نقره داغ شدن بیماران از پرداخت های ویزیت

بسیاری از بیماران در بلا تکلیفی این موضوع قرار دارند که آیا پزشکان مجاز به دریافت مجدد ویزیت برای بررسی جواب آزمایش و سونوگرافی و مواردی از این دست هستند یا خیر؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛چند روز پیش از وزیر بهداشت شنیدیم که دریافت حق ویزیت مجدد برای ادامه درمان از بیماران تخلف محسوب می شود، اما انگار این قانون هنوز در برخی مطب ها اجرا نمی شود تا جایی که وقتی به پزشک مراجعه می کنیم باید برای مراحل اولیه درمان مبلغ 40 تا 50 هزار تومان حق ویزیت بپردازیم و اگر پزشک برای بیمار آزمایش و سونوگرافی بنویسد، بعد از حداقل 24 ساعت برای بررسی جواب آزمایش و سونوگرافی مجدد باید به پزشک مراجعه کنیم وهمین مبلغ ویزیت را بیردازیم.

فلسفه گرفتن حق ویزیت مجدد مثل مسئله کم فروشی می ماند که گاهی بدون اینکه کاری برای درمان بیمار انجام بدهند از وی مبلغ ویزیت را دریافت می کنند. اگر از طبیبان قدیمی بپرسید، به شما می‌گویند در گذشته اوضاع خیلی بهتر از این حرف‌ها بود. آن موقع‌ها پزشک برای ویزیت بیمار، حسابی وقت می‌گذاشت و به درددل‌هایش گوش می‌داد. آن روزها شرح حال گرفتن از بیمار، مهم‌ترین اصل تشخیص منشا بیماری بود؛ طوری که پزشک ضمن صحبت با بیمار و معاینه بالینی او، در نهایت به ریشه بیماری پی می‌برد و با اطمینان بیشتری، بیمار را مداوا می‌کرد.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در خصوص قوانینی که برای دریافت ویزیت مجدد از بیماران وجود دارد، می گوید: این موضوع به ارتباط بین پزشک و بیمار برمی گردد. اگر درمان بیمارنیمه کاره مانده باشد دیگرنیازی به دریافت مجدد ویزیت نیست. اما اگربرای ادامه درمان نیاز به مراجعه جدید باشد، بیمار باید حق ویزیت را بپردازد و چنانچه نسخه یا آزمایشی برای وی نوشته شده و خدمت به بیمار تمام نشده باشد، باید پزشک بدون هزینه به بیمارخدمت رسانی کند.

بی خبری وخوش خبری؟!
با وجود اینکه وزیر بهداشت دریافت ویزیت مجدد توسط  پزشک را تخلف اعلام کرده بود، فکر کردیم که شاید قانون وبخشنامه جدیدی در این خصوص صادر شده که ما از آن بی خبریم.به همین دلیل به سراغ معاون درمان وزارت بهداشت رفتیم واین موضوع را از ایشان جویا شدیم.

محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص شرایطی که پزشکان مجاز به دریافت ویزیت مجدد هستند، عنوان کرد: اگر بیمار برای تکمیل روند درمانی خود به طور مثال برای بررسی جواب آزمایش و سونوگرافی مجبور باشد در روز دیگری به پزشک مراجعه کند ، در این شرایط پزشک مجاز به دریافت مجدد ویزیت می باشد.

معادله چند مجهولی که بی جواب ماند! 
حال وقتی جواب ها ی وزیر بهداشت و معاون درمان وزارت بهداشت را در کنار هم می گذاریم به یک معادله چند مجهولی می رسیم  چرا که از یک طرف دریافت ویزیت مجدد از سوی پزشک به گفته وزیر بهداشت تخلف است و از سوی دیگر به دلیل اینکه همیشه از زمان انجام آزمایش تا آماده شدن جواب آن 24تا 48 ساعت زمان لازم است، بنابراین طبق گفته معاون درمان وزارت بهداشت پزشک مجاز به دریافت مجدد ویزیت می باشد.

وقتی این مسئله  را از قائم مقام وزیر بهداشت جویا شدیم اینگونه به ما پاسخ داد.

حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت درخصوص اینکه بالاخره دریافت مجدد ویزیت توسط پزشکان تخلف است یا خیر، گفت: بهتر است پاسخ این سوال را از رئیس سازمان نظام پزشکی بخواهید.

آب پاکی را روی دستمان ریخت
ما هم بدون معطلی به سراغ رئیس سازمان نظام پزشکی رفتیم.

علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص وضعیت دریافت ویزیت مجدد از بیماران گفت: دریافت ویزیت مجدد توسط پزشکان در صورتی که قرارباشد در این ویزیت یک مداخله درمانی  اعم از تجویز مجدد دارو ، آزمایش و روش درمانی جدید وبه طور کلی نسخه نویسی و کار تشخیصی جدیدی انجام شود، به صورت متعارف باید اتفاق بیافتد.

وی افزود : وقتی مداخله درمانی توسط پزشک اتفاق بیافتد و بیمار حضور فیزیکی در مطب داشته باشد، باید حق ویزیت به پزشک پرداخت شود . امااگر همه اقدامات بدون حضور بیمار و توسط پزشک و پرستار انجام شود در این صورت نباید بیمار مجدد ویزیت بپردازد.

از این ستون به این ستون فرجه! 
وزارت بهداشت اعلام کرده بود: براساس بخشنامه سال79 وزارت بهداشت، ویزیت مطب، شامل خدماتی است که توسط پزشک در مطب وی یا به طور سرپایی در درمانگاه یا اتاق معاینه یا در بیمارستان انجام می‌شود وچنانچه پزشک برای ملاحظه نتیجه آزمایشات و رادیوگرافی، حداقل بیمار را مورد ارزیابی، معاینه و یا درمان مختصر قرار دهد، برای دریافت ویزیت مجاز است، ولی در صورت ملاحظه صرفا نتیجه آزمایشات و رادیوگرافی و بدون ارزیابی و معاینه مجدد بیمار، امکان اخذ حق الزحمه ویزیت وجود ندارد.

اما تجربه نشان می دهد به محض اینکه پا در مطب پزشک می گذاریم قبل از انجام هر کاری اول باید حق ویزیت را بپردازیم.هنوز جای یک بخشنامه برای مشخص شدن دریافتی پزشکان از بیماران بر روی دیوار مطب پزشکان خالی است که امیدواریم مسئولان مربوطه اقدامی موثر در این خصوص داشته باشند و گره این کار را باز کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: پرداخت ، ویزیت ، طبیب ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار