اختلافات جناحی در آمریکا به دنبال اختلافات فرقه‌ای در خاورمیانه

واشینگتن پست در گزارشی به بررسی واکنش جناح‌های مختلف آمریکا به اختلاف جدید ایجاد شده میان ایران و عربستان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در گزارشی نوشت: با اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه، در هفته گذشته پیش‌بینی‌های فراوانی در خصوص بالا گرفتن اختلافات فرقه‌ای در خاورمیانه انجام شد. در واشینگتن نیز جناح‌های مختلف واکنش‌های متفاوت به آن نشان دادند.

جمهوریخواهان و در صدر آنها نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از عربستان دفاع کردند. سناتور «مارکو روبیو» در این خصوص گفت: واکنش ما باید حمایت از متحدان ما باشد. «جب بوش» نیز اعلام کرد: رابطه محکم ما با عربستان سعودی به ما اجازه می‌دهد که به آل‌سعود بگوییم شما نباید مردم را به دلیل این‌گونه جرم‌ها اعدام کنید.

با این حال دولت اوباما به نظر می‌رسد در این رویداد طرفدار دولت ایران است. وزارت امور خارجه آمریکا با زیرکی تمام از محکوم کردن واکنش ایران به این رویداد، شانه خالی کرده و سیاست میانه را در این نزاع دوجانبه اتخاذ کرده است. روشن است که کاخ سفید برای اجتناب از هر واکنش و اقدامی که به اجرای توافق هسته‌ای لطمه بزند، این سیاست را در پیش گرفته است.

به طور خلاصه می‌توان گفت اگر جمهوریخواهان در جبهه عربستان سعودی هستند، اوباما و سیاست خارجی او به سوی ایران تمایل نشان می‌دهد. سیاست هر دو جناح بدون فکر است. حمایت جمهوریخواهان از آل سعود، این رژیم را برای ادامه رویه کنونی بیش از پیش تشویق می‌کند. عربستان سعودی که در یک سال اخیر با به قدرت رسیدن ملک سلمان و بویژه منتخب شدن پسر 30 ساله‌ او به منصب وزارت دفاع این کشور، تقریبا سیاست دیوانگی را در پیش گرفته است. «محمد بن سلمان،» وزیر دفاع عربستان، در مصاحبه‌ای با مجله اکونومیست در هفته گذشته، از اصلاحات اقتصادی بزرگی در این کشور خبر داد؛ اما سخنی از تغییر و یا اصلاح سیاسی و مذهبی به میان نیاورد، در کشوری که زنان هنوز اجازه رانندگی ندارند.

از سوی دیگر دولت اوباما به مقامات سعودی پشت کرده است. بویژه پس از توافق هسته‌ای ایران به نظر می‌رسد واشینگتن با سلاح جدید به مبارزه با آل سعود پرداخته است. جمهوریخواهان استدلال می‌کنند سیاست سازشی اوباما با تهران سبب ترغیب رژیم آل سعود برای دشمنی بیشتر با ایران و بالا گرفتن اختلافات فرقه‌ای در منطقه شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار