نانو ذراتی که تحت تابش اشعه لیزر داروی شیمی درمانی آزاد می‌کند

محققان نانوذرات کروی را توسعه دادند که از داروی شیمی درمانی پر شده و با قرار گیری در معرض اشعه نور لیزر دارو را‌‌ رها می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیمی درمانی یکی از راه‌های مبارزه با سلول‌های سرطانی است. این دارو‌ها سلول‌های سرطانی را می‌کشند ولی در عین حال برای سلول‌های سالم هم بسیار سمی هستند. علت عوارض بالای این دارو‌ها همین سمی بودن عمومی آن‌ها است. پس اگر بتوان راهی را پیدا کرد که دارو تنها به درون سلول‌های سرطانی وارد شود ولی کاری به سلول‌های طبیعی نداشته باشد می‌توان به پیشرفت بزرگی در درمان سرطان رسید. 

محققان UCLA و University of Montpellier در فرانسه برای رسیدن به این هدف از لیزر و ذرات نانو استفاده کرده‌اند. اساس این درمان استفاده از ذرات بسیار ریز کروی و توخالی در حد نانومتر و از جنس سیلیکا است. 

درون این ذرات از داروی شیمی درمانی پر می‌شود. این ذرات سوراخ‌هایی بر روی خود دارند که توسط مولکول‌هایی مانند درپوش بسته شده‌اند. وقتی که ذرات تحت تابش اشعه لیزر قرار می‌گیرند این درپوش‌ها از روی سوراخ‌ها کنار رفته و داروی شیمی درمانی از درون ذره کروی خارج می‌شود. 

لیزر بکار رفته از جنس فروسرخ است و توانایی نفوذ در پوست به اندازه ۴ سانتی‌متر را دارد. پس می‌توان در سرطان‌های پوست، معده، روده بزرگ، تخمدان یا سینه از آن استفاده کرد. تابش لیزر به این ذرات همچنین موجب فلورسنت شدن و روشن شدن آن‌ها می‌شود و به این طریق می‌توان مطمئن شد که ذرات و به تبع آن دارو به سلول‌های هدف رسیده است. 

با استفاده از این روش پزشک می‌تواند ابتدا دارو را به بیمار تزریق کند و سپس با اشعه لیزر تومور مورد نظر را هدف بگیرد. در این حال دارو فقط در زمان تعیین شده و در محل تابش یعنی‌‌ همان جایی که تومور وجود دارد آزاد شده تا تاثیر خود را بر جای گذارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار