثیرگذار خواهند بود. اما از سوی دیگر؛ نباید چنین تصور شود که با برگزاری این نوع کنگره‌ها، وظیفه تمام شده و دچار غفلت شویم. درحالی که باید برگزاری این کنگره‌ها به تکلیف ما بویژه به تکلیف مسئولین، اهالی رسانه و هنرمندان بیفزاید به طوری که با برداشتن پرچم شهدا، راه آنان را با سرعت و شفافیت بیشتری ادامه دهیم و به هنرمندانی که در این حوزه تلاش می‌کنند بیش از گذشته توجه شود که امیدواریم این چنین باشد.

این سینماگر گفت: من در مقطعی توفیق داشتم که با برخی از شهدای هنرمندی که در دفاع مقدس به شهادت رسیدند نشست و برخاست داشته باشم و در یک سنگر باشیم. به عنوان مثال «شهید آیت سیفی» که علاوه بر اینکه دانشجوی رشته فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی بود فیلمبردار فیلم من هم بود که در کربلای 5 به شهادت رسید.

جواد شمقدری اضافه کرد: پیام شهدا این است که حرکت انقلاب اسلامی می‌ارزد تا جان‌های بسیاری برایش فدا شود تا حقیقتِ انقلاب در مسیر درست ادامه یابد و به اهداف بزرگش برسد و اگر همه ما هم در این مسیر، جانمان را فدا کنیم بیراه نیست.

به گفته وی نباید اجازه دهیم بین شهدا و فرزندان شان، «گسیختگی» ایجاد شود و می‌بایستی پیوندی برخاسته از شعور و آگاهی مابین آنان حکمفرما باشد تا راه نفوذ دشمنان همواره مسدود بماند.

شایان ذکر است کنگره ملی 2000 شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل: سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دی‌ماه سال‌جاری توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشارکت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و بنیاد فرهنگی روایت به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.