توانمندسازی بیماران از اهداف نظام سلامت

دبیر اجرایی چهارمین کنگره خودمراقبتی و آموزش بیمار گفت: توانمندسازی بیماران و توسعه خود مراقبتی یکی از اهداف نظام سلامت در کشور است.

دکتر بهمن زیاری پزشک عمومی و دبیر اجرایی چهارمین کنگره خودمراقبتی و آموزش بیمارو اولین جشنواره آموزش بیماردر گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آموزش بیمار جزو ارکان برنامه‌های مدیریت بیماری در اکثر کشور‌ها است یعنی بیمار بتواند از خودش بهتر مراقبت کند که در واقع همان خود مراقبتی است. آموزش بیمار می‌تواند مزایای زیادی را برای بیمار و خانواده‌اش داشته باشد از جمله کاهش هزینه‌های درمانی و دارویی و کاهش خطا در درمان چه از سوی پزشک چه فرد و خانواده‌اش. 

وی ادامه داد: افراد بیمار نباید توقع داشته باشند که برای درمانشان تنها پزشک و کادر درمانی فعالیت کنند بلکه باید خودشان هم در این راستا کمک و همکاری داشته و با خودمراقبتی به بهبودی سریع‌تر خود کمک نمایند. 

زیاری با بیان اینکه توسعه برنامه‌های آموزش بیمار برای نظام سلامت کشور هم بسیار مهم است گفت: توسعه برنامه‌های آموزش بیمار می‌تواند به کاهش هزینه‌های نظام سلامت، کاهش خطاهای ناشی از عدم آگاهی‌های بیمار و در واقع افزایش میزان رضایت از جامعه سلامت کمک کند. به همین دلیل همکاران پزشک با همکاری وزارت بهداشت  برای توسعه برنامه‌های اموزش بیمار در کشور با برگزاری چهارمین کنگره ملی خودمراقبتی گام برداشتند.

این پزشک عمومی در پایان خاطر نشان کرد: پیشبرد برنامه‌های آموزش بیمار با هدف توانمندسازی بیماران و توسعه خود مراقبتی یکی از اهداف نظام سلامت در کشور است. به همت وزارت بهداشت، آموزش بیمار در استانداردهای مراکز پزشکی مد نظر قرار گرفته و اجرای این برنامه‌ها در حال گسترش است. به منظور شناسایی و ارج نهادن به مراکزی که در این زمینه همت گماردند و تلاش‌های ارزشمندی را داشته‌اند اولین جشنواره آموزش بیمار با پیشنهاد انجمن ملی آموزش پزشکی ایران برگزار می‌شود و امید می‌رود بتواند عاملی مؤثر در جهت تشویق و توسعه این برنامه‌ها در مراکز پزشکی باشد. 

گفتنی است؛ این کنگره در روزهای ۳۰دی ماه تا ۲ بهمن ماه برگزار خواهد شد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار