2 پیشرفت بزرگ و عجیب در درمان سرطان در 2015

استفاده از سرطان و مالاریا برای درمان سرطان در ابتدا عجیب ولی در عین حال موفقیت‌آمیز است.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ سرطان یکی از کلمه‌هایی است که بسیاری افراد با شندین آن از ترس بر خود می‌لرزند اما خوشبختانه علم پزشکی در تلاش است تا درمان‌هایی برای این بیماری کشنده فراهم کند. در سال 2015 درمان سرطان با پیشرفت‌های بسیاری همراه بوده است که در 50 سال پیش امکان دست یافتن به این پیشرفت‌ها غیر ممکن بوده است و همیشه از سرطان به عنوان بیماری کشنده که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد یاد می‌شد.

سرطان هنوز هم ترسناک و بسیار خطرناک است اما علم پزشکی با استفاده از ابزار‌های مختلف به همراه پیشرفت فناوری با این سلول‌های کشنده مبارزه می‌کند و دستاوردهای پزشکی حاکی از آن است که نه تنها درمان سرطان امکان‌پذیر است بلکه در آینده‌ای نزدیک قابل‌دستیابی نیز است.

استفاده از خود سرطان برای کشتن سلول‌های سرطانی
در ماه اکتبر 2015، دانشمندان با اعمال آنتی‌بادی‌ها به سلول‌های سرطان خون میلوئید، توانستند سلول‌های بدخیم را تا حدودی بهبود بخشند و از این طریق این سلول‌ها را به سلول‌های دندریتیک مفید تبدیل کند که نقشی مهم در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند. با پیشرفت در این کشف، دانشمندان توانستند سلول‌های سرطانی را به سلول‌هایی تبدیل کنند که بسیار به سلول‌های طبیعی کشنده سرطان شبیه هستند.

در کمال تعجب، دانشمندان مشاهده کردند که این سلول‌های جدید شروع به حمله به سلول‌های مشابه سابق می‌کنند و 15 درصد از سلول‌های سرطان خون اطراف سلول سابق را از بین می‌برند. جالب این است که این سلول‌ها شبیه‌سازی‌شده جدید تنها به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند که خود از آن‌ها بوجود آمده‌اند. این پیشرفت در درمان سرطان بسیار ارزشمند است زیرا یکی از مشکل‌های درمان سرطان آسیبی بود که به سلول‌های سالم زده می‌شد اما در این روش این مشکل به‌خوبی حل شده است.

بیماری مالاریا سرطان را از بین می‌برد
مالاریا بیماری است که از طریق خون منتقل می‌شود و بر اثر نوعی انگل که از طریق پشه‌ها پخش می‌شود بوجود می‌آید. گروهی از محققان دانمارکی ابعاد خاصی از مالاریا را شناسایی کردند که می‌تواند تومورهای سرطانی را از بین ببرد. دانشمندان توانسته‌اند از مواد موجود در مالاریا به سمی برسند که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. البته استفاده از این روش برای زنان باردار خطرناک است زیرا انگل می‌تواند به نطفه حمله کند.

نتایج تحقیقات و آزمایش‌ها نشان داد که این سم در 90 درصد از نمونه‌های سرطانی موثر بوده است و در موش‌هایی سرطانی با موفقیت همراه بوده است. شاید استفاده از یک بیماری خطرناک برای از بین بردن یک بیماری خطرناک دیگر کمی تناقض‌آمیز باشد اما محققان توضیح دادند که پروتئین مالاریا تنها به تومورها می‌چسبد و با بافت‌های دیگر بدن کاری ندارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سرطان ، مالاریا ، سلول ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار